Jump to content
Annons

MIDI synkar inte, hjälp mig!


Joey

Recommended Posts

När jag skickar in MIDI signaler in i Cubase SX2, så har jag ingen latency. När jag slår ner tangenterna så kommer ljudet utan latency, men informationen i Cubase hamnar helt ur synk. Jag använder Sample Tank bl a. Om jag förstorar spåret vid inspelning så kan jag t o m se hur MIDI signalen lägger sig på helt fel ställe i jämförelse till när jag trycker ner tangenterna. Vid inspelningen låter Sample Tank helt rätt, men vid uppspelning låter det ICKE bra. Ungefär som min 4-årige son försökte hålla takten. 🙁

Jag har tidigare använt ett keyboard med MIDI kabel in i mitt ljudkort (Terratec 24/96). Då fungerade det alldelse utmärkt. Nu har jag ett MIDIStart 2 Keyboard med USB kabel och det fungerar inte. Jag har inte ändrat på några inställningar.

Kan det ha att göra med att jag nu använder USB?

Vad tror ni, finns det någon på detta eminenta forum som kan hjälpa mig?

/Joey

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snälla, förklara det där med Emulerade portar för mig. Jag har hört det förrut men förstår inte vad det är. Jag är inte så haj på det där med MIDI överhuvudtaget, men anser att jag behöver det för att lägga stråkar mm.

/Joey

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla, förklara det där med Emulerade portar för mig. Jag har hört det förrut men förstår inte vad det är. Jag är inte så haj på det där med MIDI överhuvudtaget, men anser att jag behöver det för att lägga stråkar mm.

/Joey

http://service.steinberg.net/knowledge_pro...ated_midi_ports

Klicka på länken, läs texten. 🙁

Du måste flytta en fil från en katalog till en annan. Enkelt.

edit - Så här står det:

Browse to the Cubase SX / SL application folder (usually C:\programs\steinberg\cubasesx)

and locate the folder "MIDI Port Enabler"

- Open this folder

- Pick the file "ignoreportfilter" and move it into the Cubase SX / SL application folder (one directory up)

- Start Cubase SX / SL

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...