Jump to content
Annons

Vilka sladdar mellan Studio Projects B1 och ESI Maya44 USB


gubbi

Recommended Posts

Annons

Ang. extern preamp som stratsvante highlightade!

Om nu frågan skulle uppkomma så...

En preamp är något som förstärker signalen du får från en ljudkälla. Exempelvis sitter det en preamp på varje spår i en vanlig mixer där man kopplar in mik- eller gitarrkabel.

Till B1:an ska du även se till att preampen levererar 48V s k fantommatning. Det är lite olika på olika preampar men de flesta har en sådan funktion (oftast en liten knapp där det står "48V" eller någonting i den stilen). Och vad fantommatning är kan du läsa om här.

En preamp kan kosta från ett par 100-lappar upp till..ptja..jävligt mycket. En bra preamp är (i mitt tycke) ART Tube MP Preamp.

ARTTubeMPMicrophonePreamp.jpg

Här har du ett ljudkort (runt 1500 kr tippar jag) om du känner för att byta kort. Mikingång (med fantommatning) och en Hi-Z-ingång.

A41207.jpg

Vill du springa upp i pris så är det bara att söka här på forat. Finns en mängd trådar i ämnet.

Vänligen,

CHAE

Edit: förtydligande och tipshörna.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Tack för hjälpen! Kan inte byta ljudkortet, så då är frågan: Kommer det att funka bra med en preamp (t ex den som CHAE föreslog) och mitt ljudkort eller behöver jag satsa på ett helt nytt ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Tack för hjälpen! Kan inte byta ljudkortet, så då är frågan: Kommer det att funka bra med en preamp (t ex den som CHAE föreslog) och mitt ljudkort eller behöver jag satsa på ett helt nytt ljudkort?

Nej, du kan inte koppla en preamp till det ljudkort du nu har (som stratsvante skrev tidigare). Min rekommendation är att du köper ett nytt ljudkort (exempelvis det jag visade dig tidigare alternativt ett annat. (Leta bland trådarna för tips.)

Och om det funkar bra med en preamp, vad behöver jag för kablar? Micken in i preampen och en XLR-hona till RCA-hane från preampen till Maya44-ljudkortet?

Tyvärr (se ovan).

All the best och lycka till med letandet!

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst går det att koppla in en preamp till det ljudkortet, även om det inte är det optimala. Det tråkiga är att ljudkortet bara har obalanserade RCA-ingångar och att de har konsumentstandarden -10dB, medan de flesta lösa preampar följer +4dB-standarden och alltså skickar ut för stark signal om man justerar signalen efter preampens mätare (något som går att lösa genom att helt enkelt inte skruva upp för högt på gainen).

Vad man behöver för kablar, beror förstås på vilken preamp man skaffar, så det är lite svårt att säga. Det finns preampar som enbart har XLR ut, andra som har både XLR och TRS ut - och vissa som bara har TRS ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Tack för assistansen. Jag tolkade det som att det skulle funka med en preamp, men så är det alltså inte. Bara att slänga ljudkortet på skräphögen med andra ord och skaffa ett nytt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]något som går att lösa genom att helt enkelt inte skruva upp för högt på gainen.

Jo, man ska gaina på så mycket man kan. Helst till 11 😉☺️

Hej Claes!

Skönt att du går in och piskar mig på fingrarna och styr upp det här. Dig kan man lita på 🙂 Det där med obalanserade RCA -> XLR är någonting som hängt med sedan plugget så det var mest det jag tänkte på. Vill ju inte att TS ska göra några Kalle Anka-kopplingar och få sig en kyss (a bad kind of kyss 🙁 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, postade samtidigt som svaret innan 🙂 Så det går alltså att köra en preamp, men det är ingen optimal lösning om jag förstod det hela rätt. Så kan jag i teorin köpa den som CHAE nämnde (ART Tube MP) och använda mig av den och tipsen ovan? Eller är det helt enkelt mer värt att lägga pengarna på ett bättre ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord, vad säger expertisen om alternativen:

1) Köpa ett sånt här eller likvärdigt: M-Audio Fast Track MKII (jag måste ha ett externt USB och maximalt i den prisklassen för tillfället)

2) Köra på det ESI Maya44 USB jag har och köpa till en preamp för ~500 pix.

Jag hade kört på alt. 1. Varför göra saker och ting mer komplicerat än nödvändigt, liksom? Om du väljer alt. 1 så slipper du allt jidder och kan köra igång direkt med musiken (vilket är det jag antar att du vill?)

Simma lugnt!

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack än en gång CHAE! Du har helt rätt, jag vill komma igång och slippa en massa jidder 🙂 Så det får bli ett nytt ljudkort helt enkelt.

Najs! Och som jag skrev tidigare:; här på forumet finns det en uppsjö av trådar som rör olika ljudkort och vad man bör tänka på innan man köper ett. Sök och du skall finna.

Go nuts och lycka till! 🙂

Have a good'n!

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...