Jump to content
Annons

Bästa virvelljudet jag fått till någonsin


tvåtakt

Recommended Posts

Jag fattar inte hur jag lyckades jag bara satt och skruvade lite på spakarna på olika plug-ins i Cubase åså började virveln låta såhär:

http://dl.dropbox.com/u/17030234/VIRVELLJUD%202.mp3

http://dl.dropbox.com/u/17030234/VIRVELLJUD%203.mp3

Den är inspelad med en SM-57 och nedstämt Ambassador-skinn.

Nu blir jag orolig att jag inte kan få till det där igen, har alltid försökt få till det där ljudet men oftast alltid misslyckats med någon detalj.

Ja skitsamma jag ville bara visa för jag blev så till mej av det. Vad sägs!!

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mikningen kan väl inte vara nåt problem!?

Det som är karaktäristiskt i detta är väl den nedstämda virveln som du också har dämpat lite eller, plus det gate:ade reverbet (tror det är nåt sånt va!?)

Låter -83 om det, helt ok, får lite Metal Church vibbar...eller nåt samtida.

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klipp ut ett virvelslag och bouncar ner det med effekter.

Spela in audio som du konventerar till midi .

Använd midi informationen för att trigga virvelsamplingen.

Det här har jag velat kunna ett bra tag nu, vet på ett ungefär, men har aldrig lyckats till fullo. Vet du hur man gör detta i logic. Och förlåt för en ev. dum fråga, men vad menar du exakt med "spela in audio som du konverterar till midi"?

cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mikningen kan väl inte vara nåt problem!?

Det som är karaktäristiskt i detta är väl den nedstämda virveln som du också har dämpat lite eller, plus det gate:ade reverbet (tror det är nåt sånt va!?)

Låter -83 om det, helt ok, får lite Metal Church vibbar...eller nåt samtida.

Bra jobbat!

Jo jag vet ju vad jag har använt för grejer men att jag sedan dess försökt spela in flera gånger till med jävligt taffliga resultat där virveln liksom inte ens låter snärtig utan bara mörk å rund å inget tryck. Och jag mickar egentlgien alltid på samma sätt men jag får för mejm det är nån millimetersskillnad. 😛

Har aldrig direkt lyssnat på Metal Church men jag gillar att ta fram dom då och då bara för att att höra deras virveltrumma 🙂

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Du spelar in trummorna uppmickade som vanligt

Spåret virveln ligger på konventerar du till midi i sample editorn

Ladda in trumsamplingen i esx 24 som spelar upp midi informationen du fått genom konventerat audio till midi.

Detta beskrivs bra på Macprovideo.com

Reddrock

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inget att säga om tekniken men vill ge dig en uppmuntrande klapp på axeln. De där virvelljudet går hem hos mig. Riktigt trevligt. 🙂

Fridens!

/A

Andra spåret låter gött som fan! Har du hela låten nånstans?

Redigerat av DrivKraft
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag spelade in det här metal medleyt och virveln lät kanske inte exakt lika fläskig som sist, men nog bra ändå 😄

http://dl.dropbox.com/u/17030234/asdasdasd.mp3

Gjorde helt enkelt som jag misstänkte man kunde göra... Samma virvel, samma slags skin, och jag tog samma inställningar som på den andra virveln. Jag har ju för fan provat andra virvar å skinn å inställningar å inte konstigt att jag aldrig fått till det lika bra 😄

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

YIPPIE.

Efter lite expereminterande vet jag hur jag ska få till det där ljudet.

Så nu kan jag få till det varje gång som jag spelar in. Suveränt!!!

Plugin-ordning på slagskinnet:

EQ - Mycket smask runt 200 hz och mycket diskant

Gate - Använder Cubase inbyggda)

Reverb - Använder bara det inbyggda "Reverb B", duger för mej.

Kompressor - Den här lägger jag i post-fadern! Använder gratiskompressorn Endorphine, med attack och release på lägsta möjliga och Low och High kompresorna på max.

Kompressorn efter reverbet gör att det korta reverbet helt enkelt lyfts fram mycket bättre än om den var efteråt.

Sejarmattan/underskinnet har jag mycket highpass på så att man bara hör sejarmattan och höjer den efter behov, inte så mycket men den ska höras lite iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...