Jump to content
Annons

Vilken MAC?


Belenos

Recommended Posts

Hej på er,

Sitter och funderar på att införskaffa en Mac, efter att ha varit 100% säker på köpa en Frost snömachine 🙂

Verkar onekligen vara jäkligt bra datorer, och med lite kring utrustning inräknat sparar jag faktist några

tusen lappar. Mitt problem just nu är vilken av dessa två jag ska välja:

Dator 1: Apple Macbook Pro 15" core i7 2.0 Ghz

Dator 2: Apple Macbook Pro 13" core i7 2.7 Ghz

Dator 1 har bland annat fler kärnor (4), annat grafikkort med dedikerat minne etc, men alltså långsammare processor.

Vad spelar kärnorna för roll?

En fundering till, Frosts burkar är låsta på 7200 rpm, dessa två är på 5400 rpm, spelar det någon roll?

Ska spela in 4-6 gitarrspår, bas, 2-3 sångspår samt använda Superior drummer + lite andra pluggar och grejer.

Tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

... Mitt problem just nu är vilken av dessa två jag ska välja:

Dator 1: Apple Macbook Pro 15" core i7 2.0 Ghz

Dator 2: Apple Macbook Pro 13" core i7 2.7 Ghz

Dator 1 har bland annat fler kärnor (4), annat grafikkort med dedikerat minne etc, men alltså långsammare processor.

Vad spelar kärnorna för roll?

En fundering till, Frosts burkar är låsta på 7200 rpm, dessa två är på 5400 rpm, spelar det någon roll?

Ska spela in 4-6 gitarrspår, bas, 2-3 sångspår samt använda Superior drummer + lite andra pluggar och grejer.

Tacksam för hjälp!

Dator 1 är endast långsammare sett till klockfrekvens men den utklassar likväl prestandan i dator 2 p.g.a. fler kärnor, annan arkitektur, större cache minne och i viss mån "Turbo-Boost" då endast en kärna används. Data för Dator 1 CPU och Benchmarktest. Program som drar nytta av s.k. "hyperthreading" använder fler kärnor än en och ju fler kärnor, ju mer "arbete" klarar processorn av att leverera per tidsenhet. Dator 1 har dessutom en större skärm vilket alla gånger är att rekommendera i skapandet av musik.

En långsammare hårddisk betyder att data läses/skrivs långsammare. Både Dator 1 och Dator 2 är utrustade med FireWire 800 samt Thunderbolt kontakt. Vet att Apogee utlovat ljudkort med stöd för Thunderbolt och det finns hårddisktillverkare som också utlovat stöd för Thunderbolt. Skall du bara spela in ett instrument med en mikrofon åt gången klarar du dig fint på ett Apogee One eller Apogee Duet om du vill kunna spela in med mikrofoner som kräver högre förstärkning (Shure SM57) för att ge gott resultat. I övrigt finns det externa hårddiskar som kör på FireWire 800 men då binder du upp din enda FireWire-port till hårddisken och kommer inte att kunna använda FireWire-porten för ett ljudkort.

EDIT: Fixat länkar

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Aha, det är alltså värt dom extra slantarna för dator 1 mao, tror ni man ska lägga ut lite till för 4 GB RAM extra ?

Hmm, funderade ju på 2 st extra firewire-diskar... men är kanske bättre att köpa 1 st för backups o så, samt 1 st USB 2.0 med plugins?

Hade tänkt införskaffa Avid Mbox Pro, och det kommer ju låsa upp firewire-porten... iof kanske det är overkill, kommer som sagt sitta ensam,

spela in varje instrument för sig, ett i taget genom att micka upp.

Alternativt kom jag på att Avid har ett USB 2.0 ljudkort, man kanske bör välja det ?

Kommer jag som vanlig dödlig märka skillnad mellan USB 2.0 och firewire ?

Verkar inte vara några nämnvärda pre-amps i Avids kort heller... eller har jag fel ? Isåfall kanske man bör införskaffa extern pre-amp ?

Vilken snårskog man hamnat i 🙂

Redigerat av Belenos
Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire kan du kedja , så du kan ha Mbox i porten i datorn och en hårddisk inkopplad i Mboxen.

Pluggar kan du inte ha installerade på en extern hårddisk , samplingar och ljudbibliotek går bra dock.

Det är definitivt värt att uppgradera till 8gb ram om du kör stora projekt.Inte så farligt dyrt idag heller.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, bra tips!

Men allvarligt, hur märkbar är skillnaden på USB 2.0 och firewire ?

Skiljer ju en del i slantar, köper jag Avids produkt får jag med Pro Tools LE, som jag sen kan uppgradera till Pro Tools 9 för 2000:-,

köper jag Apogee Duett måste jag pröjsa över 5000:- för Pro Tools 9... viss skillnad när budgeten ska räknas ihop 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...Men allvarligt, hur märkbar är skillnaden på USB 2.0 och firewire ?

Med tanke på databelastning rockar FireWire skinkan av USB 2.0 alla gånger. FireWire hanterar data parrallelt (till/från samtidigt, fungerar på samma sätt som ett dubbelspår för järnvägstrafik, där två tåg kan mötas) medans USB är seriell (till eller från, fungerar på samma sätt som ett enkelspår för järnvägstrafik, där endast ett tåg kan köra åt gången i en riktning). Teoretisk maximal hastighet för USB 2.0 är 480 MBit/s medans FireWire 800 har 800 MBit/s. Avid Mbox Pro ser ut att ha två FireWire 400 portar där hastigheten är maximalt 400 MBit/s. Vet inte om Avid Mbox Pro kräver en egen dedikerad FireWire-buss som gör att du bara kan använda ljudkortet på din FireWire 800 port. Om du inte vet rekommenderar jag dig att inte chansa. Det som händer ifall man seriekopplar en hårddisk med ett ljudkort via FireWire är att de delar på bandbredden, i extremfall innebär det att hårddisken käkar upp all bandbredd vilket resulterar i att ljudet gradvis "distar" mer och mer för att slutligen helt försvinna.

Vänta med extern hårddisk tills det kommer thunderbolt diskar om du inte vill bli begränsad av hårddiskens kapacitet. Dock kommer dessa med största sannolikhet att kosta mer än motsvarande USB eller FireWire hårddisk.

Förtydligande: Om du väljer att koppla ljudkortet först i FireWirekedjan kommer det att begränsa bandbredden till 400 MBit/s p.g.a ljudkortets FireWire 400-port och dessa 400 MBit/s skall ljudkort och hårddisk dela på = Inte bra. Då får du bättre prestanda med en extern USB 2.0 disk. Vill du helt komma runt problemet så köp en extern Thunderbolt disk.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle byggt en egen mac om ja va dig, men d e ju jag det.

Sparar nog många tusenlappar på att bygga dig din egen mac.

Ja har själv byggt min egen och ja ångrar det inte en sekund.

Tänk på saken allafall.

Byggde du en Mac eller en dator anpassad för hackintosh? Var hittade du delar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja har byggt en sk hackintosh.

Finns en bra sida där man kan kolla kompatibel hårdvara. osx86.com

min setup e följande:

Moderkort: gigabyte ga-945pl-ds3 (rekomenderar gigabyte moderkort då dom verkar va dom bästa för hackintosh).

Processor: intel core 2 duo e4600 @ 3,0 ghz

Ram: 4gb corsair xms2 ddr2

Grafikkort: Gigabyte 8400gs (rekommenderar verkligen detta kort då det va ett av dom smidigaste korten att få att fungera i os x).

Allt på min hackintosh fungerar precis som på vilken mac som helst.

Ja har precis skaffat mig logic och har testat det också och d snurrar på utan problem.

Ang uppdateringar som många säger inte funkar utan problem med en hackintosh så kan ja uppdatera min rigg utan problem.

A ja önskar att ja kunde låna ut min dator till alla medlemmar här på forumet i 1 hel vecka var så ni kunde få se att det verkligen funkar exakt som på en mac om man har bra hårdvara.

Såg för ett par dagar sedan att det fanns nästan likadana moderkort som jag har på tradera.

Men som sagt kolla osx86.com eller tony mac osx nånting där finns mycket nyttigt.

Sen e d ju kul o lära sig att bygga hackintosh. D kan va lite puligt i början innan man fått allt att lira men sen e d som en dröm.

Love love love hackintosh.

Önskar bara att ja hade mer stålar då skulle ja byggt ett par hackintosh till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen, men jag är inte så hajj på datorer i sig att jag villigt kastar mig in i den djundeln också 🙂

Räcker med studio-pryls-avgrunds-mangrove-träsket.

Lutar åt dator nr 1 iallafall, med lite mer RAM på den.. sen verkar det ju räcka med 1 extern hårddisk bara... hade tänkt ha 2 st,

en 1TB för samplingar och bibliotek, samt en 750GB för att spara mina projekt + lite backups på...

Hur smidigt är det att konvertera filer Mac mot PC? Kommer inte använda internet överhuvudtaget på Macen, utan isåfall flytta musiken från den datorn via USB minne till en PC för vidare transport ut på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken är att föredra till musikskapande en Macbook pro, trådskaparens alternativ 1 eller en Imac i samma prisklass?

Imacen har väl bättre prestanda, men är det för mycket "allrounddator"??

Den nya Imacen som snart borde komma borde väl också ha Thunderbolt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den nya Imacen som snart borde komma borde väl också ha Thunderbolt.
Visst, det är ingen högoddsare. ☺️

Om TS inte behöver vara mobil hade jag lätt föredragit en iMac av kommande modell.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Har dator för daglig internet användning, vill inte använda den nya till annat än musikrelaterat, dvs spela in, mixa, jobba i typ photoshop (vilken är bästa motsvarigheten på Mac btw? 🙂) Hade jag inte behövt en bärbar hade jag köpt en Imac direkt, men vill kunna ta med mig den när jag är iväg på jobb, semester etc. Annars hade det även blivit ett rackmonterat ljudkort.

En bra 23" skärm kommer det bli, sen funderar jag på att införskaffa digidesign custom pro tools tangentbordet, nån som har erfarenhet av det ?

Borde ju göra det lite enklare att jobba i programmet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...