Jump to content
Annons

Förstärkare till Telecaster?


Jooiie

Recommended Posts

Tjena!

Jag är på jakt efter en stärkare till min Fender Telecaster Baja, men behöver lite råd!

Har spanat ut ev. tre stycken, som ni gärna får diskutera och säga era åsikter om! Givetvis får ni även komma med andra förslag också! 🙂

Först ut: VOX AC15C1

Därefter: Bugera V55HD (Ge även förslag på låda, pris så det blir lika mycket som VOX:en)

Och sist men inte minst: Fender Blues Junior

Som ni ser, har jag lagt ribban i 5000-kronors klassen.

Fördelen jag ser med VOX:en, är att den har inbyggt tremelo, som jag gillar, och att jag har hört mycket gott om. Bugeran däremot, har effect loop som jag känner kan vara skönt att ha, men kanske inte nödvändigt? Sen har jag lyssnat på en youtube video, och jag gillade ljudet. Två kanaler kan ju vara skönt att ha med. Fendern har jag inte kollat upp så mycket, men en bekant rekommenderade den.

Jag spelar en ganska blandad musikstil, allt från någon bluesdänga, till funk till rock! Ganska varierad, men ingen hårdrock för min del. Bruce Springsteen står nära hjärtat.

Nu är det upp till er att berätta vad ni tycker, hur dom reagerar på pedaler, som kommer införskaffas senare och annat viktigt!

MVH,

Johan

Edit: Glömde säga att jag kommer att använda förstärkaren till att spela hemma, i en replokal och på mindre gig!

Redigerat av Jooiie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Just ikväll testade jag en Telecaster (single coil) på en Vox Night Train. Kostar ca 4800 hos DV247.

Det lät förbaskat bra. Särskilt med en MXR Custom Comp och lätt spetsad med Tube Screamer.

Dessutom är den jäkligt snygg.

Sa jag att det följde med en putstrasa?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fast då ska du ju ta den förstärkare som passar dig bäst i smak... Hur tror du vi ska kunna veta din smak?

Skrev lite om det, lite Bruce feeling eller vad man ska säga. Men jag ska vara tydligare, förlåt!

Okej, menar du den lilla eller stora? 🙂 och tänkte du ngon speciell låda, eller VOX egna?

Redigerat av Jooiie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en nyare vox ac15 och den låter fantastiskt med alla gitarrer jag testat den med... speciellt single coil. Den låter helt enkelt england 1964. Fender blues har jag också testat, den låter bara amerikansk texas blues ala stevie ray vaughn (men det kanske du gillar)...

Reverbet i voxen kan vara lite svårt att gilla men tremolot är väldigt trevligt.

Dock har jag den förra ac15 modellen, dom har släppt någon ny nu och den tycker jag låter bedrövligt. Vet inte om det är placebo eller om dom faktiskt gjort något med den, tycker det är helt bortkastade pengar. Hitta en äldre, dom finns billiga på blocket.

Bugeran känns lite väl stark, 55 rörwatt - har det verkligen kommit till nytta sen 1970?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en baja-tele som jag testat med ett antal stärkare sedan jag köpte den. Kan varmt rekommendera Orange Tiny terror och Fender blues jr. Dom är väldigt olika varandra i karaktär så det beror på vad man själv gillar. Annars kanske en beggad Hot rod deluxe kan vara något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har en nyare vox ac15 och den låter fantastiskt med alla gitarrer jag testat den med... speciellt single coil. Den låter helt enkelt england 1964. Fender blues har jag också testat, den låter bara amerikansk texas blues ala stevie ray vaughn (men det kanske du gillar)...

Reverbet i voxen kan vara lite svårt att gilla men tremolot är väldigt trevligt.

Dock har jag den förra ac15 modellen, dom har släppt någon ny nu och den tycker jag låter bedrövligt. Vet inte om det är placebo eller om dom faktiskt gjort något med den, tycker det är helt bortkastade pengar. Hitta en äldre, dom finns billiga på blocket.

Bugeran känns lite väl stark, 55 rörwatt - har det verkligen kommit till nytta sen 1970?

Kan du förklara dig lite? På vilket sätt lät den bedrövligt?

Fender Hot Rod Deluxe lät lite intressant, eller är det samma ljud som i blues junior? Ska inte säga att jag inte gillade ljudet, men jag har hört mer iöronfallande!

Edit: Här är begagnatköp av förstärkare? Vad ska man leta efter när man tex. provspelar en? Om den har blivit "slutspelad", hur låter ljudet då? Tänker att garantier kan vara skönt att ha kanske..

Redigerat av Jooiie
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer in i tråden med en åsikt som skiljer sig från de andra. Blues junior tycker jag är en ruskigt överskattad förstärkare, vox ac15 låter sjukt vasst om man inte byter ut wharfdale elementet mot ett alnico blue som kommer med de dyrare Vox. Nighttrain är en sjukt bra förstärkare förutsatt att rätt element är tillkopplat.greenback elementet som öt bundlat med lådan öt sjukt fint. Tipset är att kolla på Vht lead 20. I min mening en otroligt mycket bättre stärkare.

PS, tremolot i voxen är riktigt fint men reverbet är så överkänsligt att det knappt går att använda..

Ursäkta stavfel, skriver på mobilen

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer in i tråden med en åsikt som skiljer sig från de andra. Blues junior tycker jag är en ruskigt överskattad förstärkare, vox ac15 låter sjukt vasst om man inte byter ut wharfdale elementet mot ett alnico blue som kommer med de dyrare Vox. Nighttrain är en sjukt bra förstärkare förutsatt att rätt element är tillkopplat.greenback elementet som öt bundlat med lådan öt sjukt fint. Tipset är att kolla på Vht lead 20. I min mening en otroligt mycket bättre stärkare.

PS, tremolot i voxen är riktigt fint men reverbet är så överkänsligt att det knappt går att använda..

Ursäkta stavfel, skriver på mobilen

Okej, jag ska kolla upp dem!

Tack för alla svar än så länge, men fortsätt gärna! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...