Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om jag stoppar markskivor i stora soppåsar (istället för "genomskinligt" tyg) och sedan tyg på det, hur mycket effekt av upptagningen förlorar jag på det?

Jag vet att jag förlorar mycket mellan och övreregister, men hur mycket av det nedre registret förlorar jag?

Annons
Postat (redigerat)

Diskanten påverkas.

Dock är inte plasten i sopsäcken solid, vilket antagligen ger annat beteende (rörlig diffusion om jag får gissa).

Basfrekvenserna påverkas inte om du har plast eller tyg runt glasullen.

Har du tunna skivor så kommer de inte göra något åt basen överhuvud taget.

För att absorbera ex med enbart porösa absorbenter 200 hz måste skivan vara 0,43 m (f = v / l, där v=344 m/s).

Ska du absorbera lägre kan du räkna med avsevärt djupare absorbenter.

Ex, om du ska ned till 40 så behöver du en 2,15 m djup absorbent.

Redigerat av Ken Kängström
Postat

Jag har ingen aning med påsar för jag har inte testat. Jag tror man måste göra just det, testa. Generellt brukar det heta att diskanten reflekteras i större utsträckning och basen påverkas lite mindre av membran. Men vissa ytor/membran verkar funka bra (ökar basabsorptionen) medan andra ger sämre egenskaper (påverkar inte eller minskar basabsorptionen). Matematiskt är det nog också klurigt. Beror också på storlek och placering.

ReadyAcoustics sålde ett tag just påsar (om det var tyg eller tyg med plast kommer jag inte ihåg) att stoppa isolering i för gör-det-själv:aren.

Även om teorin säger 1/4-dels våglängd för max absorption så har du god absorption ned till 1/6-dels - 1/7-dels med rätt flödesegenskaper. Och det är från väggen man mäter avståndet, inte tjockleken (fel placerad kan "rätt" tjocklek vara verkningslös). Säg t.ex en porös absorbent som är 15-20 cm och står 10-15 cm ut från väggen med flödestäthet runt 4000-6000. Där kan du ha god absorption ända ned till 100 Hz. Och även en del under det.

Postat

Jag funderar på att göra det. Tänkte behandla rummet, men vill inte sådana fibrer farandes runt i just sovrummet. Hade det varit vardagsrummet eller liknande så hade det varit ok.

För resten av registret så tänkte jag möjligen köpa kommersiella produkter.

Vad tror ni om det? Tips på påsar som inte släpper ut damm och partiklar men absorberar så mycket som möjligt ? 😄

Postat

Kolla bland länkarna i min akustikartikel i Kontrollrummets Wiki, så hittar du en intressant BBC-artikel: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling .

I fig.9, ser du att plasten påverkar absorptionen över ca 700Hz, men i princip ingenting under.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.