Jump to content
Annons

mic + preamp?


löfe (oregistrerad)

Recommended Posts

löfe (oregistrerad)

Hej

Jag hade tänkt att skaffa en mic att koppla till min dators ljudkort micingång för att spela in lite elgitarr och ev sång på en väldigt amatörmässig nivå. Jag var till en lokal musikaffär för att köpa en mic men då fick jag veta att man även behövde en preamp för att förstärka ljudet. Stämmer detta? Det funkar inte alls utan preamp, eller?

Har ni några tips på vilken mic och preamp jag skulle köpa? (låg budget)

tacksam för alla tips.

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
löfe (oregistrerad)

Jag hade tänkt köpa ett Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS.

Jag vet att det inte är så bra men jag tycker det duger för det jag ska ha det till.

Jag har inte kollat på nån speciell mic, men som jag förstår det finns det två varianter (dynamisk och kondensator). Vilken bör man välja?

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt på dina behov... Vad gör du för musik? Många tycker om kondesatormicarna till sång och ackegura.... Men till en uppmickad gitarrstärkare hade jag kört en dynamisk mick... I alla fall om du kör rock... MEn skriv gärna vad du tänker göra med prylarna.

Jag hade ju aldrig köpt ett sånt kort.... Kanske kolla på dom billigaste ljudkorten och micpreamp.... Men som sagt, vad eftersträvar du/vilken musik/budget.... Allt beror ju på!

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade tänkt köpa ett Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS.

Jag vet att det inte är så bra men jag tycker det duger för det jag ska ha det till.

Det finns billigare (!) kort som är bättre (!) för musikerbruk.

Vilket ger dig mer pengar till en bättre preamp.

Just my two cents... 😉

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

löfe (oregistrerad)

Jag hade tänkt använda grejorna till att spela in lite ploj-covers på allt från neil young till metallica (med dist).

Jag har därför inga krav på att utrustningen ska ge superbra ljud (ingen ska lyssna på dom utom möjligtvis flickvän och bröder). Utan det viktiga är att jag får det från gitarrförstärkaren till datorn och att det fortfarande går att höra på.

Går det att komma nån vart med ca 1000 kr?

Johan

Redigerat av löfe
Link to comment
Dela på andra sajter

löfe (oregistrerad)

Hej!

Kollat lite på musikbörsen.se och hittade:

BEHRINGER TUBEULTRAGAIN MIC100 Professional Vacuum Tube Preamplifier with Limiter

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=21548&artno=128438

eller

BEHRINGER EURORACK UB502

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=19008&artno=121683

och

BEHRINGER ULTRAVOICE XM8500

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=24728&artno=58275

Synpunkter?!

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag antar att du har 1000 kr i budget efter att du skaffat ett ljudkort, så rekommenderar jag dig att istället börja med att skaffa ett billigt ljudkort för inspelning.

T ex EMU 0404. Det har två analoga ingångar och utgångar plus midi in/ut.

Sen tycker jag du ska skaffa dig ett enkelt, billigt mixerbord som du använder som mikförstärkare. T ex en Alesis Multimix 6FX. Den har två mikförstärkare och inbyggda effekter (reverb, delay m m).

Anslut sen utgångarna från ljudkortet till 'tape in' på mixern och tryck ned knappen för att skicka signalen till 'controlroom' och hörlurar så kan du lyssna på musiken och spela in genom mixern samtidigt.

Hos Thomann kan du beställa både kortet och mixern för under tvåtusen spänn inkl svensk moms. Frakten hamnar på någon hundralapp.

Edit: förtydligade

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske läga att kolla på begagnatmarknaden.... Behringer är ju vad det är.... Förvänta dig inte kvalite! Men det funkar säkert för dina behov! Dock så tror jag kanske inte så mycket på micken och ditt kort... Hade satsat på en Shure SM57! Kostar lite mer men man får ju vad man betalr för...

Ligger bugeten på 1000 kronor så är väl vectros förslag bra... Men koola på vendolin.se först!

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...