Jump to content
Annons

Gitarrförstärkare live


Wonko

Recommended Posts

Tjena.

Det här handlar ju egentligen inte om studioljud, men jag har sett att många här har stor erfarenhet av att stå bakom mixerbordet på live-spelningar.

Jag har spelat en del live, mest metal, och varenda gång vi spelat har vi blivit ombedda att sänka gitarrförstärkarna väldigt mycket, typ 1/4 volym. Ljudteknikerna har alltid menat på att vi kommer ju ändå höra gitarrerna i våra monitorer.

Dock har det inte varit en enda spelning då vi ansett att vi har hört tillräckligt mycket gitarr ur monitorerna och till slut har ljudteknikern ofta sagt att han kan inte ge mer ljud ut i monitorerna (dels på grund av rundgång men också för att regeln är maxad på mixerbordet).

Nu kommer min fråga:

Om vi nu riktar förstärkarna in mot oss, varför kan vi inte använda deras volym och bara köra sång och kanske baskagge/virvel ut genom monitorerna?

Finns det någon bra förklaring till varför vi ska genomföra hälften av våra spelningar med att trummisen styr med att sitta och räkna takter och hoppas att han inte tappar bort sig, för vi har sån dålig medhörning?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om gitarrförstärkarna är vända mot ER och inte mot publiken (och inte väldigt liten lokal) så kan ni gott kräma så ni inte behöver ha gitarr i monitorn. Så gör iaf vi (Secret Circus). Vårt koncept är små förstärkare vända mot oss, bara sång i monitorerna, få till ett kanonljud på scen (som i replokalen), mika alla instrument och få samma ljud ute i lokalen. Är inte så svårt egentligen. Förstår inte varför det ska vara så knepigt för så många band och ljudtekniker... :rolleyes:

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har också råkat ut för detta, många gånger.

Har ibland varit så också att de sätter en gräns på stärkar volymen, så får man ingen medhörning själv heller så allt man hör är trummorna på scen.

Sånt får en att bara vilja gå fram och slå teknikern på käften. hörs inte jag och teknikern inte kan höja mer, höjer jag helt enkelt.

Ingen aning i vad det svåra i att ha högre stärkarvolym kan vara heller. är det rör kryddar den ju bara mer på högre volymer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju tyvärr många ljudtekniker som för det första inte vet ett skvatt om hur en rörstärkare fungerar, och dessutom är fixerade vid isolation och att ALLT ska ha DERAS inställningar och bara höras genom DERAS anläggning, och framförallt får inget läcka in i en annan mick för då blir det omöjligt att mixa och det blir massa rundgång... och kattungar dör och barn gråter. 🙁

Själv är jag lite tvärtom, en gitarrförstärkare låter alltid bättre genom gitarrhögtalarna än genom PA-högtalare, så låt stärkaren flåsa lite och sen kan man skjussa på lite i PA:t för att jämna ut ljudbilden. Jag har samma attityd till trummor, låt så mycket som möjligt vara akustiskt och kräma bara på extra av det som behövs, dvs. oftast kagge och virvel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu jobbar jag inte som livetekniker längre förutom några återfalls gig då och då men så här tänker jag...

Dom få gångerna jag har tvingats be gitarristerna sänka på scen har det varit BRUTAL scenvolym... Alltså så högt att det inte går att hålla laglig volym på resten av utljudet om man ska höra något mer än direktljudet från guran vilket blir en dov, otydlig gitarr. Har hänt mig kanske ett tiotal gånger totalt när det gäller "riktiga" musiker som kan sina instrument, yngre tonåringar som inte vet vad dom gör är en annan femma. De flesta tillfällena brukar det räcka med att rikta stärkarna mot musikerna istället för mot publiken.

Enligt min erfarenhet så är det vanligare att bandmedlemmar klagar på medmusikanternas volym 😆

För högt scenljud oavsett vilket instrument eller monitor det rör sig om gör förutom risken för rundgång utljudet sämre nära scenen. Speciellt lågmid blir lätt väldigt grötigt då. Brukar ofta gå att lösa med ett frontfill som spelar högre än huvud-PA´t men då sticker ljudvolymen lätt iväg över tillåtet.

Är det så högt på scenen att musikerna måste ha gula-proppar i öronen så blir det tråkigt för publiken som står nära scenen tyvär.

Det kan bli lite av en balansgång med liveljud där både publik och band får kompromissa lite för att båda parter ska bli hyffsat nöjda. Vill man ha ett visst gitarrljud som kräver volym så kan det innebära att publiken får ett luddigt ljud som saknar attack och blir otydligt i lågmiden. Å andra sidan så måste ju musikern kunna höra sig själv bra och vara nöjd med ljudet. Man får som tekniker försöka förstå musikerns önskemål och som musiker försöka förstå att teknikern ska få till ett publiktljud som ska vara det bästa möjliga. Teknikern har ett stort ansvar både mot publik och band att prestera bra. Publiken är dock lite som en chef och domare för båda parter, låter det illa så är det lika mycket bandets som teknikerns problem.

Jag måste ändå påstå att det verkar väldigt konstigt om ni ständigt får höra att det är för högt på scenen.

Som jag ser det så är det antingen så att man spelar mycket på småställen/dåliga lokaler som typ ungdomsgådrar eller pubar där det inte funkar med för mycket scenljud om man ska kunna hålla volymerna lagliga.

Alternativt så kanske man spelar mycket på ställen där arrangören prioriterat bort bra tekniker typ mindre scener på festivaler.

Eller så kanske man har lite väl högt 😛

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg rsound! Ett enkelt tips. Inte över 50% volym, rikta stärkaren mot dig själv (då är mastern din egen medhörningskontroll), be ljudteknikern att skicka din gitarr i t.ex. basistens monitor som är på andra sidan scenen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. Vi har i repan stärkarna på 50% volym så det borde ju räcka på scen. Proppar har vi ju alltid på eftersom trummorna låter en hel del både på scen och i replokalen.

Fick jag bestämma skulle vi trigga det mesta men det går inte riktigt hem hos trummisen eftersom vi skulle behöva byta ut skinnen mot mesh alternativt dämpa dem sjukt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. Vi har i repan stärkarna på 50% volym så det borde ju räcka på scen. Proppar har vi ju alltid på eftersom trummorna låter en hel del både på scen och i replokalen.

Fick jag bestämma skulle vi trigga det mesta men det går inte riktigt hem hos trummisen eftersom vi skulle behöva byta ut skinnen mot mesh alternativt dämpa dem sjukt mycket.

Det spelar ingen roll om ni triggar eller inte, det är oftast cymbalerna som ställer till ljudvolymen ändå.

Bäst är att ha alla instrument att spela lika starkt som trummorna (utan att ha PA:t på), sedan micka allt och köra ut det lite lite starkare än trummorna akustiskt, då har man inga problem med monitor och sådant.

Om ni envisas med att köra skiten ur era gitarrförstärkare på scen, så kommer ni inte att få särskilt mycket gig eller publik.

Det här resonemanget gäller ju i replokalen också, om alla tävlar om att vara starkast så kommer ju trummisen att förr eller senare börja spela så starkt att han/hon börjar spela sämre.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar en hel del som live-tekniker och har lirat en mycket live själv som musiker så har erfarenhet av båda lägren.

Som någon sa innan, det hjälper att flytta stärkarna så att de spelar inåt scenen istället för mot publiken. En annan sak som jag tycker är viktigt är valet av öronproppar. Många musiker som kommer och lirar har vanliga gula skitproppar. Jag själv och många andra använder Bellman & Symfons ER-proppar när jag jobbar. Ger en betydligt bättre ljudbild, både på scenen som musiker och framför mixerbordet. Flertalet gånger när musikern "inte hör ett skit" har jag hört allt perfekt tack vare propparna.

Finns ju en okunskap i båda lägren på dem lägre nivåerna av gigs. Musikerna förstår inte hur akustiken fungerar och att ibland är det bara stopp p.g.a. rundgång. Och teknikern förstår inte att musikerna behöver höra sig själva för att kunna prestera.

Brukar inte ha så stora problem själv med det här. Ofta är musikerna så duktiga så att dem vet vad dem ska göra för att höra sig själva och oftast är tekniken tillräckligt för att kunna leverera bra ljud på scenen och ut mot publiken. Problemet brukar oftast vara lyssningen till trummisen. Ofta orkar inte monitorerna leverera på den fronten. Brukar funka bättre på större gig där man har både en subbashögtalare och en wedge som ger hela registret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar en hel del som live-tekniker och har lirat en mycket live själv som musiker så har erfarenhet av båda lägren.

Som någon sa innan, det hjälper att flytta stärkarna så att de spelar inåt scenen istället för mot publiken. En annan sak som jag tycker är viktigt är valet av öronproppar. Många musiker som kommer och lirar har vanliga gula skitproppar. Jag själv och många andra använder Bellman & Symfons ER-proppar när jag jobbar. Ger en betydligt bättre ljudbild, både på scenen som musiker och framför mixerbordet. Flertalet gånger när musikern "inte hör ett skit" har jag hört allt perfekt tack vare propparna.

Finns ju en okunskap i båda lägren på dem lägre nivåerna av gigs. Musikerna förstår inte hur akustiken fungerar och att ibland är det bara stopp p.g.a. rundgång. Och teknikern förstår inte att musikerna behöver höra sig själva för att kunna prestera.

Brukar inte ha så stora problem själv med det här. Ofta är musikerna så duktiga så att dem vet vad dem ska göra för att höra sig själva och oftast är tekniken tillräckligt för att kunna leverera bra ljud på scenen och ut mot publiken. Problemet brukar oftast vara lyssningen till trummisen. Ofta orkar inte monitorerna leverera på den fronten. Brukar funka bättre på större gig där man har både en subbashögtalare och en wedge som ger hela registret.

En fråga till en erfaren livetekniker, Skall man mixa och trixa med öronproppar eller utan? Ljudet låter ju lite mer diskantfattigt med hörselskydd, men de flesta som lyssnar har ju hörselskydd själva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en tendens att köra både och. Ibland känner jag inte jag kan lita på mina proppar (paranoia) så jag drar ur ena så jag hör vad publiken hör. Oftast försöker jag hålla ljudet på en volym som man kan lyssna på utan proppar. Men om man mixar metal, som jag oftast gör då jag har ett band jag åker med så brukar man få mixa med proppar i. Jag försöker hålla nere volymen så gott det går. Tycker dock ändå att publiken borde förvänta sig att det kommer bli hög volym om det är en rock/metal spelning så proppar borde medtas själv. På ett sätt har du ju som tekniker ansvar att du inte ska spränga trumhinnorna på publiken, samtidig som publiken också borde fatta att öronproppar kan behövas. Men i slutändan har jag propparna i för att skydda min egen hörsel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...