Jump to content
Annons

Pre-amp...?


froosh

Recommended Posts

Jag har sysslat en del med inspelning i mitt liv, så jag känner mig rätt dum som frågar det här, men jag behöver verkligen veta!

När behöver man en pre-amp?

Jag har köpt mig en ny, fin Macbook Pro med Logic Pro 9, skall snart köpa ett fint Firewire-ljudkort och även en bra allround-mikrofon och ta med mig detta till London, där jag skall spendera de kommande 5 åren för studier. Jag vill kunna spela in enkla saker hemma och jag har koll på allt jag behöver. Tror jag iallafall. Jag stötte på ordet "pre-amp" i flera diskussioner här på forumet, och jag började undra; kommer jag att behöva en pre-amp också?

Jag har egentligen ingen större koll på vad för mikrofon jag ska köpa heller, så det får ni gärna tipsa om också. Något för sång, gitarr (akustisk och elektrisk) och även kanske bas och piano. Något så billigt som möjligt så klart.

Tack på förhand!

Redigerat av froosh
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Preamp är det engelska ordet för mikrofonförstärkare. Man behöver en sådan för att förstärka signalen från mikrofonen. De flesta ljudkort har inbyggda mikrofonförstärkare/preamps. Har Firewire-kortet, som du tänkt införskaffa, ingångar för mikrofon(er)? I sådana fall har kortet inbyggd preamp.

Sedan diskuterar man ofta om vilken preamp man ska använda, och till vad. Det är när det handlar om finlir. Vissa vill ha en extern preamp då den färgar ljudet på ett visst sätt. Dvs, ger rösten/instrumentet en viss karaktär. Andra är ute efter en som är extremt transparent (dvs inte färgar något alls).

De preamps som sitter i dagens ljudkort brukar helt klart vara tillräckliga för inspelning, så du klarar dig sannolikt på ljudkortets inbyggda preamps. Om du skriver vilket/vilka ljudkort du funderar på kan du nog få svar här om mikrofonförstärkarna är bra eller ej.

Söker du en mikrofon för sång, akustisk gitarr och piano bör du nog titta på en stormembrans kondensatormikrofon. Om du säger i vilken prisklass kan du här på forumet få tips.

Om det är elbas du ska spela in så kan du antingen micka upp en basförstärkare, eller “lajna" den. Det senare är det enklaste. Du sätter då “gitarrsladden” rakt in i ljudkortets line-ingång (kolla upp att ljudkortet du tänkt köpa har en sådan ingång). Sedan, om det är Logic Pro du kör finns det i programmet en plugg som simulerar basförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Preamp är det engelska ordet för mikrofonförstärkare.

Varför är det så, egentligen? Jag menar, det betyder ju faktiskt inte det från början. Det är ju egentligen ordet för "förförstärkare", dvs den förstärkare som förstärker signalen innan signalen når effektförstärkaren. Men jag har aldrig sett en mikrofonförstärkare kallas något annat än pre-amp på bra länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det så, egentligen? Jag menar, det betyder ju faktiskt inte det från början. Det är ju egentligen ordet för "förförstärkare", dvs den förstärkare som förstärker signalen innan signalen når effektförstärkaren. Men jag har aldrig sett en mikrofonförstärkare kallas något annat än pre-amp på bra länge.

Vi i Sverige specificerar nog bara lite bättre. Det heter väl egentligen microphone preamplifier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för all eran hjälp! Så därmed köper jag inte en preamp, då det här ljudkortet med största sannolikhet har en inbyggd. Vad bra! Ljudkortet är för övrigt den här http://vend.se/ad.php?72403 Vad tror ni om den? Jag vet inte så mycket om den, och jag hittar inte så mycket om just det specifika Focusrite Saffire-ljudkortet.

Angående mikrofon så vill jag inte punga upp med mycket mer än 1000 kronor egentligen. Jag hittade det här kitet, kan det vara något att ha tror ni? http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=Hårdvara&grupp=Mikrofoner&undermeny=MXL&flik=1&exp=Mikrofoner&info=16392

Ja just det, fint att du nämnde det. Brukar stå "Hi-Z" på ingången.

Ahh, detta ska jag komma ihåg! Hade ingen aning om att man inte skulle line:a basen i vanlig line-ingång. Tack!

EDIT: Hmm, nu stötte jag på den här också. Vad tror ni om den här? Är den bättre än Focusrite Saffire-ljudkortet jag länkade ovan? http://vend.se/ad.php?72771

Redigerat av froosh
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi i Sverige specificerar nog bara lite bättre. Det heter väl egentligen microphone preamplifier.

Ja, precis. För tanken från början lär väl inte vara att signalen från micken ska in i ett ljudkort, utan istället vidare till en effektförstärkare. Men pre-amp är sannerligen branchslarre för mikrofonförförstärkare 🙂

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör som du vill, men fler än jag tycker nog du borde köpa en lite dyrare mick än två halvdana. En bra mick ångrar man inte att man köpte. Finns massor med trådar: om det på avd mikrofoner. E-music säljer AT 2020 för samma pengar. Jämför med den och nån till innan du bestämmer dig.

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%C3%A5rdvara&grupp=Mikrofoner&undermeny=Audio+Technica&flik=1&exp=Mikrofoner&info=15157

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för din input, uppskattas verkligen! Saken är att, jag har kommit fram till att det enda jag kan jämföra mickar på är pris. Och utseende. Mer vet jag inte vad jag ska gå på. Så därmed frågar jag er lite mer kunniga, vilken mick som kan vara bra för mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör som du vill, men fler än jag tycker nog du borde köpa en lite dyrare mick än två halvdana. En bra mick ångrar man inte att man köpte. Finns massor med trådar: om det på avd mikrofoner. E-music säljer AT 2020 för samma pengar. Jämför med den och nån till innan du bestämmer dig.

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%C3%A5rdvara&grupp=Mikrofoner&undermeny=Audio+Technica&flik=1&exp=Mikrofoner&info=15157

AT2020 är en fin mikrofon, och jag håller med. Att fastna med ett gäng mindre bra mikrofoner är inte så kul. Bättre att köpa en något bättre på en gång, anser jag, och vänta med att köpa mick nr 2. Nu kanske du vill spela in två källor samtidigt? Annars är det nog bättre att du börjar med att spela in separat (t.ex. först gitarr, sen sång). Sedan när du har råd med en till mikrofon, ja då kan du kanske t.o.m. köpa en likadan. Då har du ett stereopar (likadana mikrofoner).

Nu är det utanför din budget (närmare 3000 kr), men tipsar gärna om ett par Oktava Mk 012. Dessa är helt otroliga på akustisk gitarr, och mycket annat. Jag har även testat att spela in akustiskgitarr och sjunga samtidigt (i varsin) och det blir alla tiders! Dvs, de fungerar även som sångmikrofon.

Angående ljudkorten. Både Focusrite och Presonus har bra preamps. Det spelar ingen roll vilket av korten du köper, anser jag. Bägge korten har line- och instrumentingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej okej.....aja, men jag kör väl på en B1:a då! Den borde räcka rätt långt ändå. Kan man micka gitarrförstärkare med den också? Och förresten, enda anledningen till varför jag funderade på det mick-paret var för inspelning av akustisk gitarr med fler än en mikrofon, det brukar vara snyggt, men det är ju inget krav antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska gå finfint att micka upp gitarrförstärkare med en B1:a.

Själv gillar jag att köra två mikrofoner på akustisk gitarr. Om gitarren ska ha mycket plats i mixen (t.ex. om du kör endast sång/gitarr) tycker jag det blir roligare med två mikrofoner, men det är absolut inte ett måste. Du kan istället ta två tagningar, och panorera, om du vill ha gitarren i stereo.

Sedan när du köpt din andra mick (kanske en till B1:a) kan du göra riktigt bra stereoinspelningar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående ljudkorten har jag ett Saffire LE (i princip samma preamps) och har haft en Presonus Firepod (senare omdöpt till FP10, även där i princip identiska preamps). Har varit helnöjd med båda. Jag kan inte säga att jag hört någon större skillnad på preamps i korten, båda har väldigt bra kvalitet och är allmänt väl ansedda i de recensioner jag sett.

Den stora skillnaden är istället att det sitter en DSP (hårdvarueffekter) i Saffire-kortet (det gör det inte i min LE). Behöver du inte DSP kan du ju spara en femhundring.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...