Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har råkat komma över en gammal hårdvarukompressor som heter DOD 866 series II, som jag för skojs skull tänkte att jag skulle testa i min lilla hemmastudio. Men detta var ju lättare sagt än gjort när jag kom på att jag aldrig sysslat med denna typ av hårdvara förut och inte ens visste hur jag skulle koppla in den i mitt liquid saffire-kort. jag har hittills endast beblandat mig med mjukvarukompressorer och jag vet inte om denna hårdvaruvariant egentligen är något som öht är användbart för mig egentligen, men jag tyckte det kunde va kul att testa den när jag ändå har den.

min fråga till er gurus är då alltså hur jag kan använda denna kompressor med min nuvarande utrustning, som i grunden består av ett liquid saffire 56 tillsammans med cubase 5. Om jag förstått rätt så kan man använda hårdvarueffekter på samma sätt som mjukvarueffekter i cubase genom att koppla det med bussar? har läst igenom detta kapitel i manualen men inte fått det att fungera. Jag undrar vidare om det finns möjlighet att koppla kompressorn direkt in i signalkedjan så att den hänger med redan på inspelningsspåret. Har försökt läsa på om detta på en nedrans massa olika ställen men känner att jag bara blir dummare och dummare av det 🙂 Är det så att man måste ha en preamp innan kompressorn för att åstadkomma detta, så att det blir preamp -> kompressor -> ljudkort? i dagsläget använder jag endast de preamps som sitter i 56:an.

Hoppas nån fattar vad jag menar och orkar förklara det för mig.

Tack på förhand.

Annons
Posted

Tyvärr kan du inte använda den med ditt ljudkort vid inspelning (om det inte finns lite mer avancerad routing i ljudkortets egen interna mixer), eftersom ljudkortet inte har några Insert-jack.

Ett alternativ är i så fall, som du har gissat, att ha en extern preamp, koppla från den till kompressorn och sedan in på lineingångar på ljudkortet.

Ett annat alternativ är det du är inne på, att du spelar in utan kompressorn, som vanligt - och sedan kör signal till en extern effekt, till lineutgångar på ljudkortet och sedan ut från kompressorn till lineingångar på ljudkortet, så spelar du sedan in retursignalen på ett audiospår.

Posted

Tyvärr kan du inte använda den med ditt ljudkort vid inspelning (om det inte finns lite mer avancerad routing i ljudkortets egen interna mixer), eftersom ljudkortet inte har några Insert-jack.

Ett alternativ är i så fall, som du har gissat, att ha en extern preamp, koppla från den till kompressorn och sedan in på lineingångar på ljudkortet.

ok, jag misstänkte nästan det. det finns iofs rätt mycket routing-inställningar i Saffire MixControl, en djungel som jag tyvärr inte lyckats kartlägga fullt ut ännu, så det blir till att fortsätta med det då 🙂

Ett annat alternativ är det du är inne på, att du spelar in utan kompressorn, som vanligt - och sedan kör signal till en extern effekt, till lineutgångar på ljudkortet och sedan ut från kompressorn till lineingångar på ljudkortet, så spelar du sedan in retursignalen på ett audiospår.

Ja detta har jag mixtrat lite med ikväll men inte fått det att fungera fullt ut, tror dock att jag är på rätt spår då jag lyckats få signal in till kompressorn när jag kopplat på det viset. dock tystnade spåret så fort jag aktiverade den externa effekten, men kompressorn gav utslag... börjar dock blir trött nu så jag har säkert missat nån detalj i händelseförloppet 🙂 får nog fortsätta imorgon.

Tack för snabbt svar.