Jump to content
Annons

Automatisera EQ?


BluesBoy

Recommended Posts

Är det väldigt ovanligt att man ändrar EQ'n under låtens gång? Eller är det till och med vanligt?

Varför jag undrar är tex om man inleder en låt med distad gura (eller ett break), förefaller den ganska tunn om man skär mycket i basen för att få den att passa in med resten av instrumenten senare i låten.

Säg att man skär den runt 150-200Hz, så passar den jättefint i ljudbilden med övriga, men ensam låter den rätt tunn.

Hoppas jag har gjort mig förstådd. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man kan ju också i så fall ställa sig frågan: Om det är OK att automatisera volym på en hel ljudkälla, dvs över hela dess frekvensomfång, varför skulle det vara mindre OK att göra det på ett specifikt frekvensband?

Hur tycker du att det låter när du använder tekniken?

Låter det "bra" i dina öron?

Där har du svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tycker du att det låter när du använder tekniken?

Låter det "bra" i dina öron?

Där har du svaret.

Jo visst, man brukar ju säga "låter det bra är det bra", men det som låter bra för mig kanske inte låter bra för den stora massan. 😛

Jag har ännu inte testat det, utan tänkte först få lite proffs-input härifrån, ifall man var helt ute och cyklade.

Nu vet jag att det kan vara värt att testa, så det blir nästa steg.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

men det som låter bra för mig kanske inte låter bra för den stora massan.

Tyvärr, tyvärr, tyvärr... Den där frasen måste du släpa ut från forumet och avrätta. För den säger egentligen bara att du är för osäker på dig själv för att kunna stå för något du själv tycker låter bra.

När det gäller mig själv:

Q: Kan jag tänka mig att i mitt namn producera/leverera något som jag tycker låter bra men som "den stora massan" tycker låter dåligt?

A: Absolut!

Q: Kan jag tänka mig att i mitt namn producera/leverera något som jag tycker låter sådär men som "den stora massan" tycker låter bra?

A: Kanske!

Q: Kan jag tänka mig att i mitt namn producera/leverera något som jag tycker låter dåligt bara för att "den stora massan" vill ha det så?

A: Fuck you!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tyvärr, tyvärr, tyvärr... Den där frasen måste du släpa ut från forumet och avrätta. För den säger egentligen bara att du är för osäker på dig själv för att kunna stå för något du själv tycker låter bra.

Nja, det är snarare så att jag vill utveckla mig själv hela tiden, vilket innebär att jag måste vara lyhörd för de synpunkter som ges. Anser jag att synpunkterna är fel, då är de det.

Jag håller med dig till 100% på alla de 3 punkterna, Valle. Kanske "Tveksamt" istället för ditt "kanske" på 2;an. 😉

Som sagt, jag är mest ute efter att lära mig så mycket som möjligt och då är det intressant att veta hur den stora massan uppfattar det man åstadkommit.

Edit: Stavning

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Är det väldigt ovanligt att man ändrar EQ'n under låtens gång? Eller är det till och med vanligt?

Varför jag undrar är tex om man inleder en låt med distad gura (eller ett break), förefaller den ganska tunn om man skär mycket i basen för att få den att passa in med resten av instrumenten senare i låten.

Säg att man skär den runt 150-200Hz, så passar den jättefint i ljudbilden med övriga, men ensam låter den rätt tunn.

Hoppas jag har gjort mig förstådd. 😛

Du hade tänkt lämna guran helt orörd i basen för att låta fett under ett intro exempelvis, för att sedan automatisera in ett highpassfilter när resten av instrumenten kommer in?

Självklart kan du göra det, och du tänker helt rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr, tyvärr, tyvärr... Den där frasen måste du släpa ut från forumet och avrätta. För den säger egentligen bara att du är för osäker på dig själv för att kunna stå för något du själv tycker låter bra.

När det gäller mig själv:

Q: Kan jag tänka mig att i mitt namn producera/leverera något som jag tycker låter bra men som "den stora massan" tycker låter dåligt?

A: Absolut!

Q: Kan jag tänka mig att i mitt namn producera/leverera något som jag tycker låter sådär men som "den stora massan" tycker låter bra?

A: Kanske!

Q: Kan jag tänka mig att i mitt namn producera/leverera något som jag tycker låter dåligt bara för att "den stora massan" vill ha det så?

A: Fuck you!

Ska man leva på musiken är det väl bra om några vill konsumera den alt köpa den, och om bara du gillar din musik så lär det ju eka i lädret efter ett tag... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...