Jump to content
Annons

Vill ha ett specielt sound till gitarren


mjakobm

Recommended Posts

Hej, nu har jag och min kompis börjat att lira i band och vi ska köra melodisk deathmetal ungefär.

Om ni har hört in flames nya låt (deliver us) som har det grymmaste gitarr soundet någonsin,

så skulle jag gärna vilja veta vad det är för förstärkare (E.v gitarr) som vi ska köpa

Jag har aldrig haft en bra förstärkare bara en liten lunch box om ni förstår 😉

Så vill veta vad för förstärkare som jag ska köpa KANSKE gitarr också har ju en lp nu så.

Redigerat av mjakobm
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yes. De späder också ut med Marshall, JVM410 vad jag vet. I övrigt; what he said!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte hört låten i fråga men vad jag vet så kör In Flames Peavey 6505 med EMG-humbuckers i valfri Gibson/ESP. Två SM57:or på lådan, en on-axis och en off.

Aha okej, ville helst ha en combo förstärkare men men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Raoul Collet (oregistrerad)

6505 finns som combo, går på typ 4000-5000. Med den största delen i deras sound är nog att gitarrerna är så nedstämda, i deliver us kör de ju i drop A#. Så börja med en 6505 combo, tjocka strängar och nedstämd gitarr så är du en bra bit på vägen till ett liknande sound

Link to comment
Dela på andra sajter

På Deliever Us så tror jag att de har blandat en Mesa Boogie Dual Rectifier och EVH 5150.

Och Björn spelar ju med Gibson Les Paul. Vet inte riktigt vad han har för mickar på gitarren, men skulle nog kunna vara EMG.

Så vill du ha samma gitarrljud som på Deliever Us så är det några tusenlappar du måste punga upp.. Mesan kostar väl runt 20 000 tror jag.

Men vet att In Flames körde mycket på Peavey 6505 på de äldre plattorna, och dom är ju inte så jätte dyra. Men som Raoul sa, så tjocka strängar på en Les Paul nedstämd till A# in i en 6505 så är man en bra bit på väg.

Mvh Rasmus

Edit:

där e länk till deras Studiodagbok där dom visar gitarr-riggen. Redigerat av ralleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tycker produktionen bara blir bättre och bättre. Har varit stort fan av In Flames sen de släppte Clayman albumet. Men blir som sagt bara bättre och bättre. Ska bli intressant och höra hela nya plattan!

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tycker produktionen bara blir bättre och bättre. Har varit stort fan av In Flames sen de släppte Clayman albumet. Men blir som sagt bara bättre och bättre. Ska bli intressant och höra hela nya plattan!

Mvh Rasmus

Ja exakt!

Har ändå ganska stora förväntningar på nya plattan men som sagt ska bli intressant att höra om det blev bra eller ej! tack för hjälpen btw 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jao.. Det är inte så lätt som att bara köpa samma grejor, ännu värre att bara köpa en av stärkarna osv.

Som ni hörde så användes ju stärkarna för olika saker, mesan för att få fram botten och mellanregister och en EVHn för att få fram strängseparation och krisp.

Det bästa är att testa runt på olika förstärkare, alla gitarrister spelar lite olika och jag låter inte lika dant som min polare med exakt samma grejer och inställningar utan våra spelkaraktärer lyser igenom och formar tonen.

Sen så är det bra att se vad ens förebilder och ideal använder för inspiration.

Så kör les paul, heta mickar med stark utsignal och en rörförstärkare med amerikans karaktär, alltså kanske inte el34or eller el84or.

Det är också viktigt att komma ihåg att de i princip maxat sina förstärkare så att slutsteget pressas och överstyrs.

Om ni inte har möjlighet att lira med 100w rörstärkar på full volym så kanske man bör kolla på förstärkare med lägre watt.

Kika på orange tiny terror, så att de hade en sådan med i förstärkarrummet.

De låter nog skitbra till tyngre musik om man kör på lite hetare mickar och kanske tom. någon pedal som kan boosta på signalen lite.

De går ju att växla mellan 15w och 7,5w. Gör inte stor skillnad i volym men det är mkt lättare att få den svettas på lägre volymer på 7,5w läget.

Finns som både combo och topp+låda.

Jag tycker nog toppen är roligare, då kan du ha en 1x12 låda till och börja med och när du märker att du vill ha mera kräm så köper du en 2x12 eller 4x12 låta och kopplar in den i. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock så går Tiny terroren på el84or om jag minns rätt, den ger inte riktigt den basen som är på deliver me, fast det kanske hjälps upp om man stämmer ner så mkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...