Jump to content
Annons

Hej, Pattern? och ett antal nybörjar frågor.


ankerberg

Recommended Posts

Hej där alla på forumet! Ny här och kommer bli kungen inom elektronisk musik! Haha nä skämt och sido så är det så att jag gjort slag i saken att skaffa ett musikproducerings program jag valde FL STUDIO 10 MÄKTIGT!!! Har dock ett problem när jag har gjort klart ett pattern tex för pianoslingan för min hardstyle låt och vill göra ett nytt. När jag gör ett nytt och ändrar till exempel synten till en annan synt så ändras synten i mitt gamla pattern också!!! Sjukt irreterande när man skruvat fram ett tufft ljud man gillar -.- Vad gör jag för fel? För det kan väll inte vara så att i alla pattern måste jag ha kvar de instrument som jag har i andra patterns -.- kommer bli ju fullt som fan och fult också!

Skulle också vilja ha lite tips och tricks till exempel snabbknappar tryck ctrl plus A för att öppna piano roll osv 😛 även hur låtar är uppbygda inom house , hardstyle , nu-style. Tex generellt vilken bpm de brukar ligga på takter osv ja ni förstår ^^

Vill dock först och främst ha hjälp med att lösa pattern frågan

Gärna förklara varför alla säger att nexus är dåligt men inte tex hydra ? 😛

MVH

Ankerberg (ursäkte stavningen skrev allt lite hastigt är lite irreterad pågrund av patterna jävlas xD)

Redigerat av ankerberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Byt pattern i playlisten och lägg till en ny kanal i step sequencern?. Vet inte om det är samma snabbknappar i 10 som i den version jag använder 6. Där är det F5,F6,F7,F8,F9 som är användbara snabbknappar.

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jo altså byta pattern ´har jag fixat nu ^^ ordnade sig med lite nöt xD haha ! Tackar tackar någon som har lite svar på hur musik genrerna är uppgbyggda då? Hittar ingen specifik info på nätet kanske bara jag som e blind -.-

Utgår nu från min egen erfarenhet av NuStyle producering!

En generell hardstyle/nustyle låt brukar ligga på en ca. 150 bpm. Jag arbetade själv i 152 bpm och du kommer känna vilken Bpm du vill jobba i.

Hardstyle-genren är inte jätte olik andra elektriska genrer utan börjar ofta med en Snare/Clap/Kick och byggs på med fler samples under tiden. NuStyle genren använder ofta en s.k. "för" melodi efter introts uppbyggnad. Denna går sedan så länge du vill och byter ofta till ett "break" med kanske någon häftig ned-pitchad röst som pratar till ett Piano med diverse plugins. "Huvudmelodin" brukar ofta gå igång efter detta break och fortsätter även här, så länge du vill.

Efter "huvudmelodin" kommer antingen ett avslut med effekter som fadear ner eller en ny uppbyggnad till samma melodi, beroende på hur lång du vill att låten ska vara.

Skrev nu i så mycket klarspråk jag kunde så att du förstår, har du några frågor så pma!

Mvh. DJ Snuset

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

nustyle har oftast 3takts melodi samt en annorlunda typ av bas som ligger på samma takt som kicken istället för efter kicken.. sysslar själv med att göra såna nustyle basar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...