Jump to content
Annons

Proffessionell Cd bränning på Mac?


földes

Recommended Posts

Hej!

Jag har en del frågor jag inte riktigt hittat svar på så hoppas därför att några av er kanske har de svar jag söker.

Jag har användt Pc hela mitt liv, igår köpte jag däremot en macbook pro. Mestadels för att kunna jobba i logic.

Jag jobbar som dj och är av någon anledning väldigt mån av att ha en brännare som jag litar på osv och ett system som funkar bra. Har användt Nero innan och köpte även en Nec brännare, vad jag minns har jag aldrig misslyckats med en bränning med denna brännare.

Hur funkar Apples brännare är dem stabila? Framförallt den som finns i macbook pro:n (2011 års modell).

Sen så tar jag gärna emot tips på riktigt bra brännarprogramm.

Tack på förhand!

/Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är visserligen PC-förare, men jaghar för mig att Toast alltid har varit någon sorts standard för CD-bränning på Mac.

Numera finns förstås även Wavelab för Mac, så det är också ett alternativ om det handlar om att bränna musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar Apples brännare är dem stabila?
Apple brukar använda enheter från LG eller Matsushita (Panasonic/JVC/Technics). Har inte haft problem i våra Applemaskiner som är 2+ år gamla, men min äldsta MBP funkar däremot sisådär. (Förmodligen för mycket damm och skit i läsaren som inte går att få bort med rengöringsskivor)

1. CD-bränning av dataskivor finns inbyggt i Mac OS.

2. Toast är Macvärldens motsvarighet till Nero, och inställningsmöjligheterna är därefter.

3. Burn kan bränna ljudskivor gratis, justera pauser m.m. men ingen ISRC osv.

4. Wavelab är väl trevligt om du ska bränna professionell CD-master, men det är samtidigt främst ett ljudredigeringsprogram. Onödigt dyrt om du inte behöver resten av programmet. För samma summa kan du få hela Logic Studio.

5. Wavelab Elements har också CD-bränning och kostar en sjättedel av Wavelab.

Mestadels för att kunna jobba i logic.
Köpte du Logic Studio? Då har du redan Waveburner.

Fig14.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Får tacka för alla åsikter och fakta:) nu är det bara att bestämma sig.

har fortfarande lite små problem i os x tyvärr.

Jag sorterade mycket i utforskaren när jag hade pc och där kunde jag få in bland annat bithastigheten i kolumnerna. Detta verkar tyvärr inte vara ett alternativ i os x:(.

Sen så lyckas jag heller inte döpa om filer i findern.

Någon som har svar på hur jag kan göra?

Tack på förhand!

/Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

yes tack! fick nyss reda på det:)

Bithastigheten har jag inte heller löst men man får väll leva med att windows utforkaren är bättre på den punkten än findern.

cmd+i får man ju upp informationen där man kan se bithastigheten så man får väll lära sig att leva med det.

Toast låter som ett jäkligt bra brännarprogram så ska kolla lite på det:)

Tack för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

cmd+i får man ju upp informationen där man kan se bithastigheten så man får väll lära sig att leva med det.
Onödigt med infofönstret. Visa som kolumner så ser du bithastigheten i högerspalten.

Stega sedan pil upp och ner så kan du snabbt bläddra igenom alla filer i mappen.

onelovez.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla macar jag har provat så har bränningen fungerat felfritt, finns det oproffesionell bränning idag? Vettiga skivor är väl det som gäller, annars tror jag det kvittar, kanske att man bränner på lite lägre hastighet med då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...