Jump to content
Annons

I was blind


karl

öppnare ljudbild?????  

24 röster

  1. 1. öppnare ljudbild?????

    • 1.NEEEEEEEJ
      1
    • 2.Oljetank
      1
    • 3.Kakburken
      2
    • 4.Ok
      10
    • 5.Mycket bättre än tidigare
      7


Recommended Posts

LÅTNAMN:I was Blind

ARTIST/GRUPP:k

GENRE:k

LÅTLÄNGD:2:48

KOMPOSITÖR:k

PRODUCENT:k

EV. MEDVERKANDE:k

INSPELNINGSÅR:05

FORMAT: mp3

STORLEK: 6.43 megabyte)

STATUS: Väldigt mycket Skiss

LÅTLÄNK:I was blind

Hade en låt alldeles nyss 😳(Home again) och fick mycket kritik som vanligt för att sångljudet lät instängt...har jobbat...förhoppningsvis i rätt riktning, men vet inte säkert. Detta alster kom upp och kanske skiljer sig lite från den förra och är bara en skiss men...jag tar tacksamt emot konstruktiv kritik på låten och ljudbilden... Jag vet att stråkarna går för mycket...men resten då???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Wow. Bra låt. Nu har jag ju inte fått höra den tidigare, men det här är bra. Gillar soundet.

Jag får återkomma med mer kommentarer en annan tid på dygnet då man kan dra på volymen lite mer 😳

Men vafalls? vad är det för ett konstigt slut?? Det tyckte jag inte om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte heller hört den tidigare versionen, men hört tidigare låtar av dig där du sjungit i kakburken. Men detta... OH! Snyggt som tusan. Nu har du landat och det börjar sitta jäkligt bra i mixen. Skitbra jobbat. stor tumme upp för detta. ska försöka komma med mer mixkritik efter några lyssningar till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ytterligare några lyssningar måste jag tillägga att detta är bland det bästa jag hört på bra länge. Associerar lite till Badly Drawn Boy. Andra halvan av sticket (efter reprisen på mollpartiet) har en oväntad ackordföljd och är ju helt sanslöst vackert där stråkarna och pianot ligger kvar några takter och väntar in gitarren och versmelodin... Otroligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ytterligare några lyssningar måste jag tillägga att detta är bland det bästa jag hört på bra länge. Associerar lite till Badly Drawn Boy. Andra halvan av sticket (efter reprisen på mollpartiet) har en oväntad ackordföljd och är ju helt sanslöst vackert där stråkarna och pianot ligger kvar några takter och väntar in gitarren och versmelodin... Otroligt!

Det känns bra att kanske vara på rätt spår( i denna låt iaf) som sagt det är bara en skiss och jag ska jobba vidare och jag har inget slut i denna stund och det man hör är ingen text utan bara svammel för att få tag i melodin.. men det kommer väl...kul att du gillade låten 😳 vem eller vad är Badly Drawn Boy? Har aldrig hört...

Fortsätt lyssna...

I Was Blind

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra texten som harmonierar helt med den melankoliska melodin. Text & musik är ju 99% av en låt resten är kosmetika men inte oväsentligt. Jag menar varför vissa melodier överlever i århundraden beror ju just på melodin och nån gång på texten. Är dina alster av den här kalibern i övrigt förtjänar ju långt fler än de som besöker forum.studio.se att ta del av din musik. Den skivbolagsnisse som inte fattar det är ett pucko!

Nå, nog med beröm! "...särat på stråkarna"? Tycker de ligger än mer i mitten nu och är nedmixade men det kanske är nödvändigt för att inte sången skall dränkas?

Förstår mig inte riktigt på basen. Är det en stråkad kontrabas som ligger som en bordunstämma? Ligger för lågt. Slutet antar jag inte är klart? Kraftig dissonans vid 03:02.

Idé: Piano, gitarr och (el!)bas på vers 1 o 2. Stråkarna kommer in i sticket och trummorna först i vers 3 el 4.

Jag skrev långt för att jag hade inte tid att skriva kortare./Pascal

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg stereobredd, inget ligger där det inte ska egentligen. Stråkarna känns som sagt som om de ligger rätt mkt i mitten, men passar in rätt bra där.

Lite vassa s på sina håll. Deesser?

Håller med ovanstående. Detta gör sig på skiva. Putsa till slutet och sälj!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade igen och ...kanske stråket ligger i mitten fortfarande men det jag hörde var att sångspåret jag rakt av kopierade från vers 1&2 till 3&4 ligger ett antal ms förskjutet på vers tre och fyra...som sagt skiss men det verkar som om ni gillar stuket så det är väl bara att jobba på mot den slutgiltiga versionen....

Tack för respons 😆

EDIT: Är detta nattmusik????

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägger efter lyssning igår att du har proximitetsbas på både sång och gitarr.

Jag tror att du får fram rösten bättre om du skär bort lite proximitet i gitarrens botten nånstans runt 200 -250hz.. inget drastiskt, bara så sången blir tydlig... ev. en liten notch på sången också..det är aningen för mycket bomull nu.

Proximiteten innehåller en hel del av värmen i uppmickade instrument..så även sången, så är det en sån ljudbild du är ute efter, skär med försiktighet.

Det börjar låta riktigt bra om ditt uttryck nu, inspelningsmässigt o arrmässigt

men det finns fortfarande lite jobb på helheten innan det lyfter

Bra jobbat Karl.

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du får fram rösten bättre om du skär bort lite proximitet i gitarrens botten nånstans runt 200 -250hz.. inget drastiskt, bara så sången blir tydlig... ev. en liten notch på sången också..

notch i sagda frekvens för sången?? 😄

Tack för råd och pålyssning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket vackert. Snygg sång snygga gitarrer. Lite reservationer mot pianot, men mer mot hur det är spelat. Man kanske kunde arbeta lite mer med harmisarna och fraseringen. Ibland så vet man inte vilket som är det dominerande harmonierna gitarr eller piano.

Annars är det en kanonlåt. Jag håller med (e)qualitymusic. Dina grejor har en alldeles speciell nerv. Jag skuille absolut köpa skivan. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket vackert. Snygg sång snygga gitarrer. Lite reservationer mot pianot, men mer mot hur det är spelat. Man kanske kunde arbeta lite mer med harmisarna och fraseringen. Ibland så vet man inte vilket som är det dominerande harmonierna gitarr eller piano.

Annars är det en kanonlåt. Jag håller med (e)qualitymusic. Dina grejor har en alldeles speciell nerv. Jag skuille absolut köpa skivan.  🙂

Jag är varken pianist eller gitarrist men det är fortfarande en skiss, pianot är otajt spelat och även gitarren glider till och från i rytmiken, men du får mig att fundera på var harmisarna ska ligga, på pianot eller gitarrfiguren.... Jag ska för en gångs skull slutföra denna till färdig demo så det återstår en del jobb

Kalastack annars för pålyssning, du får en alltid att växa lite grann,kanske läge med ett gitarrsolo??? 😄😄

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra texten som harmonierar helt med den melankoliska melodin. Text & musik är ju 99% av en låt resten är kosmetika men inte oväsentligt. Jag menar varför vissa melodier överlever i århundraden beror ju just på melodin och nån gång på texten. Är dina alster av den här kalibern i övrigt förtjänar ju långt fler än de som besöker forum.studio.se att ta del av din musik. Den skivbolagsnisse som inte fattar det är ett pucko!

Nå, nog med beröm! "...särat på stråkarna"? Tycker de ligger än mer i mitten nu och är nedmixade men det kanske är nödvändigt för att inte sången skall dränkas?

Förstår mig inte riktigt på basen. Är det en stråkad kontrabas som ligger som en bordunstämma? Ligger för lågt. Slutet antar jag inte är klart? Kraftig dissonans vid 03:02.

Idé: Piano, gitarr och (el!)bas på vers 1 o 2. Stråkarna kommer in i sticket och trummorna först i vers 3 el 4.

Jag skrev långt för att jag hade inte tid att skriva kortare./Pascal

Helt klart du har hört rätt, på vissa ställen är basen dubbad med stråkkontra...Ska testa din idé om att arra på ett annat sätt 😳

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hört föregående versioner, men jag tycker det låter bra! Jättemysig låt dessutom! 😄

Jag har nog faktiskt inget att klaga på. Nice work! Lite knasigt på slutet kanske hörde jag nu, men det vet du ju kanske redan 😳

Bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

From the cookiecan right out in the blue !

Hoppstråkarna vid och efter 2:00 stör mig, men eftersom ingen annan kommenterat det så kan det vara ett problem hos mig. De återfinns även efter 2:00, och kan låta lite grann som "jag kom inte på något annat än att hoppa mellan dessa två toner" uppåneråuppåneråuppåner 🙂

Sedan undrar jag om en trummis, verkligen skulle köra det där "rock-a-like" mellanslagen i en så sköööön låt. Skulle velat ha vispar eller kanske congas eller....jag vet inte. Percussion blott och bart? Men det är en anteckning i marginalen måste jag erkänna. ju bättre desto petigare blir det ju!

Vid 02:20 skulle jag vilja att låten "börjar om" med mycket sparsmakat komp. Inga stråkar, kanske bara gitarr, för att åter få växa sig stark.

Slutet är inget slut, det är "äh-fan-jag-lägger-ner-här-så-jag-kan-lyssna-å-göra-en-gallup-slut" !

Ljudet är såvittjagkanhöra i mina högtalare på skrivbordet kanon.

Rösten låter närvarande och jag tycker inte den är störande promixityrerad, om nu det ordet finns.

Låten är läcker, och jag tycker att du har något på gång här, trots mina kommentarer ovan så njuter jag av att lyssna på det här!

Fortsätt!

®

Link to comment
Dela på andra sajter

From the cookiecan right out in the blue !

Hoppstråkarna vid och efter 2:00 stör mig, men eftersom ingen annan kommenterat det så kan det vara ett problem hos mig. De återfinns även efter 2:00, och kan låta lite grann som "jag kom inte på något annat än att hoppa mellan dessa två toner" uppåneråuppåneråuppåner 🙂

Sedan undrar jag om en trummis, verkligen skulle köra det där "rock-a-like" mellanslagen i en så sköööön låt. Skulle velat ha vispar eller kanske congas eller....jag vet inte. Percussion blott och bart? Men det är en anteckning i marginalen måste jag erkänna. ju bättre desto petigare blir det ju!

Vid 02:20 skulle jag vilja att låten "börjar om" med mycket sparsmakat komp. Inga stråkar, kanske bara gitarr, för att åter få växa sig stark.

Slutet är inget slut, det är "äh-fan-jag-lägger-ner-här-så-jag-kan-lyssna-å-göra-en-gallup-slut" !

Ljudet är såvittjagkanhöra i mina högtalare på skrivbordet kanon.

Rösten låter närvarande och jag tycker inte den är störande promixityrerad, om nu det ordet finns.

Låten är läcker, och jag tycker att du har något på gång här, trots mina kommentarer ovan så njuter jag av att lyssna på det här!

Fortsätt!

®

Tack ®offe för Cosmic Energy (läs CE) och för uttömmande analys...jag håller självklart med dig ang. trummorna men så är du också skinnslagare vilket jag inte är men hade jag en loop med vispar hade någ den fått gälla....hoppstråkar hit och dit (första tagningen och väldigt mycket skiss fortfarande) ska se om jag får tid när ungarna slocknat och frun inte kräver min närvaro...

Kul att du gillar låten 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt Karl!

Mycket värme och innerlighet i låten. Som gammal midislav noterar jag det lite cheesy syntljudet. men det fixar du till.

Peter Gabriel-referenserna finns där men det gör absolut ingenting.

Sången låter bra, men kanske ligger den för långt fram?

Lasselus

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ®offe för Cosmic Energy (läs CE) och för uttömmande analys...jag håller självklart med dig ang. trummorna men så är du också skinnslagare vilket jag inte är men hade jag en loop med vispar hade någ den fått gälla....hoppstråkar hit och dit (första tagningen och väldigt mycket skiss fortfarande) ska se om jag får tid när ungarna slocknat och frun inte kräver min närvaro...

Kul att du gillar låten 😆

Cosmic Energy är vackert, kul att den gick fram! 🙂

Ja, det är ett slit mellan ungar, frun, vänner, tv, jobb, studio forum, musik, handla och äta jordnötter. Tider räcker inte till!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt Karl!

Mycket värme och innerlighet i låten. Som gammal midislav noterar jag det lite cheesy syntljudet. men det fixar du till.

Peter Gabriel-referenserna finns där men det gör absolut ingenting.

Sången låter bra, men kanske ligger den för långt fram?

Lasselus

Tack Lasselus,det här är kanske inte mitt vanliga stuk men just nu har jag inte möjlighet att ha gamla låtar uppe på hemsidan....men vad tiden lider kan du få höra mitt vanliga stuk....Tack för kritiken... 😆

®offe, "äta jordnötter" jag trodde du drack dom 🙂

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hört föregående versioner, men jag tycker det låter bra! Jättemysig låt dessutom! 🙂

Jag har nog faktiskt inget att klaga på. Nice work! Lite knasigt på slutet kanske hörde jag nu, men det vet du ju kanske redan 😛

Bra!

som sagt bara en skiss än så länge 😕 ska försöka ta den vidare till färdig demo...men erfarenheten säger nå't annat då jag har så svårt att slutföra någon låt eftersom det dyker upp nya hela tiden......

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha! Nu har här döttrarna börjat spela din låt oxo.

Ska testa din idé om att arra på ett annat sätt
Ja, ja men stånga inte din panna blodig med detta. Låten är så pass stark att det borde finnas skivproducenter som står och stampar för få lyfta fram essensen. Skicka in den och bjud oss andra dödliga på releasepartyt sen! 😆
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...