Jump to content
Annons

Nylon vs. Stål


Wejbärgh

Recommended Posts

Hopp, sitter och åstadkommer lite ljud såhär när lovet går mot sitt slut. Jag försöker få något vettigt ur en gammal nybörjarnylongura, men det enda jag får ur den är en bumlig irriterande botten, alldeles för skarp topp och nästan ingen ton. Spelar in med en SE4400A och med fräscha strängar.

Frågan är: är det jag som är helt inkompetent, eller om det är kört från början och det skulle vara värt massor att investera i en stålsträngad för ca 2000?

Tacksam för svar!

/Wibbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Octavarium (oregistrerad)

Gillar "sitter och åstadkommer lite ljud".

Om det låter annorlunda i inspelningen än akustiskt så ligger väl felet i micken, placeringen, rummet eller mixningen alternativt frånvaron av densamme (fast om det låter riktigt illa så kan ingen mix i rädda det). Om gitarren låter skit redan i dina öron så är det antingen dem det är fel på, din spelteknik eller mer troligt så är gitarren inge bra. Åk till en musikaffär nära dig och testa en billig nylon som liknar din och sen en nylon för 2000 och sen en stål för 2000. Och kanske en nylon för 22000. Det är ju skillnad på nylon och stål, ska du spela tex klassiskt eller spanskt så är nylon ofta mer rätt. Tänk aldrig att stål är en bättre version av akustisk gitarr, för de är två lika olika instrument som två olika sångare är. Lite så.

Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bumlig irriterande botten" låter som om du har placerat micken framför resonanshålet.

Sikta istället ungefär på 12:e bandet istället och ha inte micken för nära, utan någonstans 15-30cm från gitarren (prova dig fram till lagom avstånd). Om du sedan vill ha mer botten, så vinklar du micken lite grand mot resonanshålet (fortfarande placerad vid 12:e bandet) och vill du ha lite mindre bas, så vinklar du micken lite bort från hålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...