Jump to content
Annons

Öva på ett yamaha dtxplorer


Recommended Posts

Drar till landet i sommar och vill inte spränga ön!

Tänkte köpa ett digitaltrumset som jag endast kommer att ha som övningsmöjlighet.

MEN... Är det värt det? Har ngn haft probelm? vilka det för och nackdelar?

Vore najs att få några svar av er erfarna trummisar!!! (om de finns några här på sidan) 😉

Mvh. Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag testade ett sånt set på Andreassons Musik i Gbg, och det är ju helt klart prisvärt.

Nackdelen är att hi-haten är en slagplatta, som gör att det inte blir någon som helst "feeling" att

spela på den, plus att padsen är stenhårda att slå på och tröttar ut handlederna efter några timmar.

Dyrare set har ju en "riktig" plast-hihat, som ju är lite roligare (och mjukare) att spela på.

Plus att virveln har ett riktigt skinn, som ger en verklig bra känsla att spela på.

Lägg till några tusen och kolla på t.ex. Rolands trummor istället.

Mvh/

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska endast användas som övningsset då jag inte har möjlighet att spela på akustiska trummor.

Om man man blir trött i armarna är det ju bara en fördel för tillslut kommer man träna upp armarna och det kommer kännas lättare på vanliga trummor?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska endast användas som övningsset då jag inte har möjlighet att spela på akustiska trummor.

Om man man blir trött i armarna är det ju bara en fördel för tillslut kommer man träna upp armarna och det kommer kännas lättare på vanliga trummor?

😉

Jo, men det är lite skillnad på att öva trummor och slå sönder handlederna. Roland-seten har bra mycket bättre feeling (i alla fall på virveln och hi-hat).

Just DTXplorer har stenhårda pads.

Men åk gärna till en musikaffär och testa själv, så kanske du förstår vad jag menar.

Mvh/

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Inom parentes ska också sägas att jag har övat många timmar under ett tiotal år på ett DTXpress utan anmärkningar.

Om man slår sönder handlederna (eller blir trött i armarna) bör man nog främst se över sin teknik och angreppssätt gentemot ytan man slår an.

För övrigt är mesh heads helt ok om man vill ha det tystare rent akustiskt (slippa det pockande som gummipads medför).

Har även andra fördelar vad gäller positional sensing hos vissa set och möjligen i känslighet.

De kräver ju dock ett annat anslag i och med att studsen är annorlunda - men tro inte att mesh heads på ngt sätt

emulerar eller känns som riktiga trumskinn för då är man långt från sanningen.

Om inte DTXplorer gillas finns även Roland TD-1 i samma prisklass (mer eller mindre).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...