Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har funderat lÀnge pÄ en Mackie Onyx 1640i, vilken verkar mycket ball och passar mina/gruppens behov.

Men....nu har jag Àven fÄtt upp ögonen för Presonus Studio Live (16.4.2), som kan lagra instÀllningar, har inbyggd kompressor/limiter/gate osv pÄ resp kanal m.m.

NÄgon som testat dessa, eller hört kommentarer (bra/dÄliga)?

Specarna verkar vÀl hyfsat lika, men en sak jag undrar över, pÄ Mackien stÄr det:

"16-channel premium analog mixer with integrated 24-bit/96kHz FireWire I/O"

och det enda jag hittar pÄ Presonus Àr:

"Unlimited-headroom, 32-bit floating point, digital mixing and effects processing Internal sample frequency 44.1 kHz and 48 kHz"

Betyder detta att Mackien jobbar i 24-bitar/96kHz och Presonus 32-bitar & max 48kHz? Eller jÀmför jag olika saker?

Och vad innebÀr skillnaden i bitar/kHz egentligen, rent praktiskt/hörbart/inspelningstekniskt?

En eventuell fördel med Mackien, som jag kan se, Àr att den ju faktiskt Àr analog, Àven om den enligt utsago skall vara mycket transparent.

Vad tror ni?

Annons
Postat

GAAAAH, presonus mixern Àr skitbra, lÄter bra och coola funktioner.

Men den hÄller inte, har tvÄ pÄ jobbet och de Àr totalt oanvÀndbara. GÄr sönder hela tiden, bÄda tvÄ har vart inne pÄ service tre gÄnger nu och de fÄr ingen ordning pÄ den, skit i den och tÀnk inte pÄ den igen, det Àr aldrig kul att jobba med opÄlitliga grejer.

Mackie Àr för det mesta stabilt vad jag vet, jobbar inte sÄ mycket med de borden, ett stÀlle dÀr jag sköter ljud pÄ har ett digitalt mackie bord och de hÄller i varje fall, lÄter bra.

Annars sÄ Àr ju yamahas klassiker i samma pris klass som presonus borden, stabila bord och funkar bra.

http://www.thomann.de/se/yamaha_01v96_v2.htm

Har du ett sÄnt bord behöver du ju inget externt, allt finns i borden och jag har hört mycket vÀlmixade gig med sÄna. Med mackien mÄste du jobba mer för det.

Men som sagt, köp för guds skull inte ett studiolive bord.

Postat

Intressant trÄd. Jag vet en som har ett 16 kanals Presonus, en annan har ett 24-kanals. Inget av dem har krÄnglat vad jag hört. Men krÄnglar sÄ dyra grejor fÄr man ju sammanbrott.... Efter Stratsvantes kommentar skulle jag knappast vÄga köpa ett Presonus sjÀlv.

Till mitt band som bara Àr tre pers och gillar Glyn Johns inspelning av trummorna rÀcker 8 spÄrs samtidig live-inspelning bra. Köp nÄt liknande och lÀgg det som blir över pÄ ett riktigt bra par mickar... Redigera kan man i vilken DAW som helst. Om man nu vill det, hehe.

http://tascam.com/product/2488neo/

Att anvĂ€nda ett digitalbord för multum enbart live, utan att spela in samtidigt, pĂ„ krogen mm, tycker jag det blir vĂ€ldig overkill med digitalbordens hela superstudiofunktion, man hinner knappast gĂ„ igenom alla instĂ€llningar hur snabb man Ă€n Ă€r. Krogens akustik sabbar hela skiten Ă€ven om man skulle ha tre dar pĂ„ sig med uppmickningen. NĂ€r jag nyss var pĂ„ Johnny Winter i Ö-vik tror jag det var ett Presonusbord de anvĂ€nde, det lĂ€t rena helvete. Helvete med 24-dubbel dist. Till enbart PA-bruk skulle jag lĂ€tt hellre lĂ€gga pengarna pĂ„ saftiga men lĂ€tta baslĂ„dor mm. Man hinner inte utnyttja digitalborden, ska man det blir det ju ungefĂ€r som inspelningar man lĂ€gger ut hĂ€r, man hĂ„ller pĂ„ i tre veckor, lĂ€gger ut en lĂ„t (i alla fall brukar det bli sĂ„ för mig) sen fĂ„r man kommentarer om för svag sĂ„ng, vassa cymbaler mm, skruvar i tvĂ„ dagar till och kommer med en ny mix, osv. Aldrig blir man klar. Med mitt billiga Soundcraftbord lĂ„ter det efter en kvart 100 ggr bĂ€ttre Ă€n det stackars Johnny Winter fick i Ö-vik. Jag skulle live absolut hellre lĂ€gga pengarna pĂ„ superhögtalare eller mickar som funkar bĂ„de live och i studio. Eller snyggt LED-ljus. TĂ€nk att ha riggat inför 4000 pers med nya dyrmixern, sen stĂ„r det "ERROR" i tittskĂ„ps-fönstret, och man fĂ„r koppla en sĂ„ngmick till ena gitarrstĂ€rkaren?

Fast va fan sitter jag o surrar i? laugh.gif

Postat

Behöver du Firewirekopplingen - eller varför har du ignorerat Yamaha 01V96?

Postat

Det mÄ lÄta konstigt men i första hand tÀnker vi anvÀnda det till inspelning, inte live-bruk, Àven om det Àr en möjlighet som Àr bra.

De 5k extra som Presonus-bordet kostar, pga inbyggda effekter mm Àr egentligen onödigt, med tanke pÄ att huvudsaklig anvÀndning blir inspelning och mixning dÄ sker i Logic med tillhörande effekter.

Och som sagt, man blir ju lite "nervös" nÀr man lÀser kommentarer som "de gÄr sönder hela tiden".

Hade det varit ett bord som krÄnglat kunde man ju se det som en tillfÀllighet, men tvÄ......hmmm....

Mycket svÄrt det hÀr.

Det verkar ju sĂ„ mycket enklare med ett mixerbord med inbyggt ljudkort jĂ€mfört med andra varianter, plus att man fĂ„r reglar att dra i. 😛

Jag vill bara ha en smidig 16-kanalslösning som funkar.

I mitt fall, Nilsson, rĂ€cker 8 kanaler bara till trummorna. 😉

(Ja, jag har provat Glyn John's, hehe)

Postat

Behöver du Firewirekopplingen - eller varför har du ignorerat Yamaha 01V96?

Behöver gör jag vĂ€l egentligen inte, men jag föredrar det pga smidigheten. 🙂

Postat

Okej, jag tÀnkte dÄ att du bara skulle ha ett livebord. Vet en studio me presonusbordet me och det har faktiskt hÄllt, men vi Àr en live firma och dÀr fÄr saker o ting lite stryk, kanske Àr dÀrför.

Ska de va till inspelning tycker jag hellre att ni kör pÄ ett analogt bord, effekterna i presonuset Àr inte bÀttre Àn logics egna sÄ de Àr bara waste kan jag tycka.

Postat

Inspelning? Varför inte köpa bara ljudkort dÄ? Typ tvÄ st 8-kanals?

Jag tycker nÀstan 8 in Àr lite för mycket...

Har du 8 trummickar som Àr i TLM102 klass?

Postat

Kolla Àven detta bordet Allen Heat som motsvarar dina krav. Som redan pÄpekat i trÄden har du redan bra digitala effekter i Logic sÄ det ger inget direkt mervÀrde för presonus bordet. Med zed R16 fÄr du en enkel controler till logic pÄ köpet.

Postat
Eller sĂ„ köper du 828mk3 och 2 st. ADA8000 eftersom 828 (och 896) har dubbla ADAT-portar. DĂ„ fĂ„r du 26 analoga in varav 18 Ă€r mikingĂ„ngar 😛

828 mk3 6540 kr

ADA8000 1593 kr

ADA8000 1593 kr

Totalt 9726 kr

Postat

Absolut Linus, sjÀlv har jag valt alternativet med ljudkort och outboard preamps.

Mer flexibelt och olika delar kan bytas/uppgraderas vid behov.

Men jag kan inte sluta tÀnka pÄ hur smidigt det hade varit att ha allt i samma enhet.

Postat (redigerat)

Men jag kan inte sluta tÀnka pÄ hur smidigt det hade varit att ha allt i samma enhet.

Det Àr lite sÄ jag tÀnker ocksÄ.

Samtidigt Àr det ju sjÀlvklart ett plus att kunna ta med sig bordet till ett gig ocksÄ för att spela in tex.

Prio 1 Àr inspelning, men alternativet att kunna ta med sig Àr sjÀlvklart intressant och bra.

Linus: Jag skall kolla upp det dĂ€r. Tack. 🙂

Coffa: Allen & Heath Àr ju alltid trevligt, hehe.

Edit:

Stratsvante, vad Àr det som gÄtt sönder flera gÄnger?

Nilsson: NĂ€e, jag har inte TLM-102 klass pĂ„ mickarna och inte heller Abbey Road studio för att fĂ„ ett bra rumsljud heller. 😉

Redigerat av BluesBoy
Postat

Olika faktiskt, ena dör var 5e minut, kÀnns som klockfel men man kan inte externklocka den sÄ de Àr svÄrt att testa. Har uppdaterats och allt men de skiter sig ÀndÄ. Innan var det ett annat fel men de var innan jag början pÄ firman.

Andra Àr de fyra första kanalerna döda pÄ, har vart pÄ service 3 gg för det och de har inte lagats, vilket sÀger mer om deras service avdelning Àn borden tror jag... SÀkert ett skitfel men de Àr under garanti fortfarande och Àven om jag just nu Àr mkt servicetekniker pÄ firman tÀnker jag inte öppna upp de och voida nÄt sÄnt skit.

Postat (redigerat)

presonus Àr nog den bÀsta digitala mixer jag lagt mina nÀvar pÄ!

skitnöjd med mina 2.

kan lÀgga till att jag anvÀnt dom bÄde i live och studio-miljö och aldrig haft nÄgra problem förutom att jag fick byta ut firewirekortet pÄ det första bordet. men presonus har satt i nya i dom modeller som finns i butik nu dÄ de första var för ömtÄliga och tÄlde inte att man drog ur kabeln nÀr bordet fortf var pÄ.

Redigerat av boygirlme
Postat (redigerat)

Jag lyssnar just nu pÄ ett liveprogram, i P4 GÀvleborg en hyllning av Tomas Jutterström till Jan Johansson, inspelat med en 24-kanls Presonus, jag satt sjÀlv i publiken. LÄter ruskigt bra i radion.

http://sverigesradio.se/

Om inte lÀnken funkar sÄ leta upp radio GÀvleborg.

Det sitter tvÄ AKG C414 pÄ flygeln kommer jag ihÄg... StÄbasen mickades med en AKGD112, lika som jag gjort nÄn gÄng....cool.gif

Redigerat av Guitar Nilsson
  • 8 mĂ„nader senare...
Postat

GÄr och drÀglar över Presonus 16.0.2. KÀnns prisvÀrd.

Skulle framförallt anvÀnda den live - i alla tÀnkbara sÀttningar (nÄja, inga jÀtteorkestrar), men allt frÄn trubadurgig till spelningar med trummor, tvÄ gitarr, keyboard, bas och tvÄ sÄng, det borde den ju rÀcka till.

Sören sĂ„ bra att man fĂ„r allt inspelat ocksĂ„, och kan höra hur bra/obra man Ă€r egentligen!... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.