MicMP Postat 14 september 2011 Postat 14 september 2011 Jag har funderat lite på vad en limiter egentligen gör om man sätter den på master-kanalen, och vad som är att föredra innan man skickar sin mix för mastring: limiter satt till -6db summan av kanalerna överstiger inte -6db (utan limiter) Om mixen ligger runt 0 utan limiter och en limiter ställd på -6db smiskas på master-kanalen, kommer alla ljud sänkas eller endast de som överstiger tröskeln? I så fall antar jag att det är bättre att mixa så att summan av kanalerna inte överstiger -6db, right?
Claes Holmerup Postat 14 september 2011 Postat 14 september 2011 Med limitern igång så påverkas bara ljudet om det kommer över threshold och medan nivån ligger under, så går signalen igenom opåverkad. Om du ska se till att mixen inte ligger högre eller om du ska lägga limiter på det, är en fråga för dig själv och inget man kan säga generellt vad som är rätt eller fel. Man använder ju ofta limitern för att kunna få mixen att låta starkare, så det är många som vill göra det i de flesta genre. Har man en känslosam akustisk låt med mycket dynamik, så kan det däremot bli helt fel...
mastertone Postat 18 september 2011 Postat 18 september 2011 Ska du skicka den till mastring så är ju -6dbfs och utan limiter att föredra, personligen så brukar jag rekommendera att peakarna på master-regeln inte överstiger -3dbfs.
Rödeorm (oregistrerad) Postat 18 september 2011 Postat 18 september 2011 Hej Har du soft knee på Limitern kan den börja komprimera innan tröskelvärdet nås. Me dvänlig hälsning
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.