Jump to content
Annons

64 bitar eller 32 vad är att föredra?


TripMan

Recommended Posts

Annons

Jag har kört Win 7 64 bit ett tag och det är nemas problemas.

Om du däremot ska köra ditt musikprogram i 64 bitar är en annan femma, det beror väl på lite vad du ska göra för musik?

Jag har tex ett dilemma nu, kör jag 32 bit Cubase är det lugnt med Reason i rewire tex om man gör dansmusik...men det tar ganska snart slut med minne om man ska göra något med mycket samplingar...typ orkester eller sånt.

Eller om du har plats så får du väl installera en 64 och en 32 bit version...

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, OS i 64-bit. Skulle inte rekommendera något annat i dag, förutsatt att du har en dator med minst två kärnor (dual core och uppåt alltså).

Inga problem att installera 32-bitars programvara på en 64-bit burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, OS i 64-bit. Skulle inte rekommendera något annat i dag, förutsatt att du har en dator med minst två kärnor (dual core och uppåt alltså).

Inga problem att installera 32-bitars programvara på en 64-bit burk.

Funkar det alltså att köra 32 bitars Cubase SX3 med 32 bitars pluggar i W7?

Och kan man då trycka i mer minne än de 2G som är max för XP?

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar det alltså att köra 32 bitars Cubase SX3 med 32 bitars pluggar i W7?

Och kan man då trycka i mer minne än de 2G som är max för XP?

Ja!

ca 3.5GB är max i 32-bit (även XP).

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Enda skälet för att välja 32-bitars är om du har någon hårdvara som inte har drivrutiner för 64-bitars (gäller i regel bara äldre prylar).

Att köra 32-bitarsappar går fint.

I Reaper 64 finns en "32 bit vst bridge" så där går det fint att blanda. Hur det är med andra DAW vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bitbridge till Cubase har innan verkat lite sådär så då har det istället gått att använda Jbridge som kostar en 15 euro tror jag...men nu har jag för mig att den blivit bättre och går att använda.

Det blir ju dock lite segare då den översätter från 32 till 64 bitar eller vad man ska säga.

Skitsynd att det inte funkar med Reason, annars hade man nog redan bytt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så man kan köra en 32 bitars plugg i en 64 bitars Windows 7 utan problem det ska rulla?

Enda skillnaden är att du får 2 olika mappar att installera program i.

Det går att ha 32 bitars pluggar i tex cubase 64 med men genom att använda VST bridge...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så man kan köra en 32 bitars plugg i en 64 bitars Windows 7 utan problem det ska rulla?

Ja garanterat. Men det är inte lika självklart att det funkar om ditt inspelningsprogram är 64 bitar, därav allt snack om bridges hit och dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar bara över en sak i det här med 64 el. 32 bitar. Finns det någon speciell vinst med att byta till 64 bit w7 om man i nuläget kör 32 bit w7? Förutom minneskapaciteten som väl ändå inte går att utnyttja med t.ex 32 bitars vst-pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst lite här och där om att det blir lite snabbare men det vettefan...kan inte intyga på det...men har läst bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får som sagt sära på32/64bit operativsystem och 32/64bit daw-program. 64bit operativ gör att windows(i det här fallet) kan nyttja mkt mer minne. Det innebör att ditt 32bitars cubase ensamt kan nyttja hela 4gb minne, samtidigt som alla andra saker som är igång kan nttja det minne som behövs. I ett 32bitars operativ måste alla resurser som är gång dela på totalt 4gb minne. Så ja, du tjänar på att byta till 64bit OS men fortfarande köra 32bitars daw. Speciellt om du kör tex kontakt om jag förstått det rätt, då kontakt tilldelas minne vd sidan av din daw,vilket borde innbära att kontakt kan köra 4gb minne paralellt med att din 32vitars daw kan nyttja 4gb minne.

Byter du sedan även till 64bit daw, så är minnet inte längre något problem på något plan de nämsta 20 åren....så länge du proppat i tilläckligt med minne i datorn. Men då måste du köra nån bridge i din daw för att fortfarande kunna köra de pluggar som är 32bitars.

Ovanstående få gärna bekräftas av någon, eller dementeras, för jag kan fått det om bakfoten....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Såvitt jag vet så blir det ingen märkbar prestandavinst (eller att vissa saker blir snabbare medan vissa blir långsammare, så att det tar ut vartannat), så om man inte behöver tillgång till mer minne, så kvittar det egentligen om man kör 32-bit eller 64-bit.

En fördel att köra 64-bits Windows, är väl att man verkligen kan använda 4GB RAM för sina 32-bitsprogram, istället för bara strax över 3GB - eftersom grafikkortets minnesadresser och diverse fasta systemadresser etc, inte belastar de 4GB som är max adressering för 32-bits operativ.

Som jag ser det så finns det ingen anledning att välja 32-bits Windows (åtminstone inte om det finns 64-bits drivrutiner för alla prylar man har), utan frågan är främst om man ska köra 32-bits eller 64-bits Cubase (eller vilket DAW man nu kör).

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvitt jag vet så blir det ingen märkbar prestandavinst (eller att vissa saker blir snabbare medan vissa blir långsammare, så att det tar ut vartannat), så om man inte behöver tillgång till mer minne, så kvittar det egentligen om man kör 32-bit eller 64-bit.

En fördel att köra 64-bits Windows, är väl att man verkligen kan använda 4GB RAM för sina 32-bitsprogram, istället för bara strax över 3GB - eftersom grafikkortets minnesadresser och diverse fasta systemadresser etc, inte belastar de 4GB som är max adressering för 32-bits operativ.

Som jag ser det så finns det ingen anledning att välja 32-bits Windows (åtminstone inte om det finns 64-bits drivrutiner för alla prylar man har), utan frågan är främst om man ska köra 32-bits eller 64-bits Cubase (eller vilket DAW man nu kör).

Nja, rent generellt med alla NT kernels sedan iaf. W2k (förmodligen NT4 med, men det var inte så vanligt att man hade så mycket RAM på den tiden att det var ett problem!) är att detta ca 3,5GB minnet är uppdelat på Kernel Mem Pool och Applikation Mem Pool.

Dessa Mem Pools är på 2GB vardera (minus det minnet som försvinner för att adressera hårdvara vilket gör att t.ex. WinXP endast har mellan 2,75GB-3,6GB att leka med), vilket gör att program ENDAST kan nyttja MAX 2GB RAM under ett 32bitars OS (W2k, WinXP, Vista, Win7, 2003 Server, 2003 Server R2, Server 2008).

Givetvis finns det undantag för detta med, och detta är att programvaran är kompilerad med /LARGEADDRESSAWARE flaggan, samt att hårdvaran och OS'et kör i PAE läge och/eller har AWE igång, samt den s.k. 3GB switchen som flyttar om mellan Kernel Mem Pool och App Mem Pool och fördelar om så att Kernel Mem Pool får 1GB och App Mem Pool 3GB.

Det är dock VÄLDIGT FÅ applikationer som är kompilerade för detta, samt ännu mindre testade eller supportade för detta!

Men visst, under 64bit OS blir App Poolen hela 32bitars registret d.v.s. 4GB, men dock under förutsättning att appen fortfarande är kompilerad med /LARGEADDRESSAWARE!

Redigerat av DiMoose
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...