Jump to content
Annons

(Sustain)fotpedal som triggar kick?


alekks

Recommended Posts

Hallå,

jag startade en ogenomtänkt tråd i ett annat underforum så ni som är aktiva på forumet kanske sett denna tråd under Pro Tools också, men ingen moderator som ville flytta tråden så jag skapar en ny under rätt underforum istället 🙂

Så här är det, jag är svinigt dåligt på att programmera trummor med "not-för-not-metoden" eller med hjälp av t.ex. guitar pro - jag tappar inspirationen och tröttnar när det tar så lång tid och jag inte får in det där svänget jag är ute efter, det blir alldeles för stelt och framförallt inte "jag" (min spelstil). Så jag sitter och dundrar på en gammal midi-klaviatur... men jag får så ofta sitta och redigera i efterhand och då kommer problemet tillbaka att jag tappar inspirationen så snabbt. Främsta anledningen till att jag får redigera i efterhand är att det är tillräckligt svårt att lira olika med händerna och sedan att lira olika med fingrarna blir alldeles för mycket så min hjärna fryser upp och jag trycker på typ fem tangenter samtidigt, lite som de där

... typ.

Så, något som skulle få mig att må bra som en glad kanonkule-katt skulle vara att kunna få något att stampa på så jag slipper köra virvel och kagge med samma hand/olika fingrar... helt enkelt som om att jag spelade på ett riktigt set.

Någon som har någon idé? Jag har en pedal till min klaviatur som egentligen är en vanlig sustain-pedal... Som ger ifrån sig "CC 64", går det att få den att registrera det som en midi-not istället på något sätt?

Jag kör pro tools 8 med Digi003 factory (fader) så det finns någon footswitch-ingång på digi003:an också, men som jag förstått så är den bara till för t.ex. punch-in recording. Så det är väl att utesluta...

Alltså, kort och koncist: Jag vill få min footswitch att registrera "C1" när jag trampar på den. (Eller: Jag vill få kaggen i Addictive Drums att trigga på pedalen (footswitcen - CC 64) och inte på C1-tangenten (jag har testat att klicka på Learn i AD och trampat och stampat på pedalen utan resultat).) Hur gör jag det? 🙂

Jag har även funderat om det finns någon typ trigger-plugg som man kan "styra om" det här värdet "CC 64" till t.ex. C1 istället... men är så dålig på midi-fronten så någon kanske vet någon smidigare lösning?

Tack tack på förhand för er hjälp!

Redigerat av alekks
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nja, alltså, jag sitter och spelar trummor på klaviaturen, sitter och slår med fingrarna som om det vore trumpinnar.

Det är inte så enkelt att spela en sak i taget, inte ens om jag hade haft ett riktigt trumset 🙂 Klart det hade fungerat om jag visste att jag bara skulle lira raka fjärdedelar, men det är sällan jag gör det. Hade det varit raka fjärdedelar hade det ju även gått snabbt att bara rita upp ett mönster i t.ex. Pro Tools midi-sektion. Men som sagt, det är inte riktigt det jag är ute efter...

Det jag är ute efter är helt enkelt ett sätt att kunna flytta kaggen till foten så jag får händerna fria för hela klaviaturen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde sustainpedal tidigare om jag åkte hem och repade hos någon annan.

Då i kombination med en enkel MIDI-pad - i mitt fall Alesis Control Pad.

Med denna setup hade jag alltså två pedaler - en för hats och en för kick.

En sådan Control Pad kan du få för en tusing om du letar.

http://www.soundware.co.uk/sc/products/Alesis%20ControlPad

Numera kör jag givetvis uteslutande DTX900 och Gretsch, men Alesisen tänker jag behålla.

Fan - trummor med klaviatur känns som att åka cykel med skridskor...eller nå't

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde så för många år sedan i Cubase. Kommer knappt ihåg men jag tror att jag använde mig av transform och gjorde om sustain till not, och jag tror att det blev samma velocity på alla noter. Om det är till ngn hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde sustainpedal tidigare om jag åkte hem och repade hos någon annan.

Då i kombination med en enkel MIDI-pad - i mitt fall Alesis Control Pad.

Med denna setup hade jag alltså två pedaler - en för hats och en för kick.

En sådan Control Pad kan du få för en tusing om du letar.

http://www.soundware.co.uk/sc/products/Alesis%20ControlPad

Numera kör jag givetvis uteslutande DTX900 och Gretsch, men Alesisen tänker jag behålla.

Fan - trummor med klaviatur känns som att åka cykel med skridskor...eller nå't

I och med sommar och semestrande osv så är en tusing ganska mycket pengar att skaka loss 🙂 Men kanske i framtiden, får kolla in det, men vettefan om jag behöver fler grejer (även om det är det roligaste som finns(prylbög))

Ja, det är typ cykel med skridskor som det känns som att jag gör när jag sitter och lirar... Men man tager vad man haver.

Jag gjorde så för många år sedan i Cubase. Kommer knappt ihåg men jag tror att jag använde mig av transform och gjorde om sustain till not, och jag tror att det blev samma velocity på alla noter. Om det är till ngn hjälp.

Hm, blev förändringen i realtid eller är det en förändring man får göra i efterhand?

Får försöka hitta en liknande funktion i Pro Tools!

Tack för era svar! 🙂 Förhoppningsvis så får jag något slags resultat ur detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, blev förändringen i realtid eller är det en förändring man får göra i efterhand?

Får försöka hitta en liknande funktion i Pro Tools!

Tack för era svar! 🙂 Förhoppningsvis så får jag något slags resultat ur detta.

Det skedde i realtid, man hörde kaggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...