Jump to content
Annons

Välja hårddisk


debatt

Recommended Posts

Jag inser att jag i år nog måste byta ut min interna hårddisk i min laptop, något som tydligen ska gå att göra, det finns en separat lucka för den i botten.

Kan man ha vilken som helst inom kategorin 2.5"?

Har hittat några alternativ från Hitachi, Samsung och Seagate mellan 410 till 480 kr inkl moms.

Dessa är på 250-320 GB, snurrar i 7200 rpm och anges som SATA.

5600 rpm som den nuvarande har finns ju knappt och det kanske inte spelar någon roll?

7200 rpm är ju förvisso krav hos vissa program, även om jag kommer att lägga ljudbibliotek på andra.

Hitachi anger ingen Cachestorlek alls på sina, men det gör Seagate och Samsung till 16 MB, är det standard?

Hitachi har dock ofta 8 MB letade jag fram nu.

Jag antar att det skulle kosta minst lika mycket som hårddisken själv om jag skulle låta dem i Databutiken installera den, formatera den och med min Återställningsskiva för XP lägga in det som var i Toshiban från början. Därför tänkte jag göra det själv. Del av en kaka eller är det något särskilt att tänka på? Vad kan menas med uttrycket att min laptop har:

"Säkerhetsfunktionen intern primär hårddisk med skruv"? Är den svårare att demontera då?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Krillo (oregistrerad)

Börja med att identifiera laptopen. Vad är modellbeteckningen? Det brukar även finnas en identifieringskod under laptopen som gör att man kan söka på den på tillverkarens supportsida. Själv har jag bytt till SSD's i mina laptopar, men vill du ha en på 250GB blir de rätt dyra, men å andra sidan helt tysta och mycket snabbare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en Toshiba P300-1EC. Jag HAR kollat under den och jag HAR varit inne på deras webbsida och jag HAR läst manualerna.

Under står ingenting, i manualerna absolut ingen detaljinfo och på webbsidan enbart det jag angav ovan:

Hitachi 250 GB

5400 rpm

SMART-certifiering

Men jag är inte förvånad. När jag behövde hjälp med en grej och de sökte i mitt BIOS, där "allt ska finnas om hur den

är bestyckad", så framgick bara att den hade en cd/dvd-läsare...

Det enklaste är ju såklart att ta ur hårddisken och kolla...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Via Enhetshanteraren fick jag fram följande info genom att därefter söka efter denna modell och hitta en pdf-fil på Nätet på 171 sidor:

Hårddiskens namn: Hitachi Travelstar 5K250-250

Modellbeteckning: HTS542525K9SA00

Max data transfer rate: 1.5 Gbps

Kapacitet (storlek): 250 GB

rpm (hastighet): 5400

Segmented Buffer with Write Cache: 8192 kb

Höjd i mm: 9.5 +/-0.20

Bredd i mm: 69.85 +/-0.25

Längd i mm: 100.2 +/-0.25

Average seek time: 11 ms (read)

Average seek time: 13 ms (write)

Serial ATA

Integrated controller

Maximal ljudnivå: 2.9 Bels under drift

Finns det en optimeringsfördel med att välja samma märke och en med samma snurr, kanske en likadan modell?

Annars tänkte jag gå upp till en SATA med 7200 rpm, 16 MB buffert och 3 Gbps som max data transfer rate.

Kan en sådan intern hårddisk vara för snabb för min dator i övrigt, att den är anpassad för 1.5 Gbps, 8 MB buffert och 5400 rpm?

För länge sedan när jag lät dem bygga en stationär dator åt mig satte de från början in en för snabb hårddisk nämligen, så vi fick upp buffert full hela tiden i brännaren t.ex., så den misslyckades och stannade till slut. Men det var då det... kanske inte är vanligt nu?

Detta är väl den enda fråga jag vill ha svar på...

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle välja vilket fabrikat som helst utom Hitachi. Jag har sett otroligt många kraschade sådana - väldigt överrepresenterade jämfört med alla andra fabrikat. Kör med Seagate eller Western Digital, så är det betydligt mindre risk för en ny krasch.

Det finns ingen fördel med att välja precis samma, utan det är helt ok att välja en bra disk istället. Disken blir lite snabbare, men drar också lite mer ström om du väljer en 7200 RPM. Större cacheminne är aldrig fel heller.

SSD är förstås ännu bättre att köra med i bärbara datorer, eftersom man slipper ifrån riskerna med mekaniska delar som slits i vanliga hårddiskar - men det är också betydligt dyrare...

Link to comment
Dela på andra sajter

SSD är förstås ännu bättre att köra med i bärbara datorer, eftersom man slipper ifrån riskerna med mekaniska delar som slits i vanliga hårddiskar - men det är också betydligt dyrare...

Jag hade tveklöst kört SSD. Någon mindre, runt 120gb, och sen ha en extern till det med det som kräver utrymme. (Och som man kanske inte alltid vill släpa runt heller, med risk att förlora allt om datorn blir stulen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...