Jump to content
Annons

Sylvan & Bonamici - Mr. Marmaduke and the Minister


Bonamici

Vad är den värd?  

20 röster

  1. 1. Vad är den värd?

    • 1,
      1
    • 2,
      0
    • 3,
      0
    • 4,
      13
    • 5,
      3


Recommended Posts

LÅTNAMN: Mr. Marmaduke and the Minister

ARTIST/GRUPP: Sylvan & Bonamici

GENRE: Progressive Rock

LÅTLÄNGD: ca. 7:50 minuter

KOMPOSITÖR: Nad Sylvan

PRODUCENTER: Sylvan & Bonamici

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: Mp3

STORLEK: 19.1 mb

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: Hi fi stream

Ladda ner

Om-mastrad, tillpetad och tillfetad. 😄

Denna var det första vi lade upp, och tror kanske att många har missat den. 😉

Vi skall lägga nya trummor i vinter, så ha barmhärtighet över hur tråkiga de är,

i synnerhet pukorna.

Tacksam för synpunkter!

Nad & Bon

Redigerat av Bonamici
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Imponerande, skitbra helt enkelt!!

Så många olika delar men ändå en röd tråd lixom i form av rösten som håller ihop det hela....me like, me like. 😄

Lite Zappa här och där som är grädden på moset, asfräckt.

Detta är progressivt i första rang och eftersom jag själv sysslar med den genren, dock lite modernare är detta som bomull för mina öron.

Ljudbilden dvs mixen är oxå klockren tycker jag, bra jobbat. Är trummorna äkta eller är det bara jäkligt bra proggat?

Körgrejen vid ca 05:20 är grym...respect. 😄

Enda smolket är att gitarrerna låter lite väl syntetiska. Skulle varit nice med lite renare ljud. 😆

Du får en 😄😄😄😄 av mig. Ser fram emot att höra mer av dig.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Mycket tidiga Genesis, Gentle giant och en skvätt Camel och kanske nåt med Zappa.

kul att det fortfarande görs sådant här i alla dessa brittney-tider.

korken av och botten upp för detta.

Schkåll

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitfräckt. Stråkarna dränker det övriga lite i inledningen precis. . Låter lite Marillion sådär tycker jag. (dessa eviga referenser)

Sången är egen och fräck. Det svajar lite på några ställen t ex. precis vid 2 .05 innan körerna kommer in, en ren petitess, men eftersom det är så väl genomfört så.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hade inte en AAANING om att Bonamici startat denna tråd och blev väldigt glatt

överraskad. 😄

Håller nog inte helt med honom om att detta är en "färdig demo",

jag anser att det är "The real thing" Ni hör - men förstår att epitetet får bli så

pga av trådvalet. 😆

"Mr Marmaduke and the Minister" kom ursprungligen till i min ungdom 1979, grävde fram den bland mina gamla kassettband ifrån något rep med mitt progband Avenue från den tiden. Bon tände på den, så "off we went"!

Ett himla massa pill blev det, ny text och lite nya arr och grepp.

För att svara på lite frågor om vad som används i instrumentväg..

Gud det är massor, det mesta är faktiskt äkta grejor om än samplade

och spelade i Propellerheads Reason och Cubase SX. Mellotron (Kör och stråkar),

Hammond B4 t ex. Faktum är att gitarrerna är inte syntetiska, utan det är jag som kör på min gamla Squire strata. Riktigt är dock att basen är ingen äkta Rickenbacker utan en samplad bas vi "skitat ner" i Reason. Men...vi tyckte

den funkade. 😆. Arp 2600 Synthesizer och Moog Taurus (egentligen Modular Moog aka "Den stora Moogen") bas pedaler. Trummorna är programmerade och tillhottade med lite jussta DSP pluggs för lite bredd och akustik.

Hoppas Ni förstått att detta är ett sk Tributeproject som vi helt och hållet tillägnat

Genesis ca 1972-1976. Vi försöker med andra ord låta som dom så mycket vi orkar helt enkelt, och då även att försöka få med vissa manéer.

Någon sade att det "svajade" lite vid t ex 2.05. Jag fattade nog inte riktigt vad det betyder! 😄 Kan någon hjälpa mig?

1000 tack till alla som lyssnat och för den förbaskat fina kritiken!

Sånt känns alltid bra, speciellt när den kommer ifrån folk som förstår vad vi sysslar med. 😆

Mvh,

Nad Sylvan

My Webpage

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var jag som pratade om svajandet. Jag menade att sången svajade lite, känndes inte helt säker, var lite off, inte riktigt närvarande om du förstår hur jag menar. Jag gillade sången annars, det var bara att det lät som att koncentrationen släppte där.  😄

Ok då fattar jag! Håller inte med, men alla har självklart rätt till sin uppfattning. 😉

Tack!

N

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Huy va det svänger!

Gayrock, synthpop, progressiv tokmusik, barockarrangemang; samlat i ett. Mmmm....osammanhängande musik.....😉

Exactly! That´s the point. (men gay????)

Lyssna på Genesis "Selling England By The Pound". Anno 1973. 😄

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Lindebergmusic (oregistrerad)

Häftigt och uppfriskande! Håller med om att sången inte låter 100 närvarande stundtals.

Ser fram mot mer i samma stil!

MVH

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Sjukt bra. Låter lite som nån konstig skiva jag har med Marillion.

Basljudet var lite konstigt, på ett jävla bra sätt, på en del ställen. Gillade verkligen ljudet. Sången var lite skum i början, men sen, som någon ovan påpekade så höll den verkligen ihop musiken.

När kommer skivan då?

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Sjukt bra. Låter lite som nån konstig skiva jag har med Marillion.

Basljudet var lite konstigt, på ett jävla bra sätt, på en del ställen. Gillade verkligen ljudet. Sången var lite skum i början, men sen, som någon ovan påpekade så höll den verkligen ihop musiken.

När kommer skivan då?

Tack så mycket! Skivan "kommer när den kommer"...vi är inte klara på långa vägar än.

Haha! Det där med Marillion kommer man väl att få höra! 🙂

Det är ju så att den gruppen anno 1983 då deras debutplatta kom

ofta anklagades för att härma Genesis (Recention här), vilket de delvis förnekade - men som vi helt och hållet erkänner och står för att vi gör! 🙂

Nad

Ps. Basljudet skall efterlikna det klassiska distade "Rickenbacker-soundet"

som var högaktuellt på den tiden. Om Du kan, lyssna särskilt på "The Fish"

med YES.

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

djonas,

lavrell,

Rockfart,

Lasse Mongo,

Egghuvud,

Pluffo,

Johan

och Reason!

Hemskans stort tack för er fiiina feedback 🙂

Det kommer snart mera... Tack !!!

Cheers

Bonamici 🙂

Sylvan & Bonamici

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Övergrymt!!! Början är riktigt grym. Finns en del att referera till men det vet du ju redan. Tar ett par lyssningar innan låten kommer, men det är ju precis så det ska vara. Det bara bubblar ju av musikaliska infall och humor. Det vore lite fånigt av mig att ha några åsikter om mix mm. Det är bara att tacka och buga för denna komposition. Den får 5 insekter av mig! :rolleyes:😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Nad Sylvan&Bonamici 🥰 ..mycket bra gjort..ni måste vara födda i ett studiorum o med en gitarr+mik i händerna!?..mycket..mycket bra gjort..fick vibbar av ELO, Yes mfl..o självklart även lite Genesis..men jag måste fråga en sak: Gör ni aldrig ngt eget?..dvs försöker hitta nya vägar inom musiken..ta det inte som ngn slags negativ kritik (jag är lite rädd..med tanke på min kommentar senast om låt-längden..)..bara en undran :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grannen - Nämen tack skall Du ha! 🥰 Insekter e gott! 😮 Och beträffande humor (något som inte är särskilt ofta förekommande i dagens skvalande i radion osv), ja - det var ju ett av Genesis kännemärken. Mitt favorit stycke är här "Marriage i Sverige" (märridch in svärridsh!). Kollade i ett engelskt rimlexikon vad "marriage" kunde rimma på, och då stod det "Sverige" bl a. Gud va dumt tyckte jag, det bara MÅSTE jag använda. 😄

Falk - Kul att Du gillar, men jodå för bövelen - 🙂 - visst har vi våra egna sologrejor. Du får väl göra lite detektivarbete 🥰.

T ex om Du klickar på vår S&B banner så kommer Du till vår sida.

Ovanför vår bild med hundarna ser Du två olika länkar i ljuslila.

Klicka på dom. 😉 Det finns MYCKET då! 😆

Stort tack!

Nad

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare boyz!! 😎

Bläddrar över alla tidigare inlägg och läser sen, så jag inte blir påverkad! 🙂

Cool inledning med tändstickan.. Ja, det här låter ju grrrrymt proffsigt! Det här är inte riktigt vad jag brukar lyssna på men uppskattar harmonierna, svänget och den grymt stabila produktionen ni får till.. Stormgillar partiet vid 2:09 - 2.19. 🙂

5:48 - 5.50 var det absolut snyggaste partiet i låten, känns nästan lite queen, om man tänker sig Freddie ta samma toner!

ja, ni har ju ingen brist på fantasi iallafall.. så mycket kan jag säga! Väldigt fantasifullt arrangerat.. önskar jag hade en bråkdel av er fantasi vad gäller mix & arr! 😱 Bra och lekfull sång som vanligt.

Som sagt, inte direkt min musikstil men väldigt, väldigt snyggt gjord låt!

Har tyvärr inga tips på förbättring, bara gratulationer till er!

Ha´re! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Richie76 - Kul att Du kan uppskatta en sådan snurrig genre! 😄

Tack för komplimangerna (för det var det väl?).

Klart att det inte är lätt att kritisera sånt man inte är riktigt hemma på.

Vi skall göra minst en till såhär lång och komplicerad historia

bara för att jävlas med alla progrockhatare! 😄 Och för att det ger en kick att

bryta mot alla regler. 🙂

maxmaxmax - Samma svar.

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Man e la inte direkt nån "proffstyckare" men det är en väldigt skön o "teatralisk" sång.. (måste jag prova själv nån gång) o många goa vändningar 😄

Saknar nog lite botten i trummorna bara.... (som "gammal" trummis har man alltid väldigt höga krav på "trumtryck" 😱 )

Å liiiiite mer stämsång kanske?

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är lite dålig. Gör den bättre

Vilken äckligt dålig kommentar trippel-max, fan bättre kan du väl!? 😄

En sån kommentar dyker bara upp av någon som lider av det mest typiskt svenska syndromet som finns, nämligen avundsjuka. 🙂😄

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är lite dålig. Gör den bättre

Vilken äckligt dålig kommentar trippel-max, fan bättre kan du väl!? 🙂

En sån kommentar dyker bara upp av någon som lider av det mest typiskt svenska syndromet som finns, nämligen avundsjuka. 😛🙂

Mvh / djonas

Jag är med djonas.

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är lite dålig. Gör den bättre

Vilken äckligt dålig kommentar trippel-max, fan bättre kan du väl!? 🙂

En sån kommentar dyker bara upp av någon som lider av det mest typiskt svenska syndromet som finns, nämligen avundsjuka. 😛🙂

Mvh / djonas

Håller med Djonas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med....eh nu skall vi se......Dumb Dan...och Emser och lite Djonas och så Wonderboy förståss.....åssa Grannen och Egghuvet och så Nad förståss.....

😄😆😆

Svårt med ironi utan kroppspråk!

Hur kan man tolka 3Max kritik som annat än ett skämt? Även om han tycker att låten är dålig!

Så jag håller mest med Dumb Dan som tror att grabbarna har humor.....eh fast lite håller jag med......... 😆

För övrigt har jag inte haft möjlighet att lyssna på annat än genom högtalarna i bildmonitorn på låg volym så någon vettig kritik kan jag inte komma med. Men; visst sjutton låter det tidiga ("riktiga") Genesis med Gabriel fast jag tycker att det låter mer Collins i sången.....men som sagt min lyssning är inte rättsvisande! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...