Jump to content
Annons

Mixning, ny låt.


mrpimmy

Recommended Posts

Hej. Ny låt men liknande mål.

Jag har gjort en inspelning av en låt.

Här kommer den torr:

http://dl.dropbox.com/u/18809441/Fallingpianosang.mp3

Elin Jonsson heter hon som spelar och sjunger.

Jag skulle vara tacksam om ni skulle kunna komma med tankar och funderingar om hur jag ska få denna mix att låta som någonting som liknar Melissa Horn, eller kanske Regina spektor. Laleh tycker jag också gör bra och nära låtar. Jag är ute efter närheten.

Förut så har jag försökt att på sången lägga ett stereo delay, och detta innan jag lägger reverb, men jag gillar bara effekten ibland. Så hur gör de för att få melissa horn så nära? Vad använder ni för arbetsrutin, vad ska jag börja med att lägga? Och hur ska jag göra med pianot? Mindre, mer reverb på pianot, eller hur ska jag tänka? Pianot är för övrigt inspelat med Virtual Grand piano. Och förtusan, hur hittar jag rätt inställningar med kompressorn?

Vilka inställningar skulle ni göra?

Låten ska spelas in lite bättre, med lite mer känsla och sådär, men annars så tror jag inte att jag kan få mycket bättre kvalitet på inspelningen.

Om någon vill höra bara sången eller pianot så kommer det här.

http://dl.dropbox.com/u/18809441/fallingsang.wav

http://dl.dropbox.com/u/18809441/pianoaudio.wav

Tacksam för funderingar och tankar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är lite svårt att svara på att bara lyssna. Men när det gäller sången känns det som hon är för långt ifrån micken. En kompressor kan ju oxå skjuta fram ljudet en del.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra röst och fin låt. Testade med en snabb mix med några fx i Sonar, sparsamt pålagda. Problem med stora volymsvariationer i sången och särskilt i refrängen blev några formanter påträngande. Försökte trycka ner dessa med eq men det lät inte bra. Körde därför automatisering på såväl volym och kompressor men fortfarande tycker jag det skär lite i öronen där (på a:na i "faaaalling" t ex). Kanske ta om röstinspelningen och att hon backar från micken något i de starkare partierna? Nåt ställe lät "p:et" lite puffigt men antar att puffskydd användes. Vad är det för inspelningsutrustning i övrigt?

L Ä N K

Link to comment
Dela på andra sajter

equality, är jättetacksam att du testade. Jag som tyckte att jag var noga med att få filerna så att de startade på samma ställe, men i din mix så ligger pianot och sången osynkad. Nu har jag lagt om filerna så att jag är ännu mer säker på att de startar på samma ställe, så om du skulle vilja byta ut filerna igen, eller jag tror att det var sången mest. Om du inte kan det så hoppas jag du kan lägga ut bara sången så jag får höra.

Men det jag hör verkar låta väldigt bra, och jag undrar lite hur du tänker, vilka effekter använder du och vilka inställningar?

Jag spelar in med en rode NT1-A med puffskydd, ljudkort tc.electronic konnekt 24D. Cubase 5.

Åter igen, tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mig höra att en del får till tydligheten i sången så bra, är det kompressorn? Nu har jag använt kompressor på sången, om det är någon som skulle kunna kommentera och kritisera, jag skickar med inställningarna jag gjort. För mycket, för lite?

http://dl.dropbox.com/u/18809441/fallingkompressor.wav

equality, automatiserar du volymen alltså, är detta istället för att använda kompressorn så mycket, eller hur är tänket där?

Hoppas ni orkar med mina frågor.

post-23185-0-64248600-1299239131_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hej!

Gjorde en snabb mix, man behöver matcha eq och göra åkningar vilket jag inte gjort här.

Elin har bra tryck runt 3,5kHz när hon tar i vilket equality uppmärksammat,

Jag har en liknande röst, det kan bli bättre beroende på hur jag sätter rösten när jag sjunger in. Rösten hamnar ibland långt fram då får jag starka a och e runt samma frekvenser som Elin.

Jag kör två kanaler sång, en där jag sjunger svagare och en där jag klippt ut de starkare partierna där den ondskefulla frekvensen 3, 5kHz hanteras antingen med EQ eller kombinerat med multibandskompressor, eller som jag gjort i detta fall en sidechainad kompressor som trycker ned frekvensen dynamiskt som en de-esser fast i 3,5kHz istället för 6-8 kHz som brukar vara s-ljudets härjningsområde.

Jag har lagt på ett kort rum och en ett plåt reverb på sången, och SSL channel kompressor som jag ställt rätt hårt i FAST läget och ca 9:1, man brukar ha 4:! som en tumregel, en regel jag nästan alltid bryter.

Har du en LA2 liknande kompressor tror jag den skulle passa magnifikt till detta track. Den är lätt att ställa in, mer eller mindre, punkt.

Höjt lite runt 10kHz, ca höjt ca 2db vid 5kHz för att få närhet och gasat ca 2db vid 400hz för att få värme, skurit vid 125 hz med högpass filter.

På det starkare partierna har jag sänkt hårt runt 3,5kHz med en ganska smal parametrisk EQ. Tog nog lite för mycket runt 3,5 kHz med EQn.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/falling_2ch.mp3

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry för osynk. Jag tycker loopdoktorns mix låter jättebra men kanske lite större rum än du tänkt? Jag lyckades inte komma till tals med formanterna som gav lite för vasst sångljud. Jag har inte testat sidechaining, skulle vara intressant. Tycks fungera utmärkt i drloops mix. Jag använde såväl automatiserad volym som kompressor, ganska mödosamt att manuellt vara med att parera för e och a. Jag använde Sonitus kompressor (ej multiband) på preset "soft vocal" och Vintage Channel VC64 preset "soft vocal with air". På både piano och sång la jag lite (minus 23dB) delay (Sonitus) och Altiverb (reverb) med highpass innan från 200 Hz. Men som sagt sången blev väl hård och två kompressorer blev nog för mycket. Skall testa sidechaining vid tillfälle men hinner inte nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

drloop och equaly, mycket tacksam för eran tid och konkreta förklaringar, precis vad jag behöver. Tar till mig kunskapen och ska nu försöka på något liknande.

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Angående rummet i min mix, tyckte det passade och lyssnar på dom två första spåren på Melissa Horns senaste platta ligger just en plåt med ca 2-3sekunders utklingning.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

jag gjorde också en mix (ganska ogenomarbetad men ändå).

http://www.studiounderjord.com/pimmy.mp3

Sång: LA2A (plugg), ganska hårt inställd, gain reduction på ca 20dB för att ta bort dom värsta topparna. Plåtreverb med 3sek klang. En liten puckel runt 400hz, bas kapad vid 100.

Piano: LA2A (plugg), ganska snällt inställd, bara för att ta ner det värsta. Ligger en dipp runt 4-500hz för att lämna lite plats åt sången. Pyttelite av samma reverb som ligger på

sången. Höjde basen i pianot lite också.

sen automatiserade jag lite andning (volym/fade), och la på cubase egna DeEsser på sången.

som sagt, det är ganska ogenomarbetat, speciellt alla biljud i sången, men kanske får du lite idéer. Det var ju iofs inte så stor skillnad mot vad dom andra redan har gjort

märker jag nu, men men... 🙂

just det ja, det ligger en limiter på mastern som tar bort ett par decibel vid dom absolut högsta topparna, men det är verkligen inte pressat på nåt sätt.

EDIT: skar förresten all topp på reverbet vid 6000hz.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bra att skära i pianot!

Jag skulle nog prova med att dra ihop stereobredden på pianot också och eventuellt skicka pianot bakåt i rummet för att ge rum för sången och ge luft åt plåten. Men det är ju en smaksak.

När jag lyssnar på min snabbmix nu i lurar så pumpar det lite mycket, well well.

LA2 är alltid rätt till sång. Min favorit helt klart! En plugg man bör ha, alt en burk man bör äga. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att skära i pianot!

Jag skulle nog prova med att dra ihop stereobredden på pianot också och eventuellt skicka pianot bakåt i rummet för att ge rum för sången och ge luft åt plåten. Men det är ju en smaksak.

När jag lyssnar på min snabbmix nu i lurar så pumpar det lite mycket, well well.

LA2 är alltid rätt till sång. Min favorit helt klart! En plugg man bör ha, alt en burk man bör äga. 🙂

ja, LA2A står högst upp på hårdvarulistan. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

så skönt med mer hjälp och tips.

Nu håller jag på och pillar med det jag har lärt mig, tar lite tid att få koll på, hoppas på att komma ut med något snart.

Någon som vet om det finns någon plugg där man ser vilka frekvenser som spelas? Ni vet som brukar finnas på Myspace sidor. För att man ska kunna se lite grann vad det är som används. Någon som visas på olika staplar just när man spelar. Finns det kanske något inbyggt i cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag hänger med riktigt på hur du menar, men om du sätter en inspector på masterbussen så ser du summan av alla kanaler.

Vill du tex jämföra 2 kanaler för att se om de "bråkar" med varandra, så är det bara att lägga MultiInspector på respektive kanal. Gratisvarianten klarar dock bara 4 instanser samtidigt.

mrpimmy: Varsågod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag hänger med riktigt på hur du menar, men om du sätter en inspector på masterbussen så ser du summan av alla kanaler.

Vill du tex jämföra 2 kanaler för att se om de "bråkar" med varandra, så är det bara att lägga MultiInspector på respektive kanal. Gratisvarianten klarar dock bara 4 instanser samtidigt.

Aha, okej 🙂 Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Kul grej att posta delarna för att få tips och hjälp med ett beslut.

Jag tycker att mycket av hjälpen du fått ger dig hjälp till alternativ som ger en vinkling och färgning för att ta mixningen i en annan riktning och nödvändigtvis inte behöver göra att det du själv gjort ska förkastas.

Tvärtom så tycker jag, personligen, att det du själv gjort stundtals är riktigt lysande i form av dynamik och närhet och menar med det är att du kanske skulle ha rösten helt snustorr och närapå helt oprocessad (av LA2A - grym plug, ännu grymmare som analog hårdvara.. dämn vilket skillnad det blir med den hårda burken..🙂) i delar av låten vilket har den absolut bästa närheten.

Pianots rum maskar sången vissa partier så båda delar får en balans som tilltalar örat mer än att sången får lite, lite rumsklang och direkt åker bakåt i mixen, även om det alltså är ganska subtilt gjort.

Jag gjorde en snabb genomlyssning och tycker att närheten i sången måste EQ'as olika i 5 olika partier under låtens gång för att tonen i klangen flyttas beroende på styrka. i de starkare partierna har du en överrepresentation i hårda frekvenser vilket jag tyckte var annat än skönt för örat.

Får du till en bra avvägning där känslan bevaras och att man inte uppfattar reverbet som ett tillkommande element i mixen utan mer än som del i utförandet tror jag du kommit en bit på väg mot det du letar efter.

btw. Voxengo SPAN 2.0 är den bästa gratis analysatorn du måste ta med dig till en öde ö om du bara får välja 1..

Lycka till

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag förbrilt, i x antal timmar under olika dagar, försökt hitta dessa sablars (ursäkta språket) frekvenser. Och jag har hört att det blir lite mer värme om jag höjer runt 400, och jag har även hört skillnad när jag ändrar runt de andra frekvenserna. Men denna frekvensen runt 3500 som drloop säger, och ni andra verkar hålla med, denna frekvens som verkar så tydlig för alla andra men inte för mig, det är den som jag har letat efter dessa timmar. Kunde inte fatta att jag inte kunde hitta den. Febrilt försökte jag dra reglarna och hitta det som verkar vara det självklara. Sen när jag halft gav upp (det är ju alltid då det händer) och tänkte att det är likabra jag gör något annat, då uppenbarade sig det. Då förstod jag vad alla tycks höra, iallafall vad jag tror, det som drloop var så tydlig med.

Nu vill jag bara försäkra mig om att jag hittat "rätt" sak. Det är när det låter som det skorrar, det låter nästan som att det distar ibland?

Jag hittade också en liten till rackare som låter ungefär likadant, ligger vid 8200, men det är mer i slutet av stavelserna som är starka. Om det vore någon som skulle kunna bekräfta detta, så vore jag tacksam, så jag inte är ute och cyklar.

drloop, skulle du kunna lägga ut bara sången som du mixade, så att jag skulle kunna ha som referens? skulle vara tacksam för det.

drloop, jag fattar inte riktigt hur jag skulle kunna sidechaina en kompressor så att det trycker ner frekvensen dynamiskt? Är det inte det en multibandskompressor gör? Ska jag sidechaina någonting på samma kanal? Jag tror jag förstår hur jag ska använda sidechain och så, men inte vad du menar, skulle du kunna förklara det lite enklare?

Här är hursomhelst ett första försök. Här har jag automatiserat eq´n. Tycker det hörs lite för mycket att jag har dragit i den, hörs mest i slutet, men kan man kanske använda en eq som kompenserar för volymen? Det irriterande ljudet fortfarande finns också kvar ganska mycket. Men vad tycks? Är det en bit på vägen eller ska jag börja om?

Jag har lagt på kompressor och eq. Tacksam för kritik och hjälp.

http://dl.dropbox.com/u/18809441/fallingkompeq.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lagt ihop dem.

På sången la jag ett stereo delay och altiverb. Har alltid problemet att ifall jag tar mer reverb så tycker jag att det låter grötigt, nån som har någon lösning på det? Eq dragningarna kanske hörs för mycket i slutet när hon tar i som mest?

Pianot tycker jag låter grötigt ihop med sången. Hur gör man för att dra ihop stereobredden? Om nu det skulle hjälpa. Som Frekvensspektrumanalysatorn så försökte jag skära lite för att lämna lite plats åt sången, men tyckte inte att jag lyckades så mycket.

Så, vad ska jag göra mer för att mixen ska låta som melissa horn mix?

http://dl.dropbox.com/u/18809441/fallingnr1.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, vad ska jag göra mer för att mixen ska låta som melissa horn mix?

Lyssnade på en av hennes låtar på Spotify och det låter stundtals som en Neumann / Peluso i toppen, stundtals som en Brauner Phantom

Jag köpte en Gemini 3 Ltd edition i vintras och den har lite av båda dessa karaktärer, men som alltid är det ingen mening att säga si eller så om verktyget du skall använda..mer än som rekommendation att prova.

Mycket stor del hänger ju även på framförandet och sångerskans dagsform hur tagningen blir.

Bor du i Stockholm skulle jag varmt rekommendera att gå ned till 4Sound Folkungagatan och hyra en Gemini II eller III och en eller två Neumann o testa.

Det låter som om micken du har är lite åt Röde-NT3 hållet och är det redan hårt så blir inte bättre av en massa processing.

En bra tagning med en riktigt bra mick gör så mycket mer än bara ett stort hål i plånkan.

Lycka till.

p.s jag gillar fortfarande den torra bäst under introt när det var sparsamt sjunget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Lundin och MikeyGoesPro.

Nu är det så att jag har köpstop i hemstudion, och även fast jag inte skulle ha det så är det väldigt dyra saker ni pratar om. Jag är ny på mixning och vill lära mig mer, och lära mig hur jag ska kunna få ut maximalt av de sakerna jag har. Så det är väl frågan, hur ska jag kunna få ut mer av det? Vilka fallgropar faller jag i? Och förstås, vad är det jag inte hör?

Denna blev lite klarare. Hur får jag det bättre?

http://dl.dropbox.com/u/18809441/fallingnr2.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...