Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

tjena! jag kan antingen köpa en mick och micscreen för 1700

eller bara en mikrofon för runt 2000kr.

jag undrar dÄ... vad ska jag köra pÄ?

mikrofon + micscreen eller bara mikrofon?

jag ska bara köra vocals (röst) med micken

mitt rum Àr ungefÀr 10cm2, jag har en 2m lÄng bÀnk

massa tavlor

en sÀng

en soffa

och lite annat jux..

kanske Àr lite enklare att veta vad jag ska ha för nÄgonting

om ni fick veta vad som finns pÄ mitt rum/hur stort det Àr...

de jag tÀnkte pÄ var typ:

antingen

http://www.thomann.de/se/se_electronics_x1_rf_projectstudio_bundle.htm

eller

http://www.thomann.de/se/sontronics_stc_2x_black.htm (egentligen inte överskrida 2000kr... tpy max 200kr mer)

Redigerat av ancrew
Annons
Postat

10cm2 Ă€r var dĂ„ en vÀÀÀÀldigt litet rum 😉 (Sorry för den dĂ€r men jag var bara tvungen, m'kay).

OnT: sE-miken gillar jag. Är en utav de bĂ€ttre mikarna jag provat. Fin, jĂ€mn och otroligt Ă€rlig. Men det Ă€r ju vad jag tycker. Har du möjlighet att lĂ„na hem nĂ„gra mikar (som faller inom din budget) sĂ„ ska du absolut göra det. DĂ„ kan du prova i lugn och ro. Framförallt kan du prova dem i din hemmiljö och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt fĂ„ fram miken som gör dig mest rĂ€ttvisa. En mikscreen Ă€r vĂ€l aldrig fel men tĂ€nk pĂ„ att fixa akustiken bakom dig ocksĂ„. En madrass eller nĂ„gonting annat "muffligt" brukar fungera (om man inte har rĂ„d att brĂ€nna cash pĂ„ akustikplattor). Prova akustiken i ditt rum. Kör lite vocals och handklappar och lyssna hur det lĂ„ter. Mycket efterklang? DĂ„ kanske en screen kan vara en bra grej. Den dĂ€mpar ju upp lite i alla fall.

Har du ett pop-filter? Det kan ju ocksÄ vara nÄgonting att tÀnka pÄ. (Nu blir jag överpedagogisk hÀr) Ett pop-skydd plockar ner dina k-. t- och b- ljud som kan uppkomma vid sÄng/rap/tal. Helt vÀrt att kolla upp ett sÄdant ocksÄ nÀr du ÀndÄ Àr igÄng, menar jag.

VĂ€nligen,

CHAE

Postat (redigerat)

10cm2 Ă€r var dĂ„ en vÀÀÀÀldigt litet rum 😉 (Sorry för den dĂ€r men jag var bara tvungen, m'kay).

OnT: sE-miken gillar jag. Är en utav de bĂ€ttre mikarna jag provat. Fin, jĂ€mn och otroligt Ă€rlig. Men det Ă€r ju vad jag tycker. Har du möjlighet att lĂ„na hem nĂ„gra mikar (som faller inom din budget) sĂ„ ska du absolut göra det. DĂ„ kan du prova i lugn och ro. Framförallt kan du prova dem i din hemmiljö och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt fĂ„ fram miken som gör dig mest rĂ€ttvisa. En mikscreen Ă€r vĂ€l aldrig fel men tĂ€nk pĂ„ att fixa akustiken bakom dig ocksĂ„. En madrass eller nĂ„gonting annat "muffligt" brukar fungera (om man inte har rĂ„d att brĂ€nna cash pĂ„ akustikplattor). Prova akustiken i ditt rum. Kör lite vocals och handklappar och lyssna hur det lĂ„ter. Mycket efterklang? DĂ„ kanske en screen kan vara en bra grej. Den dĂ€mpar ju upp lite i alla fall.

Har du ett pop-filter? Det kan ju ocksÄ vara nÄgonting att tÀnka pÄ. (Nu blir jag överpedagogisk hÀr) Ett pop-skydd plockar ner dina k-. t- och b- ljud som kan uppkomma vid sÄng/rap/tal. Helt vÀrt att kolla upp ett sÄdant ocksÄ nÀr du ÀndÄ Àr igÄng, menar jag.

VĂ€nligen,

CHAE

10M2* 🙂

jag hade en studio för ett halvÄrsen, men bestÀmde mig för att lÀgga av o trÀna i ett halvÄr...

jag har ingen somhelst möjlighet att lÄna hem... men tÀnkte köpa nytt nu! sÄ du tycker jag ska köra pÄ en

X1a med screen?

assÄ... de ger inget eko nÀstan nÀr man klappar o ropar i rummet... iallafall inte med stÀngd dörr:) men skulle man inte kunna köra en skummadrass bakom micken?

Redigerat av ancrew
Postat

10M2* 🙂

jag hade en studio för ett halvÄrsen, men bestÀmde mig för att lÀgga av o trÀna i ett halvÄr...

jag har ingen somhelst möjlighet att lÄna hem... men tÀnkte köpa nytt nu! sÄ du tycker jag ska köra pÄ en

X1a med screen?

assÄ... de ger inget eko nÀstan nÀr man klappar o ropar i rummet... iallafall inte med stÀngd dörr:) men skulle man inte kunna köra en skummadrass bakom micken?

Ha inte madrassen bakom micken, den tappen gjorde jag och det dödade mycket akustik... TyvÀr.

Det var en sÄnhÀr knugglig Ikea billig madrass.

Ha istellet madrassen bakom ryggen i ett hörn, sen mick-skÀrm bakom micken. Eller inget allst om sÄ behagar (Vet inte vad som Àr bÀst riktigt sÄ hÀvdar inget dÀr)

Postat (redigerat)

10M2* 🙂

X1a med screen?

sE:n Ă€r helt OK i min bok. Passade min röst och min acke etc. Återigen; det Ă€r min Ă„sikt. Och du skulle bara lĂ€gga vocals va? DĂ„ kan jag tĂ€nka mig att den gör jobbet. OBS Miken krĂ€ver fantommatning sĂ„ se till att ljudkortet du köper (har för mig att jag sett en annan trĂ„d som du startat som handlade om just ljudkort) har det.

AlltsÄ, jag menade att du skulle ha madrassen bakom dig. Inte miken. En annan idé Àr ju att stÀlla tvÄ madrasser i vinkel mot varandra i ett hörn av rummet. DÄ har du ju liksom "helgarderat" dig. Screen framför miken och madrass bakom dig = vinst och tÀmligen torra vocals.

Redigerat av CHAE
Postat

sE:n Ă€r helt OK i min bok. Passade min röst och min acke etc. Återigen; det Ă€r min Ă„sikt. Och du skulle bara lĂ€gga vocals va? DĂ„ kan jag tĂ€nka mig att den gör jobbet. OBS Miken krĂ€ver fantommatning sĂ„ se till att ljudkortet du köper (har för mig att jag sett en annan trĂ„d som du startat som handlade om just ljudkort) har det.

AlltsÄ, jag menade att du skulle ha madrassen bakom dig. Inte miken. En annan idé Àr ju att stÀlla tvÄ madrasser i vinkel mot varandra i ett hörn av rummet. DÄ har du ju liksom "helgarderat" dig. Screen framför miken och madrass bakom dig = vinst och tÀmligen torra vocals.

har du nÄgra test pÄ din mikrofon eller lÄtar med din mikrofon man skulle kunna fÄ höra?

har inga lediga hörn för att göra nÄgot sÄng 0.0 men jag tÀnkte pÄ ett ljudkort som jag tÀnkte köpa...

http://www.thomann.de/se/miditech_audiolink_ii.htm

Àr de nÄgot att ha?

Postat

har du nÄgra test pÄ din mikrofon eller lÄtar med din mikrofon man skulle kunna fÄ höra?

har inga lediga hörn för att göra nÄgot sÄng 0.0 men jag tÀnkte pÄ ett ljudkort som jag tÀnkte köpa...

http://www.thomann.de/se/miditech_audiolink_ii.htm

Àr de nÄgot att ha?

Jag ska rota runt lite och se om jag hittar nĂ„gonting, m'kay. Återkommer i trĂ„den om det.

Ptja, det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga nĂ„gonting direkt om ljudkortet. Den verkar ju ha det som man man behöver (hum, hum..fantommatning...check! 😉) . Du ville ha nĂ„gonting enkelt va? Bara tuta och köra? DĂ„ Ă€r nog det hĂ€r kortet i din smak. Vad jag förstĂ„r sĂ„ Ă€r det bara att plugga USB:n, tanka driviserna och kicka igĂ„ng.

Postat (redigerat)

Hittade lite sÄng.

Oj, det vart visst stĂ€mmor med ocksĂ„. Äsch, det fĂ„r du leva med 🙂

Redigerat av CHAE
Postat

Hittade lite sÄng.

Oftopic!

Satt pÄ balkongen med och lyssna pÄ fÄglarna, kanon schysst röst till en sen sommarkvÀll!

Postat (redigerat)

Oftopic!

Satt pÄ balkongen med och lyssna pÄ fÄglarna, kanon schysst röst till en sen sommarkvÀll!

😊 Äsch... eller jag menar: tack.

NÀr lÄten Àr klar sÄ slÀnger jag upp den för allmÀn beskÄdan, m'kay.

Redigerat av CHAE
Postat

Hittade lite sÄng.

det dĂ€r lĂ€t ju bara sjukt grymt!🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.