Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan... Skulle behöva tips om hur jag fÄr sÄnt djup eller vad man ska sÀga, som parkway drive har i sina guror... AnvÀnder cubase 5, pod farm 2 med metalpack, classics. Att fÄ identiskt Àr inte grejen, utan mest hur jag fÄr fram djupet som ÀndÄ inte överröstar melodislingan osv.

Annons
Postat

SvÄrt att sÀga vad just du ska göra, men lite tips kanske du kan fÄ frÄn denna trÄd?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=55576

MVH

Anders

Postat

Tror att jag förstÄr vad du söker efter (utan att ha hört din referens). Det Àr en konst att mixa ett instrument tydligt och ÀndÄ inte göra sÄ att det drÀnker andra ljud. Nyckeln till detta Àr eq och panorering. Eq:a gitarrerna ganska hÄrt, anvÀnd högpassfilter, var inte rÀdd för att skÀra ganska högt. Sololyssna dem mot melodislingan och sök reda pÄ vilka frekvensomrÄden som eventuellt krockar med varandra. Panorera. Gitarren kommer förmodligen inte att lÄta bra ensam, men som en del av en mix kommer det förhoppningsvis att fungera. Man kan Àven anvÀnda lite reverb för att flytta ett ljud lÀngre bak i ljudbilden.

Hoppas att det löser sig. (Är ingen expert pĂ„ gitarrer, sĂ„ jag kan inte sĂ€ga om det gĂ„r att göra pĂ„ nĂ„got sĂ€rskilt sĂ€tt i inspelningsfasen.)

Postat

Tackar:) men om du lyssnar, Àr det ett djup i hela lÄten. Tror det Àr gurorna som pÄverkar det bara... Hur?

Postat

Tror bÄda gurorna spelar lika det mesta... Idol an anchors, frostbite, boneyards t.ex.... SÄnt djup, men ÀndÄ hörs melodislingan sÄ vÀl...

Postat (redigerat)

Kan du inte lÀgga upp ett ljudexempel pÄ din mix sÄ blir det lÀttare att vÀgleda dig en bit pÄ vÀgen, för jag hör inget sÀrskilt djupt, eller extra mycket djup eller vad man ska kalla det pÄ just de lÄtar jag lyssnat pÄ nu, sÄ jag tror det handlar m basic inspelning/mixning.

Annars tycker jag det lÄter som en dual/triple rectifier pÄ plattan...har jag rÀtt?

EDIT: LÀgger till en boostpedal pÄ stÀrkaren ocksÄ tycker jag mig höra.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Jag har fÄtt som svar i ett annat forum, att jag inte kommer hitta soundet dÄ parkway drive anvÀnder dyra stÀrkare och en som mixar det bra...

Har en egen lÄt som Àr lite slarvigt inspelat. LÄter bÀttre live med bandet, (live i lokalen XD) sÄ jag vet inte om spÄret kommer visa nÄgon speciell kÀnsla. Men gÄ in pÄ www.myspace.com/onetoothless tryck pÄ "metalprojekt" undvik kompgitarren som i den mixen bara drar rock ackord.

Postat

Jag tÀnkte pÄ just det att de förmodligen har prylar som "vanliga dödliga" inte har rÄd med, men skriver man sÄ brukar man alltid fÄ mothugg frÄn nÄgon som anser att "prylarna spelar ingen roll, det Àr hur man anvÀnder dem som Àr det viktiga, yada yada", sÄ dÀrför avstod jag frÄn att sÀga det. Skönt dock att nÄgon annan vÄgade sÀga det.

Postat

Jo visst, kan man ratta sÄ... Men jag Àr inte bÀst pÄ att ratta eller hitta rÀtt sound...

Postat

djupa tunga gitarrer kan vara riktigt kapade med highpass filter högt upp,

dÄ basen sköter det lÀgre regionerna.

viktigt att dom samspelar och inte krockar,

gitarrerna kan lÄta klena om man bara solar dom med högt stÀlt hp filter,

men kör man basen ÄxÄ, sÄ kan gitarrerna framstÄ som "mycket tyngre"

tror det Àr mega viktigt just sÄ inte basen och gitarrerna krockar.

dÄ kommer trycket!

iallafall för mig. och dĂ„ inte pĂ„ nĂ„t kinky sĂ€tt nu..... 😛

Postat

Som andra sagt, kompressor, eq och panorering osv. Dvs. lÀgga tid pÄ mixningen. Sen hoppas jag för all del att du dubbar gitarrerna. Slutligen tror jag ocksÄ det Àr svÄrt att efterlikna ett band som anvÀnder bra gitarrer och dyra stÀrkare med pod farm...

Postat

En skön grej för att fÄ ett gött gitarrljud Àr att spela in en ren version av den tungt distade gitarren och spela upp dem tillsammans! Du tenderar dÄ att fÄ ett riktigt bra distljud!

Jag spelade in ett par vÀnner hemma som spelade death metal och dÄ var faktiskt lösningen att byta förstÀrkare! En spelade pÄ en Boogie Dual Rectifier och en spelade en Peavey 5150 (stack). Vi bytte 5150 mot en Orange Tiny Terror faktiskt och fick genom detta till ljuddynamiken mycket bÀttre.

Bandet du refererar till, Parkway Drive, anvÀnder förstÀrkare med rectifiers i vilket ger ett mycket mer tight och kontrollerat distljud! Tyckte det var en bra gissning innan med Boogie Dual/Triple rectifier.

Postat (redigerat)

Ha ett ganska crunchigt ljud pÄ gitarren, mycket av det lite lÀgre mellanregistret, och sÄklart ett HP filter. om du Àr tajt nÀr du spelar sÄ kan du ju göra nÄgra dubbar ocksÄ. Det var iaf felet jag gjorde nÀr jag började spela in att jag anvÀnde sÄ fet dist jag kunde fÄ till, vilket resulterade i att gitarrerna bara blev en diskantsmet av brus.

Cubase 5s "Studio EQ" tycker jag fungerar vÀldigt bra faktiskt, men om du har tillgÄng till lite lyxigare pluggar tycker jag du borde testa UADs Neve 1073 eller nÄgot liknande, den Àr ganska enkel att fÄ till ett bra gitarrljud i.

jag menar inte att du ska crunchigt ljud utan mer att du inte ska vrida gainratten i botten utan kanske lÄta den vara lite över hÀlften.

Redigerat av JohanElfstrom
Postat

hp filter... var kan jag finna ett sÄnt i pod farm 2? stÄr lite filters osv men det finns sÀkert olika?

Postat

highpassfilter finns i Cubase EQn, om du aktiverar det första bandet sĂ„ ska det stĂ„ vilken typ av EQ du anvĂ€nder, tex shelving. Ändra det till highpass. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.