Jump to content
Annons

EWQL Complete Composers Edition vs. Omnisphere

Recommended Posts

PatteBoy (oregistrerad)
Postat

Hejsan Allihopa =)

Tänkte införskaffa lite VST-plugins och först var mitt val väldigt enkelt. köpa Complete Composers Edition HD ifrån East West (spara 75%) men desto mer jag lyssnar på Omnisphere desto mer börjar jag tvivla. Jag tänker främst syssla med filmmusik så igentligen kanske East West CCEHD är bättre men samtidigt innehåller Omnisphere så otroligt läckra ljud.

Complete Composers Edition HD:

* Symphonic Orchestra Gold

* Pianos Gold

* Symphonic Choirs

* Goliath

* Stormdrum 2

* Vocies of Passion

* RA

7st Plugins för 799 dollar

Omnisphere 3999:- (kr) Kolla hur sjuuukt många instrument och ljud dom har > http://www.spectrasonics.net/products/omnisphere-lib.php

Men samtidigt, köper jag EWQL nu så köper jag plugins till ett värde av ungeför 20 000kr (för 5000kr) och de känns som en bra grund till att börja komponera filmmusik. Sedan kan man kanske lägga till Omnisphere som en "luxury"-plugin.

Så, köpet skilljer 1000kr men värdet skiljer ungefär 17 000kr, känns som EWQL är de jag ska sattsa på men jag vill bara kolla mer er så ett felköp inte sker=)

//MVH Patrik

Annons
Postat

Jag hade absolut börjat med east west, riktigt bra pris!

Håller med, omnisphere låter skitbra, men om du ska göra filmmusik så måste du nästan börja med east west paketet.

Beror ju så klart på vad för typ av filmmusik du skapar, men ett bra orkester-bibliotek är inte dumt att ha.

Daniel

Postat

EastWest är definitivt inget felköp i alla fall. 🥰

Det där med antal ljud kan man ofta ta med en nypa salt, eftersom det ofta är samma grundljud som används till ett gäng olika patchar, som man förmodligen kan skruva till själv om man vill.

Om du jämför lite snabbt, så ser du ganska tydligt vilket som borde vara mest detaljrikt samplat.

Omnisphere behöver 50GB hårddiskutrymme.

Symphony Orch. Gold 33GB, Pianos Gold 55GB, Symph. Choirs 40GB, Goliath 40GB, SD2 13GB, Voices of passion 7.2GB, RA 14GB.

Jag hade definitivt valt EastWest i första hand - och kanske sedan kompletterat med Omnisphere - om det känns motiverat.

PatteBoy (oregistrerad)
Postat

Ni är UNDERBARA här på forumet! Tack så hemskt mycket för era raketsnabba svar! Nu kan jag somna gott inatt 😄

Jo när du säger de sådär Claes så ser jag varför EWQL inte är ett felköp ☺️

Ha de bäst! Gokväll

//Mvh Patrik

Postat

EWQL-paketen är mer emuleringar av riktiga instrument skulle jag säga. Medans omnisphere är mest "synt"-ljud. Så det är rätt stor skillnad av anpassning.

Båda är bra dock, låter som en bra idé att först börja med ewql.

PatteBoy (oregistrerad)
Postat

Normalpriset för CCC på hårddisk är annars 699 EUR + moms (ca 7900:- ).

Finns hos välsorterade svenska handlare också... 😉

Hmm, jag var nyss inne på några välsorterade butiker som säljer alla EWQL's produkter men dom visste ingenting om någe erbjudande av CCC. Men men, 3000:- är alltid nånting, plus fri frakt. Jag kör på de nu och sedan köper jag omnisphere i höst =)

• 3 veckor senare...
Postat

Tack för tipset, jag köpte rubbet av EWQL. Ca $1000 med USB-nyckel. Hade bla vuxit ur min Miroslav orkester.

Men nu ångrar jag mig att jag inte köpte Symphonic Orchestra Platinum. Jag var snål och tog Gold-versionen men endast en mikrofon. I Symphonic Orchestra Platinum kan man välja bland 3 mikrofoner.

PS/ Dock är Miroslav mkt prisvärd numera kostar €85 När jag köpte den för ett år sedan betalade jag 3.400SEK men då hade tur, eftersom IK-mulitmedia också ett erbjudande där rubbet av deras VST ingick. Normalt för ett år sedan kostade Miroslav 3000SEK.

Postat

Det var som sjutton. Tydligen är det fler än jag som ångrar sig att man tror sig behöva fler mikrofon platser...

Använder du det flitigt? -Jag menar mickarna. Eller blev det bara ytterligare fler kranar att vrida på, - så att det tar än längre tid att få ett musikstycke klart... :rolleyes:

Postat

Det var som sjutton. Tydligen är det fler än jag som ångrar sig att man tror sig behöva fler mikrofon platser...

Använder du det flitigt? -Jag menar mickarna. Eller blev det bara ytterligare fler kranar att vrida på, - så att det tar än längre tid att få ett musikstycke klart... :rolleyes:

Det är bara en mix av 3 reglar i Play, så det är enkelt. Egentligen behövs det kanske inte för min del, men det är kul att ha alla möjligheter öppna. Jag blandar ofta in lite grand av de extra, men det är nog ändå oftast som standardmickarna brukar vara starkast när jag är nöjd. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.