Jump to content
Annons

Rätta till riktiga trummor som är out of beat


Soxic

Recommended Posts

Jag har tidigare när jag arbetat med riktiga trummor i Cubase (inspelade med metronom) kopierat och klistrat för att fixa partier som är otajta taktmässigt. Fills har jag ibland cuttat upp och flyttat tom för tom eller snare för snare. Men så skrattade min trummis lite och sa att han trodde att jag visste hur man tajtar till trummor i Cubase. Han sa att han skulle spela in en video och visa mig. Tydligen har jag gjort helt fel och uppenbarligen finns det något knep med att fixa detta.

Jag har testat audio quantize och det funkar väl rätt bra på virveltrumma, kick och toms, men inte alls bra på overheads, ride och hihat. Nu har trummisen åkt bort på semester dock och jag sitter här skitnyfiken och ivrig att få lära mig. Vad vet han som inte jag vet?? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ludde46 (oregistrerad)

Nu jobbar jag mest i pro tools..men där gör man en beatmap...asså spelar in ett click track som passar till materialet....

sen klippar man och klistrar in på respektive not som ligger inom intervallet på clicktracket..de brukar säga att man skall ligga inom 10 millisekunder på slaget när du flyttar materialet..sen är det ju bra att använda

timestretch också, behövs ibland....kanske tycks vara en omväg..men går rätt fort när man gjort det några gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en tajt trummis 😆

Nej men jag som också körde också cubase ett bra tag och jag tror att den funkar bättre på spår med mycket transienter och tydliga slag medans OH oftast bara är skramel och ljud ☺️

Tror man kan välja att synka övriga spår mot ett spår så man bara behöver "kvantisera" ett spår, vet dock inte hur man göra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Den sista länken verkade ju vara väldigt intressant.

Han verkar mena att man ska dra den där lilla fyrkanten i nedre högra och vänstra hörnet och trimma klippen så

drum3.jpg

Han skulle förklara närmare vid senare tillfälle när han hade tid, men otålig som man är så vill man ju veta genast 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du kan ju dra i fyrkanten, flytta tillbaka klippet framför och crossfadea också. Bara en sjukt mycket jobbigare metod än den som beskrivs i länken som jag postade. Men ska man bara klippa något enskilt sneslag så... Viktigast är ju iaf att du klipper alla kanaler och inte bara tex. virvelkanalen. Då hamnar du snabbt i skiten. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...