Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har kört cubase i något år nu och har hittills bara kört vst'er och spelat in allt via midi-klavvet.

Nu har jag köpt mig en bas, en gitarr och en studiomic. Allt för att bana väg för att komma ifrån det "digitala".

Ska försöka måla upp ett exempel för att förklara mitt problem:

Jag lägger en midi trumloop som löper på i, säg, 4 min. 100% kvantiserat.

Jag lägger en midi "pianoskank" (jag gör reggae) som löper på lika länge. 100% kvantiserat.

Jag pluggar in min bas och lägger ett audiospår som löper lika länge. Jag spelar efter metronom och VET att jag spelar tight.

När jag sen lyssnar på det jag spelat in så är det tight den första minuten, sen börjar det successivt glida ur sync och vid 3 min in i låten är basen så pass efter så det e galet!

Provade att spela in en tamburin via micen och samma problem uppstår.

Min setup är inget att skryta med men borde duga tycker jag. Visst får datorn jobba ganska hårt om jag lagt på en del effekter osv, men ska det skapa detta problem?? Jag brukar frysa alla klara spår innan jag lägger på ett nytt.

Dator:

AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4200+

4 GB DDR2 minnen

Ljudkortet är ett TC electronic, Konnekt 8 som körs via firewire.

ASIO drivrutiner. Cubase 5.

Försökt hitta något på forumet om detta problem men inte hittat någe. Har även googlat utan någon större framgång. Det närmaste jag hittade var någon som rekomenderade att ställa om sample raten i ASIO'n från 44.1 kHz till 48 kHz. Jag vet inte äns vad sample rate är så jag har inte vågat mig på att ändra den.

Någon som känner igen problemet eller vet vad det kan bero på.

Annons
Posted (edited)

62 st som kollat på detta och inte har en aning?

Pleace help me! 🤪

Kan man locka med min eviga tacksamhet? 😛

Edited by DubPilot