Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

Jag försöker ta reda på hur man ändrar frekvensen på ett ljud i Cubase studio 5.

Med "frekvensen" menar jag, (nämligen osäker på om jag använder ordet i fel sammanhang), att man får ett ljud att låta som att det till en början finns i en "låda", men att man

långsamt öppnar låden och ljudet långsamt träder fram tills dess att det normala ursprungsljudet kommer fram? Förstår ni vad jag menar? Oerhört vanligt i samtlig elektronisk musik när

något byggs upp och växer fram i musiken för att sedan exempelvis explodera in i en refräng 🙂

Kanske är jag korkad. Någon som vet hur man gör? Hoppas någon orkar berätta!

/Juicen

Annons
Postat

Du kan svepa med eq och automatisera det, så kan du få något i stil med vad du är ute, tror jag.

På syntar brukar man i och för sig använda filter i synten, som får öppna mer och mer, men man kan trixa ihop ganska bra liknande effekter med eq också, om det inte finns den typen av filter i synten som man använder...

Postat

Kan inte Cubase, men kan nämna att det du vill göra kallas för en filteröppning. Kanske enklare att hitta mer info om du känner till det 🙂

Man får ungefär samma effekt om man höjer frekvensen på ett ljud genom att automatisera frekvensreglaget, men en filteröppning blir troligen enklare att göra om man är ovan. Och alla synthar har ju inte frekvensreglage.

Postat

För att spela in automatisering, så aktiverar du W-knappen och för att sedan spela upp automatiseringen så måste R-knappen vara aktiverad.

Kolla i manualen efter Automation, så finns det ett helt kapitel att läsa om det, med start på sidan 188. 🙂

Postat

Kan nämna också att det är ett lågpassfilter du ska automatisera. Automatisera det så att det först skär bort nästan allting, och sedan mindre och mindre. Då får du den effekt du frågar efter 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.