Jump to content
Annons

Mixa lite guror?


Fismumriken

Recommended Posts

Hejsan... Skulle behöva tips om hur jag får sånt djup eller vad man ska säga, som parkway drive har i sina guror... Använder cubase 5, pod farm 2 med metalpack, classics. Att få identiskt är inte grejen, utan mest hur jag får fram djupet som ändå inte överröstar melodislingan osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror att jag förstår vad du söker efter (utan att ha hört din referens). Det är en konst att mixa ett instrument tydligt och ändå inte göra så att det dränker andra ljud. Nyckeln till detta är eq och panorering. Eq:a gitarrerna ganska hårt, använd högpassfilter, var inte rädd för att skära ganska högt. Sololyssna dem mot melodislingan och sök reda på vilka frekvensområden som eventuellt krockar med varandra. Panorera. Gitarren kommer förmodligen inte att låta bra ensam, men som en del av en mix kommer det förhoppningsvis att fungera. Man kan även använda lite reverb för att flytta ett ljud längre bak i ljudbilden.

Hoppas att det löser sig. (Är ingen expert på gitarrer, så jag kan inte säga om det går att göra på något särskilt sätt i inspelningsfasen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte lägga upp ett ljudexempel på din mix så blir det lättare att vägleda dig en bit på vägen, för jag hör inget särskilt djupt, eller extra mycket djup eller vad man ska kalla det på just de låtar jag lyssnat på nu, så jag tror det handlar m basic inspelning/mixning.

Annars tycker jag det låter som en dual/triple rectifier på plattan...har jag rätt?

EDIT: Lägger till en boostpedal på stärkaren också tycker jag mig höra.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått som svar i ett annat forum, att jag inte kommer hitta soundet då parkway drive använder dyra stärkare och en som mixar det bra...

Har en egen låt som är lite slarvigt inspelat. Låter bättre live med bandet, (live i lokalen XD) så jag vet inte om spåret kommer visa någon speciell känsla. Men gå in på www.myspace.com/onetoothless tryck på "metalprojekt" undvik kompgitarren som i den mixen bara drar rock ackord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte på just det att de förmodligen har prylar som "vanliga dödliga" inte har råd med, men skriver man så brukar man alltid få mothugg från någon som anser att "prylarna spelar ingen roll, det är hur man använder dem som är det viktiga, yada yada", så därför avstod jag från att säga det. Skönt dock att någon annan vågade säga det.

Link to comment
Dela på andra sajter

djupa tunga gitarrer kan vara riktigt kapade med highpass filter högt upp,

då basen sköter det lägre regionerna.

viktigt att dom samspelar och inte krockar,

gitarrerna kan låta klena om man bara solar dom med högt stält hp filter,

men kör man basen åxå, så kan gitarrerna framstå som "mycket tyngre"

tror det är mega viktigt just så inte basen och gitarrerna krockar.

då kommer trycket!

iallafall för mig. och då inte på nåt kinky sätt nu..... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En skön grej för att få ett gött gitarrljud är att spela in en ren version av den tungt distade gitarren och spela upp dem tillsammans! Du tenderar då att få ett riktigt bra distljud!

Jag spelade in ett par vänner hemma som spelade death metal och då var faktiskt lösningen att byta förstärkare! En spelade på en Boogie Dual Rectifier och en spelade en Peavey 5150 (stack). Vi bytte 5150 mot en Orange Tiny Terror faktiskt och fick genom detta till ljuddynamiken mycket bättre.

Bandet du refererar till, Parkway Drive, använder förstärkare med rectifiers i vilket ger ett mycket mer tight och kontrollerat distljud! Tyckte det var en bra gissning innan med Boogie Dual/Triple rectifier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ett ganska crunchigt ljud på gitarren, mycket av det lite lägre mellanregistret, och såklart ett HP filter. om du är tajt när du spelar så kan du ju göra några dubbar också. Det var iaf felet jag gjorde när jag började spela in att jag använde så fet dist jag kunde få till, vilket resulterade i att gitarrerna bara blev en diskantsmet av brus.

Cubase 5s "Studio EQ" tycker jag fungerar väldigt bra faktiskt, men om du har tillgång till lite lyxigare pluggar tycker jag du borde testa UADs Neve 1073 eller något liknande, den är ganska enkel att få till ett bra gitarrljud i.

jag menar inte att du ska crunchigt ljud utan mer att du inte ska vrida gainratten i botten utan kanske låta den vara lite över hälften.

Redigerat av JohanElfstrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...