Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Har börjat mer och mer lyssna på genren chillwave - som kan beskrivas som drömsk, distad, reverbdränkt, lo-fi electro-pop. Ungefär så. Här nedan kommer ett par låtar inom genren:

Washed Out - Feel It All Around

Memoryhouse - To the Lighthouse (Millionyoung remix)

http://www.youtube.com/watch?v=xymk20gPTVs&feature=related

Nu till mina frågor. Jag har googlat runt för att leta vettiga svar, men det enda jag hittade var på i princip en tråd på ett engelskt forum (jag är inte dålig på engelska, men väl dålig på allt vad olika teknikner för mixning etc heter och så)

Som ni kanske förstått har jag alltså smått börja göra liknande musik (tidigare har jag så gott som enbart skrivit musik åt ambient-hållet, med vissa undantag för chiptunes och sludge-metal (väldigt brett, jag vet, men min musiksmak är väldigt bred, hehe...))

Mitt problem är att jag inte förstår mig på allt som skrivs i tråden jag nämnde här ovan. Den finns att beskåda här: http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?p=4128431

1. Vad menas med "3 diff returns with 3 diff reverbs" - eller... jag förstår vad det innebär, men exakt hur gör man detta? Har aldrig jobbat med "returns" tidigare och har således inte den blekaste om vad detta innebär...

2. Hur gör man en Sidechain kompression i FL Studio? (Jag funderar f.ö. på att gå över till Cubase då jag jobbar i det när jag spelar in gitarrer och all annan musik som inte är elektronisk...)

3. Vad menas med att ljudet är "saturated" (som någon i tråden skriver)? Efter att ha läst mer i tråden så undrar jag dessutom vad för tape/vinyl/tube-pluggar som är bra för detta ändamålet?

Tack på förhand!

Redigerat av Sanningen
Annons
Postat

1. Returns är kanske inte rätt, snarare att du skickar spåret via sendar/bussar till tre olika reverb.

2. kan inte svara, har inte fl

3. Saturated betyder ordagrant mättad, brukar menas när man driver en preamp, compressor, band tills det distar lite lätt. Finns pluggar som gör det.

4. Tills det låter bra?

Postat (redigerat)

1. Returns är kanske inte rätt, snarare att du skickar spåret via sendar/bussar till tre olika reverb.

2. kan inte svara, har inte fl

3. Saturated betyder ordagrant mättad, brukar menas när man driver en preamp, compressor, band tills det distar lite lätt. Finns pluggar som gör det.

4. Tills det låter bra?

1. Jag har ingen som helst aning om hur man skickar spåret via sendar/bussar till tre olika reverb.

2. Ok.

3. Ja, jag vet att saturated betyder mättad, men frågan syftade snarare till hur man får ljudet att bli så...

Redigerat av Sanningen
Postat

3. Ja, jag vet att saturated betyder mättad, men frågan syftade snarare till hur man får ljudet att bli så...

Är man lite smått hardcore har man ett kassettbandspelare till sånt.

Postat

Är man lite smått hardcore har man ett kassettbandspelare till sånt.

Då är man inte "smått hardcore", om man gör så alltså... 😉

Postat

Någon som kan ge något mer seriösa svar?

MVH

Mitt svar var helt seriöst. Neon Indian vet jag använder kassett för att färga ljudet.

JeremyStarseed (oregistrerad)
Postat

Någon som kan ge något mer seriösa svar?

MVH

Syftar troligtvis på tankegången/utgångspunkten: Tre rum för att bygga mixen med. Ett mindre, ett större, ett med bara early reflections, eller ett fjäderverb för specialeffekter, whatever låten kräver.

Sen appliceras dessa för att skapa djup och separation (med hjälp av panorering och filtrering och smarta arr.).

Att driva ljuden lite granna är kul...SoundToys gör ett par bra, URS också, och Nomad...go nuts, det handlar ju om att gå loss på ditt eget sätt, och ge ljuden karaktär.

Tips, ifall du inte hört: Ingången på URS channelstrip går inte att skapa missljud med, så länge man drar ner utgången så pluggen undviker clips. Dra på ingången rejält ---> Voila, saturation.

Rullband...och då gärna med rör, låter väääldigt bra när det når sitt mättnads värde, om allt annat stämmer. Jag brukar driva ingången med en V72 eller V76, för det är högt till taket på C37'an.

Med mindre headroom blir det lättare att hitta sköna distade klanger, som ju ger extra harmoniskt innehåll i signalerna. Stompboxes är en guldgruva om du sedan har bra anslutningar för att få tillbaka det i mixen utan massa brus och så.

Enjoy!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.