Jump to content
Annons

Inkomster från olika sätt att sprida musik - en översikt


nilsL

Recommended Posts

Annons

Intressant att se lite konkreta siffror. Ersättningen från Spotify var förvånansvärt hög. Lyssnar någon på en skiva ca 35 gånger så blir det 1 euro i ersättning för den skivan, vilket såvitt jag vet är en ganska vanlig ersättning per såld skiva.

Hos Deezer (som jag aldrig använt) räcker det med knappt 20 gånger för samma ersättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var tvungen att kolla Mongers fråga:

"Får jag ersättning om min musik finns på Spotify?

SAMI samlar i dagsläget inte in ersättningar från Spotify.

Spotify är till övervägande del en tjänst som kan beskrivas som streaming on demand.

Skivbolagen har själva tagit hand om klareringen av de tjänster som Spotify omfattar. Det innebär att skivbolagen också samlar in ersättningarna från Spotify.

Om du vet att din musik finns på Spotify och har frågor om din rätt till ersättning ska du alltså vända dig till ditt skivbolag."

Aj sjutton. Om skivbolaget är en själv så är det väl en själv som får trycka på hos Spotify då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ger STIM och SAMI per spelning på Spotify då?

Kikar på min senaste STIM-specifikation. Tyvärr verkar den inte vara mer specifik än att jag kan se vad jag fått för varje låt. Det finns alltså ingen uppgift för hur många egentliga lyssningar det är som har genererat dessa pengar.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att se lite konkreta siffror. Ersättningen från Spotify var förvånansvärt hög. Lyssnar någon på en skiva ca 35 gånger så blir det 1 euro i ersättning för den skivan, vilket såvitt jag vet är en ganska vanlig ersättning per såld skiva.

Hos Deezer (som jag aldrig använt) räcker det med knappt 20 gånger för samma ersättning.

With Spotify, we’ll get 0.003 EUR/play.

Så vi ska jämföra demoband som får hela eller nästan hela ersättningen från Spotify, med skivförsäljning av akter som ligger på majorbolag och får tio procent?

För mina masterdealar får jag 50% royalty, inkomst minus kostnader, av skivbolagen. Det handlar om tusenlappar för några hundra sålda tolvor. Inte direkt jämförbart med tre kronor från Spotify.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vi ska jämföra demoband som får hela eller nästan hela ersättningen från Spotify, med skivförsäljning av akter som ligger på majorbolag och får tio procent?

För mina masterdealar får jag 50% royalty, inkomst minus kostnader, av skivbolagen. Det handlar om tusenlappar för några hundra sålda tolvor. Inte direkt jämförbart med tre kronor från Spotify.

Det kan säkert skilja lite på ersättningar från band till band och artist till artist, beroende på nivå och vilken typ av musik det är man spelar (det är förmodligen mycket dyrare att spela in klassisk musik än techno t ex?).

Utgick bara från de skivkontrakt jag själv haft, men jag ser egentligen inte de stora skillnaderna som du antyder. Om du inte tycker att det är ett alldeles orimligt antagande att någon lyssnar på en skiva de tycker om (== tidigare köpt på någon slags plastbit) 35 gånger, så handlar det ju om "tusenlappar för några hundra sålda" här också. Säg att det är tio låtar på skivan (magisk siffra 🙂):

0.003 * 10 * 35 euro = 1.05 euro.

Multiplicera sen med valfritt antal hundra lyssnare, så har du dina tusenlappar. Här är visserligen inte STIM-ersättningen inräknad, men jag gissar att den är försumbar.

Nu var det väl i och för sig tolvor du pratade om, där är kanske inga tio låtar på en sådan, vet inte vad det är för musik heller?

Edit: Missade en fråga. I det här fallet är det väl rimligt att jämföra med "demoband", major-akter på major-bolag har kanske också högre ersättning från Spotify?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte heller jag är av uppfattningen att Spotifys ersättning är "förvånansvärt hög". Jämfört med intäkter från annat, CD- och vinylförsäljning och radiospelningar till exempel, är de inkomster Spotify genererar knappt mätbara faktiskt. När skatten är dragen räcker det till en kanelbulle i kvartalet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte heller jag är av uppfattningen att Spotifys ersättning är "förvånansvärt hög". Jämfört med intäkter från annat, CD- och vinylförsäljning och radiospelningar till exempel, är de inkomster Spotify genererar knappt mätbara faktiskt. När skatten är dragen räcker det till en kanelbulle i kvartalet. 🙂

Skulle du inte kunna förklara din ståndpunkt med lite siffror istället för svepande och allmäna formuleringar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du inte kunna förklara din ståndpunkt med lite siffror istället för svepande och allmäna formuleringar?

Nja, det är ingen ståndpunkt, jag bara berättar om mina erfarenheter.

Förra kvartalet stod den här gruppen ("others") för 7,1% av mina digitala intäkter, som tyvärr i sig redan är ganska försumbara jämfört med Stim eller skivförsäljning:

- eMusic USA

- Orange FR FTD

- Amazon US

- Inn Digital

- MFlow

- Nokia REV

- Vodafone / Real

- SFR Fulltrack

- DJ Shop / Dance All Day

- Napster

- Trackitdown.net

- Spotify

- Dada Mobile

- Fnac

Link to comment
Dela på andra sajter

...och då kan jag tillägga att den minsta posten utanför "others"-gruppen (iTunes i Mexico) ligger på en dryg procent. Spotify utgör alltså mindre än en procent av mina intäkter på digitalsidan.

Att enskilda artister har låg andel ersättning från någon tjänst eller distributionskanal har väl ingenting att göra med den faktiska ersättningsnivån (per exemplar/lyssning) därifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att enskilda artister har låg andel ersättning från någon tjänst eller distributionskanal har väl ingenting att göra med den faktiska ersättningsnivån (per exemplar/lyssning) därifrån?

Du har rätt såklart. Jag tänkte mest att det kanske var intressant. Min situation och inkomsternas fördelning kanske är unik för mig, vad vet jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan man väl fundera över vilken glädje man har av si eller så hög ersättning om det är en tjänst som inte används i tillräcklig utsträckning för att generera några pengar?

Som att öppna korvkiosk mitt i skogen eftersom markpriserna är så låga. Eller nåt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte heller jag är av uppfattningen att Spotifys ersättning är "förvånansvärt hög". Jämfört med intäkter från annat, CD- och vinylförsäljning och radiospelningar till exempel, är de inkomster Spotify genererar knappt mätbara faktiskt.

Hänvisar till ditt första inlägg igen. Du rör ihop dina intäkter från respektive tjänst jämfört med ersättningsnivåerna, vilket är två helt olika saker. Det blir liksom ingen skillnad på ersättningsnivåerna hos Spotify oavsett om du har 0 eller 100% av dina intäkter därifrån.

Du har rätt såklart. Jag tänkte mest att det kanske var intressant. Min situation och inkomsternas fördelning kanske är unik för mig, vad vet jag. 🙂

Det är absolut inte ointressant. Men lite förvirrande 🙂

Sen kan man väl fundera över vilken glädje man har av si eller så hög ersättning om det är en tjänst som inte används i tillräcklig utsträckning för att generera några pengar?

Jag tror att det resonemanget om några år kan bli ganska aktuellt gällande t ex CD-skivor 🙂

Som att öppna korvkiosk mitt i skogen eftersom markpriserna är så låga. Eller nåt. 🙂

Säg det till dom som gick omkring och köpte mark av lokalbefolkningen på västkusten på 60-talet. Farfar sålde strandtomter på Orust för ca 1 kr/kvadrat-meter. Han tyckte det var en jättebra affär, bli av med och dessutom få hyggligt betalt för tomter som ändå inte någon vill ha eller gick att ha till något... Förutom tokiga stockholmare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir liksom ingen skillnad på ersättningsnivåerna hos Spotify oavsett om du har 0 eller 100% av dina intäkter därifrån.

Nej visst, men frågan är hur intressant denna lilla post på pluskontot egentligen är? Efter tre år handlar det fortfarande om mindre än en procent av mina digitala intäkter, jag kan inte hålla med om att ersättningsnivån är hög, som du skrev.

Det spelar ingen roll om man får en euro efter 350 klick om det normala är att det klickas en enda gång, så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej visst, men frågan är hur intressant denna lilla post på pluskontot egentligen är? Efter tre år handlar det fortfarande om mindre än en procent av mina digitala intäkter, jag kan inte hålla med om att ersättningsnivån är hög, som du skrev.

Det spelar ingen roll om man får en euro efter 350 klick om det normala är att det klickas en enda gång, så att säga.

Jag har lite svårt att förstå hur du menar. Med samma resonemang borde musik på kassettband kosta mycket mer än musik på CD, om det ska vara en märkbar del av inkomsten för musik på plastbitar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite svårt att förstå hur du menar. Med samma resonemang borde musik på kassettband kosta mycket mer än musik på CD, om det ska vara en märkbar del av inkomsten för musik på plastbitar?

Jag menar att i förhållande till hur tjänsten används är ersättningen ganska låg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att i förhållande till hur tjänsten används är ersättningen ganska låg.

Ok, själv känner jag inte till så mycket om användningsmönstret hos den typiske Spotify-användaren. Men baserat på det, vad borde ersättningsnivåerna ligga på?

Link to comment
Dela på andra sajter

De borde ligga högre. 🙂

Tror inte vi kommer längre här? Du tycker ersättningen från Spotify är hög, jag tycker den är låg. Vi får väl helt enkelt agree to disagree.

Jag är intresserad eftersom du verkar sitta på en del information vore intressant att få ta del av. Baserat på hur folk enligt använder Spotify (lite oklar över innebörden av detta?) så är du helt övertygad om att ersättningsnivåerna är för låga. Om du nu vet hur folk använder Spotify borde du väl också kunna ge lite mer konkreta svar på vad ersättningen per stream borde vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...