Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tĂ€nkte börja spela in lite gitarrcovers till min youtubekanal och jag har kommit pĂ„ ett bra sĂ€tt (för mig) att göra det! TyvĂ€rr kan jag inte hitta nĂ„got program som tillĂ„ter mig att göra det. Åtminstone inte med mina kunskaper 😕

Jag har en Mac Book Pro sÄ att ni vet.

Min metod lyder i alla fall, dra in coverlÄten i en timeline, koppla den emulerade utgÄngen ur min förstÀrkare till ljudkortet, spela in en video med datorns inbyggda kamera i programmet som coverlÄten ligger i, dÀr ljudet i videon Àr frÄn ljudkortet. Sedan Àr det bara att mixa volymerna pÄ lÄten och gitarren.

SÄ det jag vill göra Àr helt enkelt att tracka gitarr till en lÄt och spela in video sammtidigt.

//Simon

Annons
Postat

Sony vegas / Adobe premiere

Tack 🙂 Ska kolla in dem.

Vad Àr det för fel pÄ iMovie, enklare Àn sÄ blir det vÀl inte?

Alla sĂ€ger det, jag har kollat pĂ„ tutorials och lĂ€st men fattar fortfarande inte ett skit! 😆 Och av det jag fattar sĂ„ kan man inte dra in ett ljud utan en tillhörande video mm vilket skapar begrĂ€nsningar.

//Simon

Postat (redigerat)

Quicktime Player?

Arkiv -> Ny filminspelning

VÀlj kamera, ljudkortsingÄng, kvalitetsnivÄ och spela in. Starta coverlÄten i en annan spelare och lira med lÄten.

Ska du redigera filmen finns det, Äterigen, inte mycket enklare program Àn iMovie.

Redigerat av Linus
BurninSven (oregistrerad)
Postat

Starta Quicktime pÄ inspelning först och sen Garageband eller Logic/vad du har och spela in i bÄda samtidigt. NÀr du Àr klar dra in filmen i Garageband och mecka ljud och exportera /ev ersÀtt ljudet till filmen.

Postat

Sony Vegas och Adome Premiere Àr jÀttedyra. iMovie Àr nog det enda gratisalternativet som Àr hyfsat lÀttanvÀnt (sÄ vitt jag vet).

(Sony Vegas Àr lÀttanvÀnt, men som sagt allt annat Àn billigt.)

Postat (redigerat)

SÄ hÀr menar jag, ursÀkta reklamen i början den kan jag inte göra nÄt Ät dessvÀrre. Det hÀr Àr Logic + Quicktime och jag bara typ knÀpper fingrar pÄ ett i LÄten bara för att visa att det gÄr att fÄ det att synka ganska bra. Men jag kunde lika gÀrna ha sjungit eller lirat gura etc etc. Den loopar i mitt sÀndningsprogram som inte kan hantera loop och synk pÄ det sÀttet sÄ det Àr dÀrför det blir lite knÀppt andra varvet.

http://sv.justin.tv/bsven/b/291072712

Redigerat av BurninSven
Postat

SÄ hÀr menar jag, ursÀkta reklamen i början den kan jag inte göra nÄt Ät dessvÀrre. Det hÀr Àr Logic + Quicktime och jag bara typ knÀpper fingrar pÄ ett i LÄten bara för att visa att det gÄr att fÄ det att synka ganska bra. Men jag kunde lika gÀrna ha sjungit eller lirat gura etc etc. Den loopar i mitt sÀndningsprogram som inte kan hantera loop och synk pÄ det sÀttet sÄ det Àr dÀrför det blir lite knÀppt andra varvet.

http://sv.justin.tv/bsven/b/291072712

Tack! Jag ska nog testa det.

Postat

Quicktime Player?

Arkiv -> Ny filminspelning

VÀlj kamera, ljudkortsingÄng, kvalitetsnivÄ och spela in. Starta coverlÄten i en annan spelare och lira med lÄten.

Ska du redigera filmen finns det, Äterigen, inte mycket enklare program Àn iMovie.

Jag har provat detta med Fireface 800 men det ger inget utslag. Hur ska man stÀlla in det? NÄt i Matrix eller?

Hur som helst sÄ löste det jag med att koppla en fysisk kabel ut frÄn FF till line in.

Men det vore smidigt med FF ist!

Postat

Du kanske kan fÄ igÄng det med Soundflower och LineIn men om du kör Lion sÄ funkar inte Soundflower för det Ànnu. Det verkar som att os x inte riktigt fattar det hÀr med mÄngkanals ljudkort nÀr det gÀller intern routing sÄ testa att göra Soundflower till huvudkortet och routa ljud frÄn enheter till Soundflower med hjÀlp av LineIn. Sen Àr det ju bÀst att lira in och spela upp allt ljud i Logic om man skulle behöva mecka med det.

Postat
Hur som helst sÄ löste det jag med att koppla en fysisk kabel ut frÄn FF till line in.
Loopbacka med Soundflower som ljudkort, det du spelar upp gÄr bÄde till inspelningskanalen och till FF för medhörning.
Postat

Tack 🙂 Ska kolla in dem.

Alla sĂ€ger det, jag har kollat pĂ„ tutorials och lĂ€st men fattar fortfarande inte ett skit! 😆 Och av det jag fattar sĂ„ kan man inte dra in ett ljud utan en tillhörande video mm vilket skapar begrĂ€nsningar.

//Simon

Om jag skulle göra detta i iMovie, sÄ skulle jag spela in video medans jag spelar, t.ex. photobooth.

Sen importera videon i iMovie, samt lÀgga pÄ ljudet frÄn inspelningen och synka det.

Du kanske tycker det Àr för omstÀndigt?

Postat (redigerat)

SjÀlv mÄste jag hÄlla med om att iMovie kÀnns riktigt svÄrjobbat, samt för mig kÀnns totalt oigenomtÀnkt (precis som jag kÀnner med iTunes med)!

Har ÀndÄ jobbat rÀtt mycket med att redigera film pÄ datorer (i snart 20Ärs tid) med alla möjliga program, men iMovies arbetsÀtt ger jag inte mycket för!

Apple som ju faktiskt Àr duktiga pÄ GUI'n o processtÀnk i övrigt, sÄ förstÄr jag inte hur iMovie och iTunes Àr, eller Ätminstone för mig som riktiga bastarder GUI mÀssigt jÀmfört med de mesta andra!

Annars rent tekniskt sÄ Àr imovie riktigt bra, ett av fÄ gratis/billigare videoredigeringsprogram som faktiskt klarar 60FPS filmer default!

Redigerat av DiMoose
Postat

SjÀlv mÄste jag hÄlla med om att iMovie kÀnns riktigt svÄrjobbat, samt för mig kÀnns totalt oigenomtÀnkt (precis som jag kÀnner med iTunes med)!

Tack! Äntligen en person som förstĂ„r mig 😆

Men jag fÄr nog ge upp min egna idé och köra pÄ nÄgot beprövat

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Capture Àr en grej och redigering en annan.

Vad det gÀller redigering sÄ Àr iMovie Àr nog ett av dom mest kvickaste programmen jag jobbat men om man skall göra quick and dirty redigering.

Har svÄrt att tÀnka mig nÄt lÀttare. Möjligen iMovie för iPad...

Pang pÄ rödbetan, tag i ett klipp hÄlll musen dÀr du vill lÀgga klippet och sedan kan du tima in det genom att bara röra musen Ät höger eller vÀnster. Hur svÄrt kan det vara?

Likadant med ljudeffekter.

Premier och Vegas Àr avancerade grejer, bra program men inte i nÀrheten sÄ lÀtt att redigera med som iMovie.

Tycker du iMovie Àr krÄngligt dÄ Àr nog inte Vegas och Premier inte rÀtt vÀg att gÄ.

Det Àr vÀl investerade minuter att lÀra sig iMovie om jag fÄr sÀga det sjÀlv.

Redigerat av drloop
Postat

Det snabbaste och minst komplicerade Àr ju det sÀttet som jag beskriver men man Äker pÄ att dra in filmen till musiken i stÀllet för tvÀrtom. Max arbetstid per lÄt typ 15-20 minuter inklusive konvertering till H.264 film som man kan göra med ett program som tex MacX Video Converter Pro eller liknande (finns sÀkert nÄt bra gratis oxÄ). Vill du redigera filmen oxÄ dÄ blir det ju nÄgot annat givetvis.

Sen kanske det kan vara pÄ sin plats att nÀmna Camtwist och Quicktime Broadcaster oxÄ. Med dom tvÄ programmen som bÄda Àr gratis och mycket bra kan man göra live inspelningar till hÄrddisk inte bara sÀnda streamad web tv. Med Camtwist som i princip Àr en virtuell tv studio följer en mÀngd bra video effekter och man kan ha flera kameror och Àven filmer samt visa skrivbordet. Att göra en cool live video med flera kameror och effekter live krÀver ju nÄn som sköter Catwist men nÄn polare har du ju som kan hjÀlpa till med det. Det Àr ju ganska skoj oxÄ sÄ det ska vÀl inte vara nÄt problem.

HÀr en film som jag gjorde vÀldigt snabbt dÀr jag anvÀnder dom hÀr tvÄ programmen. Den Àr Àrligt talat skitkass som video betraktat men den visar lite vad man kan göra med Camtwist. Det Àr min Logitech webcam, min panasonic hd video cam och Logic frÄn skrivbordet pÄ samma gÄng samt att jag under filmen byter till min Panasonic cam och kör en effekt som förstÄs heter cube och till en musikvideo min brorsa gjorde nere i Ghana. Som sagt den suger men den Àr bara för att visa att man med lite förarbete och finurlighet kan göra hela rasket pÄ en gÄng och slippa redigera i nÄt film program.

http://sv.justin.tv/bsven/b/291141986

Postat (redigerat)

Jag Àr ingen höjdare överhuvudtaget vad det gÀller videoprogram. Kan sÀga att det flyger knytnÀvar nÀr jag sÀtter igÄng.

Och iMovie Àr fan konstigt!

Höll pÄ med att jag var tvungen att korta ner en film som jag skulle lÀgga upp pÄ Facebook. Men FB har ett tak pÄ 20 min. Min film var pÄ 23.

Men efter ett massa jobb sÄ fick jag till det. SÄ skulle jag spara det. Men vart? HallÄ? "Spara som" finns inte!

Och nÀr jag drog in det i filmrutan sÄ tog det med ALLA filmer jag filmat pÄ min iPhone... WHAT?!

Sen till slut sÄ fanns det nÄn bounce. Men dpÄ skulle det ta 6 timmar? WHAT?!?

Hittade sen i en meny att man kunde lÀgga upp det direkt pÄ fejjan! Och dÄ gick det ÄpÄ en halvtimme.

Det var en film jag gjorde som visar nÀr jag mixar en lÄt i Logic. Och i Logic sÄ distade det inte alls. Men i iMove lÀt det prutt!

Zzzzzurrade rejÀlt!

Trodde det skulle vara smidigt!

Ska tillÀgga att det gick att korta ner det i Quicktime. OJ sÄ mkt smidigare det var!

Redigerat av KillwithSkill
  • Gilla 1
Postat

Ja man kan ju undra varför det ska vara sÄ jÀkla speciellt med video om man jÀmför med ljud. NÀr vi tÀnker/jobbar/fantiserar om vad som Àr möjligt med ett inspelningsprogram för ljud i daxlÀget sÄ Àr vi minst sagt vÀldigt krÀvande ja nÀstan bortskÀmda dÄ ett program som tex Reaper och som dÄ finns för bÄde PC och Mac Àr vÀldigt kompetent och finns som en "try before you buy version" som lÀtt kan strÀcka sig över en livstid.

SÄ Àr det inte nÀr det gÀller video dessvÀrre av nÄn anledning som jag inte fattar (men som nÄn kanske kan vara vÀnlig att förklara sÄ den biten blir överstökad). 30 - 40 meg download för över 3000 spÀnn nÀr det gÀller livestreamad video (wirecast) eller gratis (Camtwist) nÀr man fÄr flera gig kompetent programerad kod för ett ljudprogram för samma peng eller nÀr det gÀller vissa program till och med gratis.

Det Àr en jÀkla soppa helt enkelt.

Postat
Ska tillÀgga att det gick att korta ner det i Quicktime. OJ sÄ mkt smidigare det var!
Japp. Rendering av video Àr CPU-krÀvande och dÀrmed tidskrÀvande. Ska filen bara trimmas Àr QT enklare eftersom inte kodning behöver göras.

iMovie renderar dessutom inte bara om, den applicerar skakningskompensation m.m. pÄ materialet.

JÀmför att kapa en .ogg ljudfil i ett ljudredigeringsprogram som hanterar formatet, med att konvertera en .ogg till .wav, dra in i Logic, klippa, sÀtta ut locators, exportera ut .wav, konvertera till .ogg igen.

Postat

Ja man kan ju undra varför det ska vara sÄ jÀkla speciellt med video om man jÀmför med ljud. NÀr vi tÀnker/jobbar/fantiserar om vad som Àr möjligt med ett inspelningsprogram för ljud i daxlÀget sÄ Àr vi minst sagt vÀldigt krÀvande ja nÀstan bortskÀmda dÄ ett program som tex Reaper och som dÄ finns för bÄde PC och Mac Àr vÀldigt kompetent och finns som en "try before you buy version" som lÀtt kan strÀcka sig över en livstid.

SÄ Àr det inte nÀr det gÀller video dessvÀrre av nÄn anledning som jag inte fattar (men som nÄn kanske kan vara vÀnlig att förklara sÄ den biten blir överstökad). 30 - 40 meg download för över 3000 spÀnn nÀr det gÀller livestreamad video (wirecast) eller gratis (Camtwist) nÀr man fÄr flera gig kompetent programerad kod för ett ljudprogram för samma peng eller nÀr det gÀller vissa program till och med gratis.

Det Àr en jÀkla soppa helt enkelt.

Lightworks Àr ett riktigt bra (men inte helt lÀttanvÀnt) redigeringsprogram som Àr alldeles gratis. Finns dock bara för Windows.

Postat

Bra tips jetblack jag kör win 7 oxÄ sÄ det ska jag kolla upp.

Postat

Lightworks var sannerligen inte nĂ„t lĂ€tt program jag hĂ„ller med fullt ut. Jag har Ă€ndĂ„ meckat lite med den hĂ€r typen av program men Lighworks fattar jag inget av 😄 . Jag har med stor möda lyckats spela upp en film i det men det Ă€r allt.

Postat

Lightworks var sannerligen inte nĂ„t lĂ€tt program jag hĂ„ller med fullt ut. Jag har Ă€ndĂ„ meckat lite med den hĂ€r typen av program men Lighworks fattar jag inget av 😄 . Jag har med stor möda lyckats spela upp en film i det men det Ă€r allt.

Man mĂ„ste lĂ€sa pĂ„ noga om det 🙂 Det finns dokumentation att ladda ned frĂ„n hemsidan. Men fĂ„r man det vĂ€l att fungera Ă€r det ett mycket kompetent och beprövat gratisprogram. (Avid, som nog kan ses som branschstandard inom redigering, Ă€r ungefĂ€r lika svĂ„ranvĂ€nt.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.