Jump to content
Annons

Märkligt med vad som ska vara "rätt" master-eq


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Beror ju på hur hårt man slår....

Vi tog även ett snack om volymen. Trummisen har ända sen han började alltid spelat med kåpor. Jag sa jag tyckte det var hemskt, som gitarrist o sångare funkar inte det. Tomas gjorde då helt enkelt så att han spelade så tyst att varken han, basisten eller jag behövde hörselskydd.

Det här är en cd där både Tomas och jag tycker trummorna låter som trummor ska. Crasharna är snudd på för starka, men soundet på hela den här Neil Young CDn är bland det fetaste vi hört. Virvel som låter virvel, massor med fet lågbas. Stark sång, svishande hihat, ringande ride, massor av allt. Det här tycker jag är så djävla bra. Ljud från 2006... Det här är bland de enda album jag hört där inte trummorna låter papp-pop-papp-psst. Jag ska skruva till våra ännu smälligare. Eller rättare sagt, jag ska inte skruva dem alls. Reverb, sen ligger tom Neil i lä. laugh.gif

Neil Young – Shock And Awe

Neil Young – Families

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi tog även ett snack om volymen. Trummisen har ända sen han började alltid spelat med kåpor. Jag sa jag tyckte det var hemskt, som gitarrist o sångare funkar inte det. Tomas gjorde då helt enkelt så att han spelade så tyst att varken han, basisten eller jag behövde hörselskydd.

Det här är en cd där både Tomas och jag tycker trummorna låter som trummor ska. Crasharna är snudd på för starka, men soundet på hela den här Neil Young CDn är bland det fetaste vi hört. Virvel som låter virvel, massor med fet lågbas. Stark sång, svishande hihat, ringande ride, massor av allt. Det här tycker jag är så djävla bra. Ljud från 2006... Det här är bland de enda album jag hört där inte trummorna låter papp-pop-papp-psst. Jag ska skruva till våra ännu smälligare. Eller rättare sagt, jag ska inte skruva dem alls. Reverb, sen ligger tom Neil i lä. laugh.gif

Neil Young – Shock And Awe

Neil Young – Families

googlade på den här skivan... Tror ni inte på fan att den är inspelad först på 16-kanals rulle, och mixad till spåspårs rulle!!!!

"Sessions were recorded on 16 track analog tape and mixed to a half-inch analog two track master, then transferred to high-resolution digital for CD and DVD manufacturing.[1] The vinyl pressing was on 200g vinyl."

http://en.wikipedia.org/wiki/Living_with_War

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag äntligen fått det att låta som jag vill även efter mastringen. Jag imiterade en liten 70 hz rullbandsbula. Den här gången hade jag Neil Youngs Living With War som referens. Han har lika mycket av både bas, topp och trummor på sina låtar. Men det här blev fan renare än hans cd. Shit, nu är det roligt! laugh.gif

http://soundcloud.com/user7908154/01-segla-bort-wav

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här fick du att låta bra. Trummorna känns riktiga och man kan inte låta bli att stampa takten till musiken. Nu förmedlas känslan av att vara publik när ni lirar. De här ljudinställningarna passar mig. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här fick du att låta bra. Trummorna känns riktiga och man kan inte låta bli att stampa takten till musiken. Nu förmedlas känslan av att vara publik när ni lirar. De här ljudinställningarna passar mig. 😄

Jag lyssnade på alla spåren i ungf de nivåer som reglarna stod kvar på, och växlade snabbt till två olika spår jag gjort som masterspår förut. I jämförelse så var det jag mastrat mest mid med en rejäl mängd kompressionsdist. Körde då ett ganska snällt kompressionsprogram i Finalizern utan att skära varken bas eller topp, det blev mkt bättre, lät ganska likt Neil Youngs "Living with war". Men ändå kunde det höras att det lät lite fan när trummor o gitarrer låg på som mest. Så då körde jag det allra mildaste mastringsprogrammet där Finalizern först läser av hela låten, och kommer ihåg alla peakar mm. Sen ställde jag manuellt in limitern. Hårfint även där, men det är ganska enkelt ändå tycker jag. Och nu fick jag klockrent ljud genom hela låten, klarare än tom Neil Young-cd. Denna gång komprimerade jag faktiskt trumspåren, men så lite att det knappt gick att höra alls.Hittade ett livereverb också som det ligger en del av på masterspåret.

Det här känns verkligen lyckat. Och även om allt är heldigitalt så har jag ju mixat helmanuellt och ensam gjort "åken" med reglarna på både virvel, elgitarrer, sång. Som på den gamla goda Studertiden. Knappast kan rullband tillföra nåt till det här va?

http://soundcloud.com/user7908154/01-segla-bort-wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort en jämförelse med Neil Yongs sound, här hoppar jag mellan hans och min inspelningar. Somliga gillar säkert inte Neil Youngs sound, jag tycker det är kanon, så låter ju trummor i verkligheten. Neil har spelat in helt analogt på 16, plus 2-spårs rullbandare. Jag har gjort allt digitalt. Roligt som fan, tackar alla, tex Dr Loop som fått mig att våga låta allt låta som det gör på orginalspåren även efter mastringen. Det här ljudet är mina drömmars mål. Jag har ändrat lite i min grundmix, bredare elgitarrer bla a...

http://soundcloud.com/user7908154/01-ljudj-mf-relse-nil-jang-vs

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ett bra ljud med de grejer du har. Dina trummor låter mer äkta än Neil Youngs. Ett mer levande ljud levererar du.

Roligt att vara med och höra den utvecklingen på ditt ljudrattande. Det här vill jag höra mera av. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ett bra ljud med de grejer du har. Dina trummor låter mer äkta än Neil Youngs. Ett mer levande ljud levererar du.

Roligt att vara med och höra den utvecklingen på ditt ljudrattande. Det här vill jag höra mera av. 😄

Tack, det värmer verkligen! En sak jag egentligen vetat jämt, men först nu fattat till fullo är att om man så har världens dyraste kompressor på masterspåret så börjar det ofelbart låta skit om speciellt virveln det allra minsta man klämmer ihop det. Som jag ser det så är det omöjligt att få trummor att låta bättre med kompressorer än som de låter direkt i ett rum. En minimal kompression för att ta bort distpeakar är det enda, pressar man bara aningen mer börjar det tappa tryck och låta som nåt annat än trummor ofelbart, både på de separata spåren och i mastermixen. Här tycker nog andra tvärtom, men jag tycker orginal är fetast och snärtigast.

Nu har jag denna låt helt klar, och kan använda den som referens toll resten av min cd med svenska låtar. Den första svenska på 40 år!

Jag tycker själv det låter bättre än Neil Youngs skiva, och då är den den bästa förebild jag hittat hittils, det är så j-a roligt, jag ligger på golvet o gallskriker av lycka! laugh.giflaugh.giflaugh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

har du lyssnat på hellacopters? de har ju 70-tals sound:

från sista plattan (bara covers):

http://www.youtube.com/watch?v=lJtcoJYbwo0

tycker hellacopters har skitbra gtarr ljud:

http://www.youtube.com/watch?v=QdtTndl7MdA&feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

har du lyssnat på hellacopters? de har ju 70-tals sound:

från sista plattan (bara covers):

http://www.youtube.com/watch?v=lJtcoJYbwo0

tycker hellacopters har skitbra gtarr ljud:

http://www.youtube.com/watch?v=QdtTndl7MdA&feature=related

Nej. Jag är så gammal att den punkstilen gått mig spårlöst förbi. Med risk att vara oartig tycker jag de är noll och ingenting jmf med tex The Who, Zeppelin mm. Vad är deras sound egenligen? Piercing i alla läppar? Jag har inga influenser tror jag. Kan inte härma varken gitarister eller skivsound. jag är helt insnöad i min egen värld. Visste aldrig nåt om musik eller band när jag var yngre heller...☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget är nånsin enkelt. Men mina trumspår tycker jag låter bäst nästan helt raka. Sång o gitarrer måste ha eq-skruv...

Ska jag verkligen hoppa över allt från 20 till 49 hz audiometrin? laugh.gif

Eq är överskattat.

Ja, om du inte lyckas charma tillräckligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Jag är så gammal att den punkstilen gått mig spårlöst förbi. Med risk att vara oartig tycker jag de är noll och ingenting jmf med tex The Who, Zeppelin mm. Vad är deras sound egenligen? Piercing i alla läppar? Jag har inga influenser tror jag. Kan inte härma varken gitarister eller skivsound. jag är helt insnöad i min egen värld. Visste aldrig nåt om musik eller band när jag var yngre heller...☺️

deras sound är väl mycket tidiga Kiss, MC5, Sonic roundevous band mm. just hur mycket lät 73-74. Visst var the Who bra fast jag gillar ju 60-tals låtarna bättre.

det jag försökte få fram var att de lyckats få till en variant av 70-tals soundet som jag tycker låter bra, och att man hör instrumenten bra. just deras gitarr ljud med mindre dist tycker jag låter bra, många 70-tals plattor har ju lite mesigt gitarrljud jämfört med idag, fast jag gillar det ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...