Jump to content
Annons

Skrivcachen på hårddisken

Guest Guild

Recommended Posts

Jag misstänker att man skall avaktivera skrivcachen på hårddisken. Jag undrar om jag tänker rätt här och om det finns några mer generella tips för musikdatorn.

Annons

Ok ingen har svarat. Strunta i generella tips för musikdatorn. Men jag vill gärna veta om man skall ha skrivcache (write behind cache) aktverat eller ej. Jag har själv windows xp och en snabb 7200 hårddisk men tror inte det spelar så stor roll här.

Nackdelen med skrivcachen är att den kan fördröja skrivningen till hårddisken och att viktig information inte hinner sparas ner (om man exempelvis råkar stänga av datorn innan den har lagt innehållet från cachen till hårddisken, exempelvis vid ett plötsligt strömavbrott) .

Fördelen med skrivcache är att datorn klarar att spara ner vissa "toppar" som har högre hastighet än hårddiskens dataöverföringshastighet.

Hastigheten får dock ej vara konstant högre eftersom cachen är begränsad till den storlek som är tilldelad cachen. Och när den tar slut får hårddisken jobba ännu hårdare.

Guest BasTore

För optimal prestanda så hoppas jag att du har minst två separata hårddiskar:

En för OS och program samt en för dina audiofiler.

Du ska i det fallet inaktivera write-cache på din OS-disk men absolut inte på din Audio Hårddisk.

Man "skriver" ju sällan några större dataflöden på sin OS/program-Härddisk och behöver ingen writecache på den. En fördel med detta är att programmen även laddas snabbare.

Däremot på den disk som man spelar in Audio så skall write cache vara aktiverat.

Har du bara en disk så råder jag dig att köpa en till.... eller i alla fall ha writecache aktiverat.

Tack för alla svar det är till stor hjälp. Jag har idag bara en hårddisk men funderar starkt på att införskaffa mig en till. Nu vet dessutom hur jag kofigurerar dessa på bästa sätt.