Jump to content
Annons

effekter dylikt på masterspåren


staxxon

Recommended Posts

Annons

Beror på vad du har tänkt att göra med musiken du har. Kompressorer och limiters för att minska dynamiken, equalisers eller exciters för att ändra på framtoningen av ljudet. Etc etc... du kan använda vad som och testa dig fram vad du gillar men börja med equalisern. Det tycker jag i de flesta fall gör störst skillnad på en 2 spårsmix. MvH

Edit: När jag mixar så har jag ganska ofta en kompressor på masterkanalen som jag skiftar på och av för att höra hur det kommer låta när det komprimeras mer i masteringen. Inställningarna varierar men oftast inte mer än 2:1 i ratio och inte mer än 2-3 db reduktion.

Ibland kan jag även ha en EQ på masterkanalen som jag slår på och av ifall det inspelade är av mindre bra kvalité. Som sagt, det är olika från projekt till projekt.

En sista sak. Du behöver inte jaga dyra plugins för att få ljud på kommersiella/kända skivor. Hitta några pluggar som verkar bra till att börja med och utforska deras inställningar till fullo. Jag mixar ett projekt just nu där jag endast använder Reapers inbyggda effekter och inget annat och för tillfället är jag riktigt nöjd med hur jag lyckats. När jag mastera ska jag försöka använda enbart Reapers eller grattiseffekter för att se vilket resultat jag får. Vill bandet ha en riktigt högljudd skiva så kanske jag får ta och använda Ozones limiter men annars kommer jag troligtvis inte att använda några köpeeffekter.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...