Jump to content
Annons

Jag är begåvad med världens sämsta "ljud"


theHotFridge

Recommended Posts

Tjena,

ja jag sitter med en dator som kostade 4000 för ungefär fyra år sedan. som grädde på moset har jag en gammal Technics (typ 20 år) förstärkare på kanske 80 watt med tv å relativt kassa högtalare... Döm min förvbåning när jag har nordeuropas sämsta ljud i min lägenhet...

Det är ett jävla brus i högtalarna när jag kopplar in datorn till förstärkaren (via mitt enhålsuttag på datorn till frstärkarn, en röd o en vit). Det är jäkla "brumm" i stort sett hela tiden. Volym spelar ingen roll, men det hörs mindre vid låg volym med det säger sig självt egentligen eller?

Vart är problemet? (🙂) Datorns ljudkort eller stärkarn? Högtalarna?

Jag har en bra gitarrförstärkare som jag egentligen borde kunna köra igenom men jag behöver nog veta hur min kassa dators ljudkort spelar in i problemet. Samma brum i gitarrstärken är ingen lösning. Kan jag köra den som externt ljudkort kanske? Eller behöver jag nått annat?

Hoppas nån härinne kan hjälpa mig med lite förslag/åsikter...

Redigerat av theHotFridge
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Se till att allt är jordat. Och vad för uttag menar du att du har på datorn? Rca?

Jag det är en sån 3,5 mm utag fram på datorn. ett litet grönt.

Jordat? väggutaget är jordat, grenuttaget är jordat, datosladden är jordad. Tror inte det är jordad sladd till stärkarn men det borde det väl va? spelar det nån roll om det inte är det till stärkarn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Brumproblemet beror förmodligen främst på att du kör med obalanserat och dåligt skärmade kablar. Sådana tunna standardkablar till ljudkort brukar ha väldigt dåligt skärmning - och problemet blir större ju längre kablarna är.

Det bästa skulle förstås vara att byta till ett ljudkort med balanserade utgångar och ett par aktiva monitorer med balanserade ingångar, så att du kan köra med balanserade kablar också. Om du bara byter ut en sak, så har du ju kvar problemet med att det är obalanserat och därför lätt kan få in brum och andra störningar på vägen. Om det blir för mycket att ta allt på en gång, så hade jag nog i första hand bytt till ett bra ljudkort, så att det finna ordentliga Tele-utgångar. Då går det ju också att använda kablar som har tätare skärmning, så att brummet kan reduceras. Kör man obalanserat, så är det också viktigt att tänka över hur man drar kablarna. Se till att de inte ligger nära besvärliga störningskällor, som CRT-skärm, nätdelar, parallellt med elkablar etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Sitter minitelekontakten i ordentligt? Det blir gärna brummigt ifall den sitter i halvvägs.

2. Är det en bärbar dator? Är den kopplad i strömuttaget? Gör det någon skillnad om du rycker kabeln och kör på batteriet?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag körde min laptop med strömkabeln i fick jag oljud in i min mixer, inte annars. Det försvann när jag anslöt jordisolatorn mellan laptop och mixer.

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...