Jump to content
Annons

Kompressor och EQ med begränsade kanaler


Renfield

Recommended Posts

När man bara hade ett fåtal kanaler att tillgå hur jobbade man med EQ och kompressor då? Spelade man in med önskad inställning för början? Eftersom man bla spelade in flera instrument samtidigt måste det ha varit svårt att ratta till ljudet för varje instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du syftar till gamla inspelningar likt det The Beatles höll på med så fanns det inte mycket EQ att tala om.

På den tiden användes mikrofonplaceringar för att skapa det "färdiga" soundet.

En kunskap som försvinner allt mer och mer idag.

Om en hel stråkorkester skulle spelas in så sköttes ljudbilden av en duktig kapellmästare som flyttade sina "stämmor" för att sprida ljudbilden så jämnt det bara gick.

Lyssnar man på gamla inspelningar så hör man att dom var väldigt duktiga på detta.

Just detta med att flytta på instrument och stämmor i ett storband är ju något man ofta kan se när det var omickade ensembler vi pratar om.

Ofta, placerades trumslagaren längst fram till vänster för att överhuvud taget kunna höras tillsammans med en mässingssektion på tio blåsare.

I mastering så användes framför allt pomada och bensin för att kladda ner mastertapen och med det göra den mindre magnetisk eller tvättas rent för att få lite mer bett i toppregistret.

Ganska otrolig hantering men detta är bevittnat med fler ögon än mina.

Mycket spännande!

PingPong-teknik är nog något som de flesta i det gamla gardet här på forumet känner till!

Gamla 4-spårs portabandare där man kontinuerligt mixade ner fyra spår till två och på det sättet frigjorde två nya spår för nya pålägg.

Kontentan då...

Rätt mikrofon och placering av dylik, var den tidens EQ.

Piiiz!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du syftar till gamla inspelningar likt det The Beatles höll på med så fanns det inte mycket EQ att tala om.

Kanske inte fullt jämförbart med vad vi har idag, inte ens med EQ:na i våra sovrumsstudios, men EQ-modulerna på en REDD 37:a hade ändå bas/diskant samt HP/LP. (Vilken bl.a. The Beatles använde sig av redan från starten med G Martin.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte fullt jämförbart med vad vi har idag, inte ens med EQ:na i våra sovrumsstudios, men EQ-modulerna på en REDD 37:a hade ändå bas/diskant samt HP/LP. (Vilken bl.a. The Beatles använde sig av redan från starten med G Martin.)

Dom lät nog som man kan tänka sig av maskiner med bakelitvred på!

Helt kanonbra!!!

Och det stämmer nog fasen rätt bra. Martin var en duktig snubbe på att hitta lösningar för sina problem.

Dom var ju likförbenat tvugna att skära bort i både bas och diskant för att få plats med ljudet på de gamla gravyrmaskinerna.

Eller i alla fall för att få lite speltid på dom.

Bra med inputen där!

Renfield:

Kompressorer togs fram för radiokommunikation redan under krigets tid om jag inte minns fel.

Tack vara smal sändningsfrekvens så krävdes ökad hörbarhet inom ett begränsat register.

Ungefär samma teknik idag i vanlig telefon. Även om det börjar bli bättre med dagens teknik.

Telefunken var väl ett sådant företag som gjorde kompressorer åt ledningscentraler för tyska stridsvagnar om jag inte minns helt galet!?

Hjälp till här "Oldboys" så pajken får det rätt om foten!

Piiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Min erfarenhet av att spela in med få kanaler är inte från 60 och 70 talet utan från 80talet.

Grundprincipen var den samma med 8 kanaler som med 24 kanaler, man satte ett bra grundljud och spelade in.

EQ och kompressor på från början.

Bara att sätta ett bra trumljud var ett jobb som tog åtskilliga timmar i studion.

Man fick helt enkelt göra stora delar av jobbet och besluten vid inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kanske är lite uppe i mitt eget axxxx men jag har ett exempel på en inspelning jag gjorde på porta 92 som jag tycker låter snorbra.

En 6 kanals Sansui porta användes.

En kompressor med deesser, EQ som jag använde hade två band 10khz och 100hz..

EQ och kompressor är inspelad på tape.

Ett, eller möjligen två reverb och ett delay har jag för mig vi hade.

Inspelat med en dynamisk mick a la SM58, en Peavey mick tror jag det var.

Gitarrförstärkaren var nåt som jag inte ens minns namnet på, en liten sketförstärkare som säkert inte kosta mer än ett par hundralappar.

Ackgura (ackguran var nog den bästa av alla grejer som var med på inspelningen) , en Hagström elgitarr som var allt annat än intonerad med spikar som höll fast strängarna i stallet.

Tre syntar.

Lyssning en JVC bärbar kassettstereo med löstagbara högtalare.

Körde mixern så den distade...

Och så bodde vi under en bit tjärpapp i ett hål på en motorväg mellan Göteborg och Oslo...

Så här lät det...

http://dl.dropbox.com/u/6897056/portasnipp94.mp3

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske är lite uppe i mitt eget axxxx men jag har ett exempel på en inspelning jag gjorde på porta 92 som jag tycker låter snorbra.

En 6 kanals Sansui porta användes.

En kompressor med deesser, EQ som jag använde hade två band 10khz och 100hz..

EQ och kompressor är inspelad på tape.

Ett, eller möjligen två reverb och ett delay har jag för mig vi hade.

Inspelat med en dynamisk mick a la SM58, en Peavey mick tror jag det var.

Gitarrförstärkaren var nåt som jag inte ens minns namnet på, en liten sketförstärkare som säkert inte kosta mer än ett par hundralappar.

Ackgura (ackguran var nog den bästa av alla grejer som var med på inspelningen) , en Hagström elgitarr som var allt annat än intonerad med spikar som höll fast strängarna i stallet.

Tre syntar.

Lyssning en JVC bärbar kassettstereo med löstagbara högtalare.

Körde mixern så den distade...

Och så bodde vi under en bit tjärpapp i ett hål på en motorväg mellan Göteborg och Oslo...

Så här lät det...

http://dl.dropbox.com/u/6897056/portasnipp94.mp3

Riktigt skön feeling i låten!

Här ligger inte fokus på "mest RMS vinner"!!

Måste fråga ändå för det är oerhört lite brus, vilket var portans stora dilemma.

Fanns det brusreducering på maskinen?

Kul att du har kvar mixen!

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Telefunken var väl ett sådant företag som gjorde kompressorer åt ledningscentraler för tyska stridsvagnar om jag inte minns helt galet!?

Är lite fascinerad av 2:a världskriget liksom många är...tror jag har läst att AKG var med och utvecklade en teknik som gjorde att man stereomickade (ungefär som OH) och kunde på så vis mäta upp hur långt det var ifrån fiendeartilleri och besvara elden med en högre precision.

Tyskarna är ett tekniskt folk...pratar inte fotboll då, hehe!😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Är lite fascinerad av 2:a världskriget liksom många är...tror jag har läst att AKG var med och utvecklade en teknik som gjorde att man stereomickade (ungefär som OH) och kunde på så vis mäta upp hur långt det var ifrån fiendeartilleri och besvara elden med en högre precision.

Tyskarna är ett tekniskt folk...pratar inte fotboll då, hehe!😉

http://en.wikipedia....oustic_location

Oj vad off topic det blev nu... sorry.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Riktigt skön feeling i låten!

Här ligger inte fokus på "mest RMS vinner"!!

Måste fråga ändå för det är oerhört lite brus, vilket var portans stora dilemma.

Fanns det brusreducering på maskinen?

Kul att du har kvar mixen!

Piiiz!

/Crunch'

Intressant, har faktiskt inte tänkt på att det är väldigt lite brus.

Mastrad på DAT överfört analogt till min gamla Mac via dess original AD för lite fuskmastring, det borde inte göra saken bättre om man säger så.

Sansui hade Dolby C har jag för mig. Det var en porta som lät ruggigt bra helt enkelt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ställer in i realtid, ber t.ex trummisen lira lite så drar man sakerna genom en/flera kompressorer eller så kan man spela in lite och sedan ställa in i lugn och ro tills man hittar soundet man

är ute efter. Alla jobbar på lite olika sett 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske är lite uppe i mitt eget axxxx men jag har ett exempel på en inspelning jag gjorde på porta 92 som jag tycker låter snorbra.

En 6 kanals Sansui porta användes.

En kompressor med deesser, EQ som jag använde hade två band 10khz och 100hz..

EQ och kompressor är inspelad på tape.

Ett, eller möjligen två reverb och ett delay har jag för mig vi hade.

Inspelat med en dynamisk mick a la SM58, en Peavey mick tror jag det var.

Gitarrförstärkaren var nåt som jag inte ens minns namnet på, en liten sketförstärkare som säkert inte kosta mer än ett par hundralappar.

Ackgura (ackguran var nog den bästa av alla grejer som var med på inspelningen) , en Hagström elgitarr som var allt annat än intonerad med spikar som höll fast strängarna i stallet.

Tre syntar.

Lyssning en JVC bärbar kassettstereo med löstagbara högtalare.

Körde mixern så den distade...

Och så bodde vi under en bit tjärpapp i ett hål på en motorväg mellan Göteborg och Oslo...

Så här lät det...

http://dl.dropbox.com/u/6897056/portasnipp94.mp3

Det där är ju helt fantastiskt!

Det där är inspirerande! 🙂

Tack för att du delade med dig av det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...