Jump to content
Annons

Ett sista smakprov från min demo cd


ironman

Recommended Posts

Hej

Hade inget att göra ikväll och kan inte somna, så jag tänkte att jag skulle lägga upp ett sista smakprov från min 16 låtar långa rock demo cd. Gillar du inte mycket gitarrer och gitarrsolo är denna kanske inget för dig.

Lite fakta om låten

Den finns i lite olika versioner som tex aqustisk annan början osv

Låten skrevs efter ett sådan onödigt bråk man har med sin fruga, ja ni vet om vem som inte bäddat eller fixa tvätten med andra ord ett helt onödigt bråk om absolut ingenting. Man blir arg och kanske säger något dumt, men man ångrar sig ganska snabbt. Men vad skall man göra? Hoppas på det bästa för igår går inte att ta tillbaka hur vi än gör.

Och som jag skrivit många gånger min mixing och inspelnings teknik är inte den bästa. Och det skulle därför var kul om du kunde hjälpa mig med 1. Vad tycker du om låten. 2. Vad behövs att fixa till osv

Hade varit jätte tacksam

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1 Vad tyckte jag om låten?

-Schysst röst! Dock tyckte jag låten var ganska långtråkig, lite samma sak som händer hela tiden. Har svårt att förstå om när intro/vers/ref är.

Jag kan tyvär inte sätta fingret på att det är just "det här" eller "det där" eller om det behövs "en sånhär".

Sumerar, känns som låten är ett långt intro innan "KABAAM" nu drar låten igång.

2 Mixning?

-Sitter på ett par vanliga datorhögtalare och klockan är för mycket för att jag ska kunna ge ett ärligt svar här, låter bra enligt mig men är jättefärsk på dessa bitar!

Overall så låter ju låten bra och du verkar kunna dina grejjer. (Det låter bra, men tyckte inte låten var så bra i sig 🥰 )

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 Vad tyckte jag om låten?

-Schysst röst! Dock tyckte jag låten var ganska långtråkig, lite samma sak som händer hela tiden. Har svårt att förstå om när intro/vers/ref är.

Jag kan tyvär inte sätta fingret på att det är just "det här" eller "det där" eller om det behövs "en sånhär".

Sumerar, känns som låten är ett långt intro innan "KABAAM" nu drar låten igång.

2 Mixning?

-Sitter på ett par vanliga datorhögtalare och klockan är för mycket för att jag ska kunna ge ett ärligt svar här, låter bra enligt mig men är jättefärsk på dessa bitar!

Overall så låter ju låten bra och du verkar kunna dina grejjer. (Det låter bra, men tyckte inte låten var så bra i sig 🥰 )

Hej

Och tack för att du tog dig tid att lyssna och ge din feedback. Kul att du gilla min röst, och att du gillade lite 🙂 Och nu är denna lite klippt, utöver detta som hörs så är introt en 40sekunder till innan denna börjar. Jag kanske skall ändra om första delen av låten med lite mer höga toner i sången och att första versen inte är så lång. Och lägga till lite mer effekter, så det blir lite mer wow. Det är svårt när man sitter mitt inne i en låt ,man blir blir fartblind i sin egen musik. Därför är det jätte bra att man kan lägga ut sitt material här och få lite feedback från andra musiker 🙂 Min högsta dröm är att få min musik inspelad i en riktig studio med en producent och musiker som kan spela dom instrument jag inte klarar av. Jag håller drömmen vid liv genom att jag spelar på lotto varje vecka och en harry boy varje lördag 🙂 Det jag är mest nöjd med i låten är gitarrsolot och det andra med distad gitarr.

Tack än en gång

Mvh

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Umhum, då ska vi se...

Jag gillar hur du glissar upp på tonerna men jag skulle kunna se att du inte behövde göra det på varje fras. En liten panning av kompguran när solot kommer in hade varit najs. Jag upplever att det grötar ihop sig nu.

En bas hade suttit fint för att fylla upp kompet lite. Håller med Nystrom här och menar att du kan överväga att ta in externa förmågor. Överlag: en bra låt som du kunde jobbat lite mer med. Jag tänker på instrumenteringen framförallt i introt. Kanske lägga dit någonting mer för som det är nu så är det en enda lång transportsträcka som antingen borde fyllas upp lite mer eller klippas ned radikalt. Men jag är pro långa intron men då anser jag att det behövs någonting mer som "händer".

Trummorna är kanske lite tama. Kunde gott och väl fläskat på med lite mer crunch och kompressor.

Din låt får 2,5 BOSS-pedaler av 5 möjliga. Jobba lite mer med den och du är hemma.

Keep up the good spirit!

Vänligen,

CHAE

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ring runt nära och kära och fråga om dom om dom känner några som kan spela dom intrumenten? 🙂 Eller fråga på forumet!

Sen tycker jag att det är synd du inte får nå mer respons men håll till godo!

Hej

Jag har försökt att hitta folk att jobba med, men när dom får reda på att jag spelat gitarr i 2år och hållit på med inspelning sedan november förra året ,så blir det kalla handen direkt. Jag fick förklarat för mig av en i branschen att jag gör bra musik, men att många som jobbar med musik(producenter osv) är väldigt försikiga med vem dom jobbar med, och som färsking är det i princip omöjligt. Men jag ger aldrig upp musiken, för jag älskar det jag gör och skulle aldrig sluta med det. 🙂

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Umhum, då ska vi se...

Jag gillar hur du glissar upp på tonerna men jag skulle kunna se att du inte behövde göra det på varje fras. En liten panning av kompguran när solot kommer in hade varit najs. Jag upplever att det grötar ihop sig nu.

En bas hade suttit fint för att fylla upp kompet lite. Håller med Nystrom här och menar att du kan överväga att ta in externa förmågor. Överlag: en bra låt som du kunde jobbat lite mer med. Jag tänker på instrumenteringen framförallt i introt. Kanske lägga dit någonting mer för som det är nu så är det en enda lång transportsträcka som antingen borde fyllas upp lite mer eller klippas ned radikalt. Men jag är pro långa intron men då anser jag att det behövs någonting mer som "händer".

Trummorna är kanske lite tama. Kunde gott och väl fläskat på med lite mer crunch och kompressor.

Din låt får 2,5 BOSS-pedaler av 5 möjliga. Jobba lite mer med den och du är hemma.

Keep up the good spirit!

Vänligen,

CHAE

Hej

Tack för din feedback 🙂 Jag håller på att göra en skiss för att göra om introt, så det blir lite mer wow effekt och inte den sega effekten 🙂 Och skall också jobba mer på att få fram lite mer effeker i själva låten, och sången får oxå poleras lite:) Jag har tyvärr inte pengar att ta hjälp utifrån, men en vinst på lotto eller atg kanske gör så jag får råd någon dag 🙂

Tack än en gång

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, pengar är inte hela världen 🙂 Lirar bl a bas och klaviatur. PM:a om du behöver hjälp så kanske vi kan co-opa lite, m'kay. Så länge det inte är någon stress med låtarna så är jag på.

/CHAE

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, pengar är inte hela världen 🙂 Lirar bl a bas och klaviatur. PM:a om du behöver hjälp så kanske vi kan co-opa lite, m'kay. Så länge det inte är någon stress med låtarna så är jag på.

/CHAE

Hej

Låter super nice, och ingen stress jag lovar:)

Ha det nice

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter bra, och vilket smakfullt solo du spelar! +1 Det låter lite som om Pink Floyd kompar Pölsa från smala sussie filmen.

Låna in externa förmågor här på forumet istället för att hyra in, tror det finns många här som gör det gratis - och minst lika bra. Jag ställer gärna upp om du behöver något, men som CHAE sa - bara det inte någon stress 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter bra, och vilket smakfullt solo du spelar! +1 Det låter lite som om Pink Floyd kompar Pölsa från smala sussie filmen.

Låna in externa förmågor här på forumet istället för att hyra in, tror det finns många här som gör det gratis - och minst lika bra. Jag ställer gärna upp om du behöver något, men som CHAE sa - bara det inte någon stress 🙂

Tack för dom vänliga orden 🙂 och jätte kul och snällt att du erbjuder mig din hjälp 🙂 och ingen stress, det mår man inte bra av.

Ha en trevlig kväll 🙂

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Rösten är rätt bra faktiskt. En av de bättre på detta forum helt klart.

Gitarrsoundet är också rätt gott.

Trumljudet är lite fattigt, skulle önskat mer pukor.

Sedan är det lite väl långt fram tills "refrängen" kommer, eller att

titeln pratsjöngs, 2 minuter cirka. Srax efter det så kommer ett solo.

Råd 1: Lägg in en bas i låten.

Råd 2: Jobba lite mer med dynamik i låten. Låt solopartiet vara ännu

högre i volym, låt det som följer därefter var lägre i volym och mer

sparsamt.

Råd 3: Precis innan solot går igång, markera mer lite fräcka tyngre

trumslag. Vid runt 2 minuter in, menar jag.

Råd 4: Testa att köra med ett par röster på några ställen vartefter

låten går så den lyfter ännu mer.

Betyg just nu: 3.5 av 5.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Rösten är rätt bra faktiskt. En av de bättre på detta forum helt klart.

Gitarrsoundet är också rätt gott.

Trumljudet är lite fattigt, skulle önskat mer pukor.

Sedan är det lite väl långt fram tills "refrängen" kommer, eller att

titeln pratsjöngs, 2 minuter cirka. Srax efter det så kommer ett solo.

Råd 1: Lägg in en bas i låten.

Råd 2: Jobba lite mer med dynamik i låten. Låt solopartiet vara ännu

högre i volym, låt det som följer därefter var lägre i volym och mer

sparsamt.

Råd 3: Precis innan solot går igång, markera mer lite fräcka tyngre

trumslag. Vid runt 2 minuter in, menar jag.

Råd 4: Testa att köra med ett par röster på några ställen vartefter

låten går så den lyfter ännu mer.

Betyg just nu: 3.5 av 5.

Hej

Och tack för dom vänliga orden, en av dom bättre rösterna på detta forum wow vad kul att du tycker så 🙂

Trummorna är min absolut svagaste del och det jag har svårast för, men jag skall försöka göra dom bättre. Och basen måste bli bättre, det måste jag jobba på.

Man blir helt fartblind när man sitter och splelar in sin egen sång och musik, och därför är jag överlycklig att snälla forum medlemmar som dig och dom andra som skrivit tar er tid för att lyssna och hjälpa mig 🙂 Och tusen tack för dom andra tipsen, jag skall sätta igång med justeringar nu i dagarna. Och ha tipsen från dig och dom andra som mall för ändringar som måste göras, och när det väl är klart ,så lägger jag upp det här så ni kan höra hur det gått

Tack ännu en gång för tipsen och feedbacken 🙂

Ha en trevlig kväll

Mvh 🙂

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menade med att "pengar inte är hela världen" var att om vi ska projekta lite så tänker jag då fan inte ta en spänn för det. Det skulle jag inte komma mig för. Ville mest bara förtydliga det.

SKÅL!

/CHAE

Redigerat av CHAE
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej

Tack än en gång för all respons:) och att ni vill hjälpa mig:) Jag hjälper mer än gärna till om ni själva behöver tex sång, gitarrsolo, texter till era låtar. Det är det jag kan bäst för närvarande, Bara pm mig 🙂

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...