Jump to content
Annons

Vilka kablar ska jag köpa för mina monitorer?


dj christian

Recommended Posts

Har ett par ADAM A8or som jag är väldigt nöjd med. Dock undrar jag bara om vilka typ av kablar man ska köra med dem till mitt ESI Juli@ i datorn?

Ljudkortet har fyra Tele balanserade utgångar vända utåt vara en två är ingående och de resterande två är utgående. För närvarande kör jag en XLR/Tele mikrofon kabel från Supreme som inhandlades från Musikbörsen och som de rekommenderade till mig.

De går från högtalarnas XLR hane till ljudkortets Tele 1/4 hona. Dock är jag osäker på om man ska köra med stereo på Teleingången(två streck) på varje kabel in till ljudkortet eller om det räcker att köra Teleingången i mono (ett streck) i vardera kabel? Varje kabel går ju trots allt i vardera kanal separat tänker jag.

Dessutom tänkte jag när jag kör med hörlurarna köra med en y-kabel. En Tele hona där jag kopplar luren till två separata Tele hanar som går in i de två separata kanalerna på ljudkortet. Dock är jag även här osäker på om jag ska köra stereo eller mono på Telekablarna.

Jag är inte helt bevandrad i studiovärlden så jag får ursäkta om jag förklarade rörigt!

Tacksam för svar!

Redigerat av dj christian
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
De går från högtalarnas XLR hane till ljudkortets Tele 1/4 hona. Dock är jag osäker på om man ska köra med stereo på Teleingången(två streck) på varje kabel in till ljudkortet eller om det räcker att köra Teleingången i mono (ett streck) i vardera kabel? Varje kabel går ju trots allt i vardera kanal separat tänker jag.

du blandar ihop stereo-tele med balanserad tele

det är samma kontakt men en helt annan funktion

det som kommer ur vardera utgång från ljudkortet är inte en stereosignal utan en balanserad monosignal (har för mig teleutgångarna är balanserade va?)

du behöver alltså dom "två strecken" på båda kablarna för att få en balanserad höger å en vänstersignal till vardera högtalare

http://sv.wikipedia.org/wiki/Balanserad_kabel

Link to comment
Dela på andra sajter

du blandar ihop stereo-tele med balanserad tele

det är samma kontakt men en helt annan funktion

det som kommer ur vardera utgång från ljudkortet är inte en stereosignal utan en balanserad monosignal (har för mig teleutgångarna är balanserade va?)

du behöver alltså dom "två strecken" på båda kablarna för att få en balanserad höger å en vänstersignal till vardera högtalare

http://sv.wikipedia.org/wiki/Balanserad_kabel

Hade ett sådant där kort förut och jag har för mig att man kunde vända på det och välja antingen TRS obalanserat eller balanserat.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

du blandar ihop stereo-tele med balanserad tele

det är samma kontakt men en helt annan funktion

det som kommer ur vardera utgång från ljudkortet är inte en stereosignal utan en balanserad monosignal (har för mig teleutgångarna är balanserade va?)

du behöver alltså dom "två strecken" på båda kablarna för att få en balanserad höger å en vänstersignal till vardera högtalare

http://sv.wikipedia.org/wiki/Balanserad_kabel

Yepp! "Ljudkortet har fyra Tele balanserade utgångar vända utåt vara en två är ingående och de resterande två är utgående." som jag skrev i ursprungsposten.

Balanserad tele skulle det stått istället. Men hur ser man skillnad på dem rent fysiskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Balanserad tele skulle det stått istället. Men hur ser man skillnad på dem rent fysiskt?

skillnad från stereotele?

det gör man inte

samma kontakt används för två olika funktioner

det är precis samma kontakt som för ett par vanliga hörlurar

samma kontakt används dessutom också för insert-kablar i den änden man sätter i mixern (eller den punkt man insertar) - andra änden är två separata monotele

då är ena delen av spetsen in den andra ut å resten är jord

obalanserad tele ser helt enkelt ut som en monotele om det var det du menade

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

skillnad från stereotele?

det gör man inte

samma kontakt används för två olika funktioner

det är precis samma kontakt som för ett par vanliga hörlurar

samma kontakt används dessutom också för insert-kablar i den änden man sätter i mixern (eller den punkt man insertar) - andra änden är två separata monotele

då är ena delen av spetsen in den andra ut å resten är jord

obalanserad tele ser helt enkelt ut som en monotele om det var det du menade

Så jag ska även köpa y-kabeln med två balanserade tele hanar som går in i de två balanserade mono-ingångarna?

Jag ska då ha en sådan men balanserad då?

http://www.musikborsen.fi/itempg.aspx?id=18675&artno=134021

Sedan förstod jag inte riktigt vad du menade med den ena delen av spetsen är ut och den andra är jord? Är nog bara för trött. 🙂

Redigerat av dj christian
Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta lite nu...

Jag läste nog inte det första inlägget - men du har ju redan rätt sorts kablar mellan ljudkortet och monitorerna. Balanserad mikrofonkabel TRS till XLR, en sådan kabel till vardera monitor.

Du har balanserade utgångar från ljudkortet när du har telekontakterna ute - och då ska du absolut inte använda monotele-kontakter till dem - åtminstone inte om du kopplar vidare till en balanserad ingång.

Skillnaderna mellan monotele (TS) och stereotele (TRS) kan du läsa om här: http://wiki.kontrollrummet.com/TRS - så kanske det klarnar lite. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta lite nu...

Jag läste nog inte det första inlägget - men du har ju redan rätt sorts kablar mellan ljudkortet och monitorerna. Balanserad mikrofonkabel TRS till XLR, en sådan kabel till vardera monitor.

Du har balanserade utgångar från ljudkortet när du har telekontakterna ute - och då ska du absolut inte använda monotele-kontakter till dem - åtminstone inte om du kopplar vidare till en balanserad ingång.

Skillnaderna mellan monotele (TS) och stereotele (TRS) kan du läsa om här: http://wiki.kontrollrummet.com/TRS - så kanske det klarnar lite. 🙂

Men om jag kopplar vidare till en hörlur. Ska det va 2x balanserade tele från ljudkortet till 1x balanserad tele hona? Vi snackar om en y-kabel på max 30cm här. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag kopplar vidare till en hörlur. Ska det va 2x balanserade tele från ljudkortet till 1x balanserad tele hona? Vi snackar om en y-kabel på max 30cm här. 🙂

Ljudkortet har bara line ut - och en lineutgång kan normalt inte driva högtalare (eller hörlurar, som det handlar om i detta fallet), så för att kunna köra både monitorer och lurar, så behöver du en extern hörlursförstärkare som dessutom kan kopplas vidare till monitorerna - som en SM Pro Audio M-Patch2 eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

De går från högtalarnas XLR hane till ljudkortets Tele 1/4 hona.
Hej hopp i lingonskogen!

Ljudet går från ljudkortet till högtalarna.

Ljudkortets line out: Balanserad telehona. (Två kontakter, den ena för vänster kanal och den andra för höger.)

Högtalarens line in: Balanserad XLR-hona.

Kablarna som behövs är därför 2 st. telehane till XLR-hane.

...och som redan sagts; koppla in en hörlursförstärkare eller, ännu bättre, en monitorkontroller med inbyggd hörlursförstärkare (t ex M-patch 2) för att kunna använda lurarna med det ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kablarna som behövs är därför 2 st. telehane till XLR-hane.

Vänta nu 2st. telehane till XLR-hane? Nu är jag vilse. Jag tänkte koppla till min Sony MDR-7506 från ljudkortet och den har vad jag vet ingen XLR-hona utan vanlig stereo tele som vilka andra lurar som helst.

...och som redan sagts; koppla in en hörlursförstärkare eller, ännu bättre, en monitorkontroller med inbyggd hörlursförstärkare (t ex M-patch 2) för att kunna använda lurarna med det ljudkortet.

Förstår inte riktigt vad du vill säga här? Visst kan man köra hörlursförstärkare men det är inte där jag vill komma eller frågade om ursprungligen.

Jag har redan kört denna till mina hörlurar och det har fungerat felfritt. Dock är ju inte de balanserade så jag har då lyssnat allt i mono istället för stereo?

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%C3%A5rdvara&grupp=Kablar&undermeny=Y-kablar&flik=1&exp=Kablar&info=12092

Redigerat av dj christian
Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu 2st. telehane till XLR-hane? Nu är jag vilse. Jag tänkte koppla till min Sony MDR-7506 från ljudkortet och den har vad jag vet ingen XLR-hona utan vanlig stereo tele som vilka andra lurar som helst.

:rolleyes:

lost?

hur kan du vara vilse?

varifrån får du hona och varför?

läs svaren du får ordentligt från början till slut

ditt ljudkort har inte hörlursutgång

vad är det du vill ha hjälp med egentligen?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

:rolleyes:

lost?

hur kan du vara vilse?

varifrån får du hona och varför?

läs svaren du får ordentligt från början till slut

ditt ljudkort har inte hörlursutgång

vad är det du vill ha hjälp med egentligen?

Nej men det fattar jag. Jag har redan balanserade tele till xlr de med två streck kopplade till varsin högtalare. Står mikronfonkabel på dem men jag hoppas det är okej ändå? Det kommer ju trots allt ljud ifrån dem. 🙂

Min fråga var om y-kabeln. Ska den va balanserad tele ut också? 1x 6.5mm tele hona till 2x balanserade tele hane in till ljudkortet?

Redigerat av dj christian
Link to comment
Dela på andra sajter

du vill ha ykabeln att koppla hörlurarna alltså

ljudkortet har ingen hörlursförstärkare så egentligen behöver du en extern sån

du kommer få ljud ändå men det blir inte rätt

jag vet inte om det finns en kabel med 2xbalanserade tele -telestereohona

men du kan även koppla in en obalanserad kabel i en balanserad utgång utan problem

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

du vill ha ykabeln att koppla hörlurarna alltså

ljudkortet har ingen hörlursförstärkare så egentligen behöver du en extern sån

du kommer få ljud ändå men det blir inte rätt

jag vet inte om det finns en kabel med 2xbalanserade tele -telestereohona

men du kan även koppla in en obalanserad kabel i en balanserad utgång utan problem

Inte blir rätt? Det har låtit finemang i hörlurarna med förra y-kabeln som glappade sönder (billigt hosa skit!). Eller kan en mikronfonförstärkare göra under för ljudet menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

det borde bli för svagt men om det är starka utgångar på ljudkortet och lättdriva hörlurar så går det kanske

Det är dessa jag har.

http://www.esi-audio.com/products/julia/

http://pro.sony.com/bbsc/ssr/product-MDR7506/

Har fungerat ypperligt förut. Men om ljudkortet kan driva mina monitorer som visserliggen är aktiva har inbyggda förstärkare så borde ljudkortet kunna driva lurarna. Det har gjort det förut även om jag med en hörlursförstärkare kan få ytterliggare ut mer ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

som du skriver så har du förstärkning i dina högtalare så dina lineut driver inte monitorerna

på samma sätt med hörlurar

man får ljud men det är inte rätt

Okej! Det blir för lågt utsignal helt enkelt? Vilken hörlursförstärkare kan du rekommendera?

edit: Vill bara lägga in att eftersom jag kör ett budget ljudkort i 1000-kronors klassen så behövs det knappast en förstärkare för mer än prisklassen 2000kr, antar jag.

Redigerat av dj christian
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Det blir för lågt utsignal helt enkelt? Vilken hörlursförstärkare kan du rekommendera?

jag kör mest med hörlursförstärkaren på mitt ljudkort men jag har en billig behringer med 4separata förstärkare när flera måste lyssna vid inspelnig

det finns flera alternativ för dig och det känns som du skulle vilja slippa byta kablar på ljudkortet så en monitorkontroll skulle vara bra

http://www.thomann.de/se/behringer_mon_800_minimon.htm

eller har du redan en stereo eller ett mixerbord så kan du använda den

du har ju troligen en hörlursförstärkare i ditt inbyggda ljudkort men om du använder asio4all då kan du använda flera ljudkort samtidigt även om latencyn blir högre

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...