Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

ny pa pro tools... lyckas inte greppa riktigt hur man gruppar kanaler...

jag skapade en aux och bussade direkt tva stammor dit och trodde att man da aven skulle kunna sola dessa genom att sola auxen - som i cubase. men nej...

Sa nu har jag istalletett skapat en grupp for dessa - men anda kan jag inte sola alla ingaende kanaler i gruppen - bara en som solas

hur gor man

sorry for konstigt skriftsprak - sitter pa ett amerikanske pro tools tbord

Annons
Postat (redigerat)

Om du trycker solo pÄ auxen, dÄ mutar du kanalerna/ljudet som gÄr till auxen. DÀrav inget ljud. DÀrför mÄste du anvÀnda solo safe pÄ kanalerna som gÄr till auxen.

För att solo safe:a klickar du pÄ soloknappen samtidigt som du hÄller ner command (mac), och om det Àr PC.. dÄ blir det vÀl Ctrl.

Edit:

Om du skapat en mix/edit group Àr den tyvÀrr inte instÀlld by default pÄ solo, mute osv. Du fÄr vÀlja Modify (högerklicka pÄ gruppen) och sedan Attributes. DÀr bockar du i solo. Sedan kommer det fungera.

Redigerat av Kokanin
Postat

Om du trycker solo pÄ auxen, dÄ mutar du kanalerna/ljudet som gÄr till auxen. DÀrav inget ljud. DÀrför mÄste du anvÀnda solo safe pÄ kanalerna som gÄr till auxen.

För att solo safe:a klickar du pÄ soloknappen samtidigt som du hÄller ner command (mac), och om det Àr PC.. dÄ blir det vÀl Ctrl.

Hade jag ingen aning om, fan vad bra.........

Mvh

Björn

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.