Jump to content
Annons

Mastra med Wavelab


Ragge

Recommended Posts

Det är så att jag har ett problem med Wavelab..

När jag lyssnar direkt i wavelab på en fil jag mastrat så låter det toppen.

Men sen när jag har renderat filen så blir tex HiHat slagen på trummorna dålig kvalite, alltså det låter som att jag har dragit ner kvaliten massa fast jag inte har det.

Vad är felet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm.. Jag har gjort det mesta man kan göra med Wavelab sen version 3 och har numera version 5 i min dator.. Har aldrig blivit ut för att ljudkvaliten blivit sämre efter en rendering än mot realtidslyssning innan rendering. (Använd gärna UV22 HR då du renderar).. Snarare tvärs om..

Du menar inte efter att du sparat filen då? I så fall har du nog sparat i nåt märkligt och förstörande filformat (MP3, OGG etc..) Så länge du jobbar med filen så använd *.OSQ eller *.WAV i samma bitupplösning som du jobbar med den. Då ska det aldrig vara nåt problem..

En annan sak.. Vad lyssnar du i? Är du på samma dator.. Med samma ljudkort.. Samma förstärkare/högtalare etc..? eller lyssnar du på nån annan dator/anläggnig? Du kan ha problemet där också..

Lycka till!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Öka bitraten. Antar att du körde ganska lågt. Prova 192 eller nått sånt så kanske det låter bättre. Över 256 känns dock som lite overkill... (men det är bara jag kanske...)

EDIT: Tillägg.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör ibland artifacts i 192kbits mp3or (lame med standard inställningar vilken oftast ger tjysst kvalité). Vill du ha bästa kvalité och minst storlekar (med tanke på kvalitén) så använd Variable Bit Rate. Använd --r3mix eller "den där" --standard preseten. Men är de VBR kanske vissa spelare har problem (väldigt få som har det) att spela upp dem korrekt eller att spola i filerna.

Något som är synd är att inte fler känner till ogg, vilket ger så mycket bättre ljud vid mycket lägre bitrates. Gör du dem till ogg så ladda ner senaste oggdropXp (t.ex. med AoTuV b3 optimisering) från www.rarewares.com (inget wareZ) och kör i -q 5 vilket ger väldigt bra kvalité. Jag har ännu inte stött på några hörbara artifacts med dessa valen.

MvH Rickard

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...