Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Som jag tidigare skrivit pĂ„ forumet sĂ„ köpte jag en begagnad Presonus Eureka (channel strip). Den var DOA dĂ„ jag fick den och efter en del sökningar pĂ„ nĂ€tet fann jag att de felsymptom som jag hade var relativt vanliga och ”modelltypiska”:

1. Eurekan har ingen utgÄende signal utan ljudmÀssigt Àr den stendöd!

2. VU-mĂ€taren stĂ„r pĂ„ max oavsett instĂ€llningar med undantaget ”GR to ground” dĂ„ den stĂ€ller sig runt nollan och sen visar antal dB som kompressorn dĂ€mpar inkommande signal.

Vid de hÀr felen Àr det sannolikt den förstÀrkarkrets som sitter precis innanför XLR-kontakten. Ni hittar den om ni följer en rak linje, ca 25mm frÄn utgÄende XLR-kontakt. LÀngs denna tÀnkta linje ser ni först 2 kondingar och sen kommer operationsförstÀrkaren som sitter omgiven av smÄ ytmonterade motstÄnd. Denna IC krets har 14 ben och Àr knappt 10mm lÄng.

Kretsen finns pĂ„ ELFA och heter dĂ€r MC33079DG. Kostnad ftf 17kr ex moms och frakt. OBS: den Ă€r ytmonterad och att löda den Ă€r ”pilligt”. Har ni vana att löda ytmonterade (dvs, ej ”hĂ„lmonterade) –kretsar sĂ„ Ă€r det ”lugnt”. (Jag valde sjĂ€lv att lĂ„ta Claes pĂ„ forumet löda den för en acceptabel kostnad).

Efter att denna krets bytts sĂ„ fungerar Eurekan perfekt! đŸ„°

Dock, eftersom jag lĂ€st en del om kretsarna pĂ„ Eurekan sĂ„ hittade jag Ă€ven tips om enkla uppgraderingar av operationsförstĂ€rkarna i försteget. De sitter i socklar, en per kanal och kan enkelt bytas utan lödning. Rekommenderade kretsar Ă€r bl.a. LT1357 (det Ă€r de som sitter i den av Presonus uppgraderade ”Hot Rod” –versionen av Eurekan).

Ni behöver 2st och de heter pÄ ELFA LT1357CN8. Kostnad ftf 2 x 67kr ex moms och frakt.

Kostnader

MC33079DG (reparera): 17 + moms = 21,25

LT1357CN8 (uppgradera): 2 x 67 +moms = 167,5

Frakt = 85

Dvs, för under 275:- sÄ har ni material för att bÄde laga och uppgradera (betalar ni för lödjobbet sÄ Àr det max 30 min ink. demontering).

EDIT: Ni kan vÀga denna chansning (ni VET inte om denna operation kommer hjÀlpa er) mot att 4Sound/Luthman tar 300kr för att frakta enheten till felsökning (till detta kommer sen material och arbete).

Cheers!

P.S sÄg Àven att en 63V 1000”F kondensator (den smale av de tre som sitter i spÀnningsdelen) börjat bukta lite i botten. FÄr ni brum sÄ kan det sÀkert vara denna som behöver bytas (och Àven sÄdana finns pÄ ELFA). OBS, om ni behöver byta denna sÄ vÀlj en som högst Àr 25mm hög dÄ det inte finns mer plats...

Redigerat av ONSatan
Annons
Postat (redigerat)

För jÀvla bra att du fÄtt fart pÄ den!

Tack!

Ja, jag Àr riktigt glad för att den nu funkar!

Redigerat av ONSatan
Postat (redigerat)

Bra att du tog tag i saken och vÀnde en riktigt nerpissad situation till nÄgot verkligt positivt! Nu fick du ju tillslut en bra fungerande kanalstrip till ett lÄgt totalpris. Bra jobbat!

Redigerat av MrBluesman
  • Gilla 1
Postat

Ja det var ett ljus i höstmörkret som tÀndes dÀr för din del antar jag.

Skönt att det löste sig pÄ ett hyfsat bra sÀtt trotts den trÄkiga historian i övrigt.

NÄja, nu Àr det bara att ladda upp med folbÀrs, trycka in micken och lira in lite dÀngor!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.