Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Köpte en Studio Projekt T3 på tradera och nu har jag testat den. Den var ju några år gammal, och jag skulle vilja veta om det ska låta som det gör nu, ifall den tex låter gammal.

Så jag la ett kort prov på micken, lyssna gärna och säg om jag har blivit lurad.

I provet så ligger det först en snutt med se electronics x1 och sedan T3, sen om igen men i en liten högre tonart. Jag höll mickarna bredvid varandra, så det är från samma tagning.

Tacksam för hjälp.

Redigerat av mrpimmy
Annons
Postat

Hm, ingen med mer tränat öra än mig som kan slå ett öra på detta, och kanske ha en tanke om det går att göra något åt? Eller om det är så här de brukar låta?

Jag tycker själv att T3 an låter väl för dov för att den skulle vara i bra skick. Har lyssnat på Claes test site, och där tycker jag inte höra dessa skillnader.

Detta tycker jag låter lite som när man sjunger lite för nära en sm58, proximityeffekt.

Postat (redigerat)

Äh, jag provar väl en sista gång. Hjälp en förvirrad själ och lyssna lite. Sången är 4 rundor.

Nr 1 med en se electronics x1,

Nr 2 med T3 (samma tagning som nr 1)

Nr 3 med X1

Nr 4 med T3 (samma tagning som nr 3)

Redigerat av mrpimmy
pme (oregistrerad)
Postat

Hör du något problem med micken? Den låter OK. Men en T3 har två membran, ska du kolla att den är hel så behöver du prova den i omni och eight också så att det

bakre membranet är aktivt.

Postat

Tack pme för att du svarade.

Har haft lite tankar på om det är fel på micken. Men nu provade jag med en tjej som sjöng istället, och vi kom fram till, efter många lyssningar, att det kan inte vara så att den låter dov. Och kom väl också fram till att det kan till och med vara så att det låter bättre än något annat på henne.

Så efter lite ångest över att jag har köpt en mick som det är något fel på så vände det och blev till något bättre, och något jag har lärt mig på. Är inte riktigt övertygad än, men det verkar som att jag inte behöver vara orolig över att jag blivit lurad iallafall.

Trodde inte jag skulle höra sådan skillnad på mickar, och inte så stor skillnad på olika personer. När jag lyssnar på Claes test site så hör jag knappt någon skillnad på mickarna.

Har också provat omni och 8 och allt verkar funka bra. Testat också att sjunga likadant på framsidan som på baksidan och det hörs ingen skillnad där heller, så det verkar ju inte vara skillnad på membranet.

Efter lite läsning på forumet om mickar så kontaktade jag också Bo Hansen, mickfixare, och funderar på om jag ska skicka den till honom så att han rengör den och så där. Eller så läste jag att man skulle kunna använda en pensel för att rengöra membranet.

Frid

pme (oregistrerad)
Postat

Tack pme för att du svarade.

Har haft lite tankar på om det är fel på micken. Men nu provade jag med en tjej som sjöng istället, och vi kom fram till, efter många lyssningar, att det kan inte vara så att den låter dov. Och kom väl också fram till att det kan till och med vara så att det låter bättre än något annat på henne.

Så efter lite ångest över att jag har köpt en mick som det är något fel på så vände det och blev till något bättre, och något jag har lärt mig på. Är inte riktigt övertygad än, men det verkar som att jag inte behöver vara orolig över att jag blivit lurad iallafall.

Trodde inte jag skulle höra sådan skillnad på mickar, och inte så stor skillnad på olika personer. När jag lyssnar på Claes test site så hör jag knappt någon skillnad på mickarna.

Har också provat omni och 8 och allt verkar funka bra. Testat också att sjunga likadant på framsidan som på baksidan och det hörs ingen skillnad där heller, så det verkar ju inte vara skillnad på membranet.

Efter lite läsning på forumet om mickar så kontaktade jag också Bo Hansen, mickfixare, och funderar på om jag ska skicka den till honom så att han rengör den och så där. Eller så läste jag att man skulle kunna använda en pensel för att rengöra membranet.

Frid

Det är en ganska ny mik. Har de inte råkat ur för något olycka så är det förmodligen bara bortkastade pengar. Har man något problem med en T3 så är det störst

sannolikhet att det är röret som behövs bytas.

Postat (redigerat)

Det är en ganska ny mik. Har de inte råkat ur för något olycka så är det förmodligen bara bortkastade pengar. Har man något problem med en T3 så är det störst

sannolikhet att det är röret som behövs bytas.

Så om röret skulle vara dåligt, vad brukar det få för effekt?

Redigerat av mrpimmy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.