Jump to content
Annons

Bygga monitorer


BobbyBenjaminz

Recommended Posts

Hade tänkt bygga mina egna studio-monitorer (inaktiva), men behöver lite rådgivning. Elementen

kan inte kosta alltför mycket, men vad är det man ska tänka på? Hur många tum ska

"mid/bas"-elementet vara och hur många watt typ? Ok, det e nog lite beroende på.. Kan

ju uppenbarligen inte så mycket om högtalarbygge.. He he 😳

Skulle även vara bra om någon kunde länka till en sidor(svensk eller engelsk) med hög-

talarlåd ritningar.

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte fråga lite varför? för att de ska bli billigare bättre eller är det bara för att ha ett kul projekt att göra?🙂

Är diy:are själv så jag älskar projekt men man måste ha ganska klart för sig att det blir inte alltid lika lätt som man kanske tänkt sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att jag tror man kan få bättre ljud för de pengarna, om man bygger själv. Förutsatt att det blir "riktigt gjort", men jag kan ju ha fel, kan ju som sagt inget om det här. Sedan har jag en subwoofer med inbyggd 5-ch förstärkare jag tänkte köra ljudet från, för vill gärna ha användning för den.. o så är det lite kul o göra nånting själv. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorer är nog bland det krångligaste man kan bygga för det är så mycket saker som måste bli rätt för att man ska få en trogen återgivning, lådans volym, komponenter, filter, material och placering påverkar ljudet otroligt mycket speciellt om man

gör det själv och inte har ett helt labb och en miljon-budget i ryggen kommer det nog inte bli mer kostnads-effektivt än de lådor du kan köpa tyvärr 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att du får en kostnad för slutsteg också om du bygger passiva lådor... Du hittar nog mångfalt bättre beg aktiva monitorer för det ett bygge kostar...

Det är ingen stor marknad för såna kvalitetselement, filter mm, vad jag vet. Så då blir nog prylarna dyra, och du vet inte ett dugg hur resultatet blir innan det är klart... Fler kommer säkert att avråda dig.

Att bygga en egen preamp är det en del som gör, och spar pengar. Det kanske vore nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson; det vore något! Men jag är inte så "elektronik-kunnig" heller.. Men efter ritning kan jag nog göra. Vart kan jag vända mig?

Har dålig koll på sånt, har bara läst här förr att några byggde fina såna. Är du noggrann kan du nog bygga de där SQ-50. Måste vara skönt att mixa i lite rejäla högtalare. Små monitorer säger ju inte mycket om bastonerna. Och det är ju egentligen helt värdelöst... Vad kostar den byggsatsen? Hemsidan gjorde att min laptop hängde sig, så jag vågar inte titta där igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har byggt SQ-50 och är nöjd med dessa och det finns fler på detta forum som är nöjda användare/byggare

Finns lite trådar

Valutronic Monitorer - byggsatser från GBG Funkar dessa för studiobruk?

Bygga egna monitorer Är det värt besväret,eller satsa på färdiga aktiva?

Jag har tänkt att bygga en modell med dubbla basar och en bättre diskant vilket jag fick tips om i denna tråden

SQ-100

Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorer är nog bland det krångligaste man kan bygga för det är så mycket saker som måste bli rätt för att man ska få en trogen återgivning, lådans volym, komponenter, filter, material och placering påverkar ljudet otroligt mycket speciellt om man

gör det själv och inte har ett helt labb och en miljon-budget i ryggen kommer det nog inte bli mer kostnads-effektivt än de lådor du kan köpa tyvärr 🙁

Nejnejnej!

En juste byggsats och liiiite känsla för hammare och skruvmejsel, sen är det direkt LÄTT att bygga monitorer, även om man får vara beredd på att lägga ner ett par timmar.

Så jag vill oxå (jag blir väl den tredje i tråden so far?) rekommendera ett par SQ50 från Valutronic. Be ditt lokala byggvaruhus såga till delarna av spånskiva (sågmall och ritning hämtar du på Valutronics hemsida), sen tar du fram penseln och lödpennan och är i princip klar.

Du får oerhört prisvärt ljud om du bygger monitorer själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejnejnej!

En juste byggsats och liiiite känsla för hammare och skruvmejsel, sen är det direkt LÄTT att bygga monitorer, även om man får vara beredd på att lägga ner ett par timmar.

Så jag vill oxå (jag blir väl den tredje i tråden so far?) rekommendera ett par SQ50 från Valutronic. Be ditt lokala byggvaruhus såga till delarna av spånskiva (sågmall och ritning hämtar du på Valutronics hemsida), sen tar du fram penseln och lödpennan och är i princip klar.

Du får oerhört prisvärt ljud om du bygger monitorer själv!

Och de funkar som referenshögtalare? Vad är lämplig steroförstärkare att driva dem med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Finns det flera SQ-50 modeller eller en? Vilken lämpar sig bäst som monitor isf?

Såg denna http://www.valutronic.se/MB-50.html, den verkar va liten till storleken.. Kan va bra, då det nog e ganska svårt att använda golvhögtalare i en studio. Hehe

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har byggt SQ-50 och är nöjd med dessa och det finns fler på detta forum som är nöjda användare/byggare

Finns lite trådar

Valutronic Monitorer - byggsatser från GBG Funkar dessa för studiobruk?

Bygga egna monitorer Är det värt besväret,eller satsa på färdiga aktiva?

Jag har tänkt att bygga en modell med dubbla basar och en bättre diskant vilket jag fick tips om i denna tråden

SQ-100

Finns det en model som bara heter SQ-50? Eller är det vilket som i modellerna? Är det nån som har den Carlssonliknade runtstrålande modellen till monitor? Det vore läckert....

Link to comment
Dela på andra sajter

[1] Och de funkar som referenshögtalare? [2]Vad är lämplig steroförstärkare att driva dem med?

[1] Ja för fan.

[2] "Vad som helst" som är vettigt. En gammal NAD 1020 kanske? Själv har jag en Sony från 70-talet) Jag tänker att när det gäller frekvensgång, så är själva högtalarna LÅNGT mer kritiska än HIFIförstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en gammal Technics SU A-800

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=149240&st=0&p=1308275&&do=findComment&comment=1308275

som jag kört ihop med ett par högsmala fyrvägs JBL TLX 10GI

http://www.minhembio.com/sean.wiklund/261047/

Jämfört med studiomonitorerna distar det och färgar en hel del, jag har tänkt att förstärkaren är den svagare delen, men det kanske är tvärtom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en gammal Technics SU A-800

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=149240&st=0&p=1308275&&do=findComment&comment=1308275

som jag kört ihop med ett par högsmala fyrvägs JBL TLX 10GI

http://www.minhembio.com/sean.wiklund/261047/

Jämfört med studiomonitorerna distar det och färgar en hel del, jag har tänkt att förstärkaren är den svagare delen, men det kanske är tvärtom?

Ärligt talat har jag ingen koll alls på dina JBL-högtalare. Men jag har svårt att se att den där Technics-stärkaren skulle färga någonting alls, om den inte är trasig. Eller helt enkelt inte orkar driva dina högtalare fullt ut (men det tror jag inte?).

Så - med reservation för att jag inte har koll på just dina grejer - jag påstår att det är just så; högtalarna är den svaga länken.

***

Annan sakkunskap får gärna kasta sig in i diskussionen och slå mig på fingrarna...

Det skulle vara rätt kul med ett sådant test: Många monitormodeller säljs ju i både aktiv och passiv version. Testa en aktiv mot en passiv+NAD/Technics/Cambridge/typ...-förstärkare. Jag tror inte de passiva skulle låta sämre.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat har jag ingen koll alls på dina JBL-högtalare. Men jag har svårt att se att den där Technics-stärkaren skulle färga någonting alls, om den inte är trasig. Eller helt enkelt inte orkar driva dina högtalare fullt ut (men det tror jag inte?).

Så - med reservation för att jag inte har koll på just dina grejer - jag påstår att det är just så; högtalarna är den svaga länken.

***

Annan sakkunskap får gärna kasta sig in i diskussionen och slå mig på fingrarna...

Det skulle vara rätt kul med ett sådant test: Många monitormodeller säljs ju i både aktiv och passiv version. Testa en aktiv mot en passiv+NAD/Technics/Cambridge/typ...-förstärkare. Jag tror inte de passiva skulle låta sämre.

tjing

Jag kan kanske sälja mina JBL och få råd till högtalarbygge... Många JBL-fantaster finns det. Och polarn har en byggsåg, typ industri, gjutjärn och vikt typ ett ton...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...