Jump to content
Annons

Mixerbord T.MIX OK? (T.MIX eller Mackie)


MIB

Recommended Posts

Hej!

Fick höra att Behringer mixerbord lätt går sönder och blev avrådd från att köpa det.

Började titta på alternativ och kom fram till dessa två.

Vi försöker hålla nere budgeten.

Mackie vet jag är känt märke men där är färre kanaler.

Kan räcka (vi är bara 3 personer) men fler är ju alltid bra.

Men T.MIX vet jag ingenting om. Tänker att den kanske är OK (?).

Är det någon som har någon erfarenhet av T.MIX?

Eller om någon som har någon synpunkt om Mackie bordet?

----------------------

http://www.thomann.de/se/the_tmix_dpm_1122.htm

http://www.thomann.de/se/mackie_ppm_608.htm

----------------------

Mvh

MIB

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

T.MIX är Thomann's egna lågpris märke, men kan tror inte att det är någon högre kvalité på dem än hos Behringer.

Min erfarenhet av Behringer är att man får vad man betalar för, ska man ha en schysst prisvärd mixer som duger till det mesta och gör det helt OK, då är Behringer bra. Men, återigen, man får vad man betalar för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några frågor så här spontant (det blir mycket enklare att försöka bistå med hjälp då):

Vilken budget hade ni tänkt er? Hade ni tänkt er live, repan eller tänker ni att lägga några spår inom den närmsta framtiden (för i så fall: behöver ni verkligen en mixer då?)

Ett annat tips kan vara att skumma forumtrådar och hitta en liknande tråd. Här på forat finns en hel massa information om man ger sig tid till att leta.

OnT: Mackie-borden är bra. Vi körde med ett Soundcraft Spirit M12 i repan/live och den (+lådorna) gjorde definitivt jobbet för vår lilla orkester (trummor (kick, virvel 2x OH), lajnad basstärk, 2x lajnade gitarrstärkare och 3x sång).

Behringer hade jag i min superenkla hemrigg förr i världen (2005) ihop med ett ESI Juli@ och den var väl nästan OK men inte mer. Trist brus i pre-amparna och taffliga reglage som inte hade något "motstånd" i sig. Både kändes och lät överlag ganska plastig och trist. T.MIX har jag aldrig provat så den kan jag inte uttala mig om men jag är inte helt främmande för Ridpojkens resonemang.

All the best

CHAE

Edit: Gick från OT till OnT

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Några frågor så här spontant (det blir mycket enklare att försöka bistå med hjälp då):

Vilken budget hade ni tänkt er? Hade ni tänkt er live, repan eller tänker ni att lägga några spår inom den närmsta framtiden (för i så fall: behöver ni verkligen en mixer då?)

Ett annat tips kan vara att skumma forumtrådar och hitta en liknande tråd. Här på forat finns en hel massa information om man ger sig tid till att leta.

OnT: Mackie-borden är bra. Vi körde med ett Soundcraft Spirit M12 i repan/live och den (+lådorna) gjorde definitivt jobbet för vår lilla orkester (trummor (kick, virvel 2x OH), lajnad basstärk, 2x lajnade gitarrstärkare och 3x sång).

Behringer hade jag i min superenkla hemrigg förr i världen (2005) ihop med ett ESI Juli@ och den var väl nästan OK men inte mer. Trist brus i pre-amparna och taffliga reglage som inte hade något "motstånd" i sig. Både kändes och lät överlag ganska plastig och trist. T.MIX har jag aldrig provat så den kan jag inte uttala mig om men jag är inte helt främmande för Ridpojkens resonemang.

All the best

CHAE

Edit: Gick från OT till OnT

Hej!

Är för rep och gig. Det var mitt förslag i bandet att vi bara skulle köra 3 mickar till trummorna (ev.) live och då skulle det räcka med 8 kanals mixern. 3 trummor. 3 sång. Sen ev. micka guran och line bas vid behov. (På gränsen till lite.) Vi letar främst efter billigast möjlig (som är OK) med inbyggt slutsteg för enkelhetens skull. Helst 2x500W nånting. Våran nuvarande (300W x 300W Carlsbro) funkar bara på ena kanalen och är väldigt risig. Knastrar i reglagen och grejor. Vi har försökt hitta något kring 5000 :- Men verkar som de flesta med 12 mic ingångar är uppåt 8000 :- Förutom då Behringer som vi var inne på. (Och T.MIX) http://www.thomann.de/se/behringer_pmp_6000.htm

Finns en Phonic PHPPOD 1062+ med 9 inputs som är billig också. (I alla fall en kanal till.)

http://www.thomann.de/se/phonic_phppod_1062d.htm

Och en SAMSON TXM 20

http://www.thomann.de/se/samson_txm_20.htm

SAMSON och PHONIC har jag inte kännedom om heller. Någon som har koll på dem?

Mvh

MIB

Link to comment
Dela på andra sajter

T.MIX är Thomann's egna lågpris märke, men kan tror inte att det är någon högre kvalité på dem än hos Behringer.

Min erfarenhet av Behringer är att man får vad man betalar för, ska man ha en schysst prisvärd mixer som duger till det mesta och gör det helt OK, då är Behringer bra. Men, återigen, man får vad man betalar för.

Ok, tack för den informationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Är för rep och gig. Det var mitt förslag i bandet att vi bara skulle köra 3 mickar till trummorna (ev.) live och då skulle det räcka med 8 kanals mixern. 3 trummor. 3 sång. Sen ev. micka guran och line bas vid behov. (På gränsen till lite.)

Tror att ni får svårt att micka upp ett trummset på tre mickar. Har försökt att göra det med "noll-budget" och visst, det låter, men vackert är det ju inte.

Får man lov att fråga vilken typ av musik ni lirar osv? För det är ju oftast ganska ovanligt (men ofta väldigt svårt) att man mixar sin egen live-spelning om man inte är trubadur eller dyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att ni får svårt att micka upp ett trummset på tre mickar. Har försökt att göra det med "noll-budget" och visst, det låter, men vackert är det ju inte.

Får man lov att fråga vilken typ av musik ni lirar osv? För det är ju oftast ganska ovanligt (men ofta väldigt svårt) att man mixar sin egen live-spelning om man inte är trubadur eller dyl.

Hmm. Ja du har rätt där. Får nog bli ett med fler ingångar åtminstone. Vi spelar rock. Lite Danko Jones, ACDC, D.A.D. inspererat. Passar egentligen för tungt sound. Men vi är relativt nytt band. Har inte så mycket grejor eller pengar. Men ja,.. lutar åt fler kanaler nu hur som helst. Så man inte blir låst till 8.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick höra att Behringer mixerbord lätt går sönder och blev avrådd från att köpa det.
Går sönder lätt skulle jag inte säga. Lite mesiga preamps och högre egenbrus kan jag hålla med om.
Mackie vet jag är känt märke men där är färre kanaler.
Men det är en powermixer också, det är ganska stor skillnad mellan mixerborden så det är inte enkelt att jämföra.
Men T.MIX vet jag ingenting om. Tänker att den kanske är OK (?).
Som redan sagt, så är T.MIX Thomanns eget märke som sätts på maskiner de direktbeställer från elektronikfabriker i Kina. Därför är priset lågt och kvaliteten är därefter.

Jag skulle föredra Behringer (genomtänkt tysk budgetprodukt tillverkad i Kina av okej kvalitet) framför ett T.MIX (tillverkad i Kina av billigast möjliga lågpriskomponenter).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var mitt förslag i bandet att vi bara skulle köra 3 mickar till trummorna (ev.) live och då skulle det räcka med 8 kanals mixern. 3 trummor. 3 sång. Sen ev. micka guran och line bas vid behov. (På gränsen till lite.)
Behov av att micka trumset men inte gitarren? 😲

Liten lokal och mycket kräm i gitarrförstärkaren?

Visst går det att klara sig på 3 kanaler från trummorna om man inte har så höga krav.

  • Baskagge
  • Vid virvelns överskinn
  • Överhäng i mono

Vi letar främst efter billigast möjlig (som är OK) med inbyggt slutsteg för enkelhetens skull. Helst 2x500W nånting.
Äsch, i ert fall skulle jag inte dra mig för ett Behringer-bord.
Våran nuvarande (300W x 300W Carlsbro) funkar bara på ena kanalen och är väldigt risig. Knastrar i reglagen och grejor.
Lite oxidering är inte ovanligt på analog teknik när de använts ett tag.

Att en kanal inte funkar kanske bara är lite glapp någonstans. Ni har inte funderat på att ge den lite service? Det kan kanske vara värt det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Går sönder lätt skulle jag inte säga. Lite mesiga preamps och högre egenbrus kan jag hålla med om.

Men det är en powermixer också, det är ganska stor skillnad mellan mixerborden så det är inte enkelt att jämföra.

Som redan sagt, så är T.MIX Thomanns eget märke som sätts på maskiner de direktbeställer från elektronikfabriker i Kina. Därför är priset lågt och kvaliteten är därefter.

Jag skulle föredra Behringer (genomtänkt tysk budgetprodukt tillverkad i Kina av okej kvalitet) framför ett T.MIX (tillverkad i Kina av billigast möjliga lågpriskomponenter).

OK, Hmmm, ja det var en försäljare som sa att Behringer var det sämsta tänkbara. Men du har säkert rätt där. T.MIX säkert inte bättre. Han tog antagligen i lite extra där. Lät som Behringer skulle gå sönder på en gång. Överhäng i Mono hade jag inte tänkt på. Bra tips. Vi är bara 3 så det var inte helt otänkbart med 8 kanalig. 3 trummor, 3 sång, 1 git, 1 ev. line bas. Men som sagt. Ska sikta på ett med fler ingångar än 8 nu. Carlsbron åker till fiskarna.. Eller ja, ställs åt sidan i alla fall. Är inte ursprungligen inte vårat när jag tänker efter. Får se vad vi enas om. Tack för info och synpunkter.

Redigerat av MIB
Link to comment
Dela på andra sajter

Såklart, Behringer är ett budgetsortiment och försäljaren ville väl att du skulle "stega upp". Att istället välja ett budgetsortiment som en musikaffär beställt från Kina är ett steg ner.

Vad gäller din fråga om Phonic och Samson säger jag Samson. Jag erkänner att jag har en stor skepsis mot Phonic baserat på erfarenheter av deras äldre produkter från förr. De är säkert mycket bättre i kvalitetsväg så här en 15 år senare, och det är svårt att skaka av fördomar, men jag har nog mer förtroende för Behringer än Phonic ändå.

Samson brukar vara prisvärda grejer. Inte som t ex Mackie men ändå bra grejer. Jag tycker också Samson är rätt robusta, inte så plastiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog säga att man oftast får mer än vad man betalar för med Behringer-prylar. Det beror sig säkert lite på vad man gör, är man yrkesmusiker med +200 gig om året är det säkert värt att satsa på något annat, men för de flesta andra så spelar det nog inte så jättestor roll.

Däremot är jag själv klart skeptisk mot powermixer-konceptet, om man inte är väldigt säker på exakt vad man behöver. Bättre att satsa på ett mer skalbart system, det borde inte skilja så mycket i pris på en powermixer och en mixer med motsvarande kanaler, auxar och annat plus ett lika stort slutsteg.

Utgå ifrån eran egen lyssning, det borde ju vara det som skiljer minst från gig till gig. Speciellt om man kör med trådlös in-ear-monitoring, skulle ni ju i princip kunna ha samma utrustning på den lokala pizzerian och ett stort stadium-gig. Det som skiljer blir ju vad man kopplar in på main-utgången. Små högtalare i första fallet, mycket större i det andra! 🙂

Edit; Köper ni ett mixerbord med åtta kanaler och kommer på att ni skulle behöva fler till t ex trummorna, så går det ju faktiskt att submixa live också. Köp en egen mixer till trummorna (en rackmixer är det smidigaste om ni redan har den första mixern monterad i ett rack), koppla in trummorna i denna, och sen main out till en eller två kanaler på huvudmixern.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Såklart, Behringer är ett budgetsortiment och försäljaren ville väl att du skulle "stega upp". Att istället välja ett budgetsortiment som en musikaffär beställt från Kina är ett steg ner.

Vad gäller din fråga om Phonic och Samson säger jag Samson. Jag erkänner att jag har en stor skepsis mot Phonic baserat på erfarenheter av deras äldre produkter från förr. De är säkert mycket bättre i kvalitetsväg så här en 15 år senare, och det är svårt att skaka av fördomar, men jag har nog mer förtroende för Behringer än Phonic ändå.

Samson brukar vara prisvärda grejer. Inte som t ex Mackie men ändå bra grejer. Jag tycker också Samson är rätt robusta, inte så plastiga.

Jo, är väl så. Vi kollar på ett Samson.

Råkar du eller någon veta vad: "Variable low-pass filter" innebär? Vad jag förstår så plockar det bort låg frekvens.

Men vad är det till för? Är det för att filtrera bort onödigt brus? Eller kan det hjälpa till mot rundgång?

Det skulle inte vara fel i så fall.

http://www.thomann.de/se/samson_txm_20.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog säga att man oftast får mer än vad man betalar för med Behringer-prylar. Det beror sig säkert lite på vad man gör, är man yrkesmusiker med +200 gig om året är det säkert värt att satsa på något annat, men för de flesta andra så spelar det nog inte så jättestor roll.

Däremot är jag själv klart skeptisk mot powermixer-konceptet, om man inte är väldigt säker på exakt vad man behöver. Bättre att satsa på ett mer skalbart system, det borde inte skilja så mycket i pris på en powermixer och en mixer med motsvarande kanaler, auxar och annat plus ett lika stort slutsteg.

Utgå ifrån eran egen lyssning, det borde ju vara det som skiljer minst från gig till gig. Speciellt om man kör med trådlös in-ear-monitoring, skulle ni ju i princip kunna ha samma utrustning på den lokala pizzerian och ett stort stadium-gig. Det som skiljer blir ju vad man kopplar in på main-utgången. Små högtalare i första fallet, mycket större i det andra! 🙂

Edit; Köper ni ett mixerbord med åtta kanaler och kommer på att ni skulle behöva fler till t ex trummorna, så går det ju faktiskt att submixa live också. Köp en egen mixer till trummorna (en rackmixer är det smidigaste om ni redan har den första mixern monterad i ett rack), koppla in trummorna i denna, och sen main out till en eller två kanaler på huvudmixern.

OK, ja det verkar vara samlade synpunkterna på Behringer. Typ.. OK för priset. Tack för synpunkterna. Bra att kunna reka lite. Personligen är jag inte emot uppdelat mixer och slutsteg. Har sett ett bra alternativ faktiskt. Soundcraft + T.AMP. Men det gick inte hem hos de övriga i bandet. Egen mixer. Jo, hade det lite som alternativ lösning. Men ja, ser ut att bli Powermixer trots allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Råkar du eller någon veta vad: "Variable low-pass filter" innebär? Vad jag förstår så plockar det bort låg frekvens.
Tvärtom, lågpassfilter låter låga frekvenser passera vidare medan högfrekvent ljud filtreras bort.

Lågpassfiltret du nämner sitter på en separat ljudutgång till en ev. subwoofer, och då går enbart basregistret till subwoofern. (Det kan vara skadligt för bashögtalaren att matas med högfrekvent ljud)

Variable innebär att filtrets skärningsfrekvens inte är fast. Du kan välja vilken frekvens som filtret ska dela vid, baserat på din subwoofer och hur långt ner i frekvensregistret dina övriga högtalare går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom, lågpassfilter låter låga frekvenser passera vidare medan högfrekvent ljud filtreras bort.

Lågpassfiltret du nämner sitter på en separat ljudutgång till en ev. subwoofer, och då går enbart basregistret till subwoofern. (Det kan vara skadligt för bashögtalaren att matas med högfrekvent ljud)

Variable innebär att filtrets skärningsfrekvens inte är fast. Du kan välja vilken frekvens som filtret ska dela vid, baserat på din subwoofer och hur långt ner i frekvensregistret dina övriga högtalare går.

OK 🙂 Lite fel där. Tack då vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...