Jump to content
Annons

Vad har P3 på mastern?


mietek

Recommended Posts

Nån som har koll på detta? Förutom viss limitering låter det som de även lagt en obehaglig boost runt 10-15k.

Även riktigt bra mixar låter för vassa för det mesta

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ofta låter det helt fördjävligt. Man kan urskilja en sångröst, men om de kompande instrumenten ska föreställa gitarrer, basuner eller motorsågar är helt omöjligt att höra. Jag tror dumskallarna alltid leker värsta mastrarna och kör allt genom nån kompressor så den blinkar, nej lyser konstant så det syns till månen. Hade de gammeldags VUn fick de byta avbrutna pinnar efter varje låt. Fu#¤ing ljudhuliganer! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

En enstaka gång har jag hört en egen mix på P3 och då kände jag knappt igen den.

Kompression, fine. Många lyssnar i inears, sitter på bullriga bussar och är för lata för att plocka upp telefonen eller whatever ur fickan osv osv.

Men varför de går in och pillar med EQ'n och dessutom framhäver de mest osmickrande frekvenser förstår jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

När det fullt blås på låtarna skiljer det inte så mycket mellan P3 och originalet, det är när det kommer svagare (amplitud) partier som det blir stora skillnader. Jag valde naturligtvis exemplet för att provocera lite... 😉

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Med de inställningar som RIX och alla andra använder sig av skulle man hävda att det är ett brott att göra om musiken utan tillåtelse. Som att förfalska ett konstverk. När det gäller internetradio och DAB sändningar skulle de kunna sända musiken utan tweakar. Merparten av topplistemusiken skulle återges hyfsat på en fonografrulle om det bara handlar om dynamikomfånget. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kommersiell radio misshandlar musiken nåt så pass. Jämförde en gång en känd kommersiell engelskstation och originalet, tog Police Every Breath you take och jag trodde det inte var samma mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

SR använder sig av både Eq och Multibandskompressor (Orban) på masterbussen. Dom kör olika presets anpassat för olika programmaterial och tidpunkter på dygnet. Exempelvis stor dynamik vid radioteater, liten på nattradion. Generell Eq-boost i bas och diskant. Än så länge har dom inte börjat med att dista / styra över runt 1 k, vilket man ofta gör i amerikansk radio.

Hälsningar / Björn

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...