Jump to content
Annons

Volymkontroll till monitor


Northan (oregistrerad)

Recommended Posts

Northan (oregistrerad)

Tjena!

Jag har hängt på forumet nån månad och hittat en massa bra tips och trix man behöver som en nybörjar-hemstudio-meckare...

Jag har köpt på mig lite prylar den senaste tiden och har nu en fråga ni säkert kan hjälpa mig med.

Jag har en M-Box och ett par Tapco S5 monitorer.

Jag har ställt in allt för en behaglig lyssningsvolym, men ibland vill man ju kräma på lite mer eller sänka volymen.

Hur gör ni det? i protools/cubase/whatever eller?

hittills har jag använt mix-funktionen på M-boxen (den där man väljer hur mycket av ljudet från datorn som blandas med ljudet från ingångarna) för att reglera volymen men det är ju inte den bästa metoden direkt...

Jag har även en behringer-mixer nere i källaren som jag hade innan jag skaffade de prylarna jag har nu. Tappar jag mycket kvalitet om jag kopplar in den enbart för att kunna höja och sänka volymen till monitorerna?

Säg till om jag postade i fel forum eller om detta tagits upp förut. Jag har sökt, men hittade inte nåt om just detta. söktips kanske... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Northan (oregistrerad)

Där ser man.. Precis en sån är ju precis vad jag behöver!

Tackar för tipset! 😆

Men ni som inte har en sån (M-patch) hur gör ni?

* låter en skruttig behringermixer färga ljudet lite grann?

* har en dyrare mixer som fungerar för ändamålet?

*justerar i datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

En stereo potentiometer i en låda är en enkel lösning om man kan löda själv.

Stereo, 2x20 kOhm, logaritmisk. (Värdet är inte alls kritiskt, från 10 till 100kOhm funkar, men jag föredrar definitivt logaritmisk.

Koppla obalanserat. In på ena sidan av poten, andra sidan av poten går till jord. Ut till högtalaren på mitten.

Elfa har några,

nr 64-284-52, 32:70 + moms

nr 64-145-10, 97:-

nr 64-257-22, 120:-

Rekommenderar den sista eftersom den har plastbana (och är dyrast) som brusar lite mindre.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Northan (oregistrerad)

Här går det snabbt med svaren!

Tackar tackar 😎

Blir ju lite sugen på att leta reda på lödkolven och ta fram de gamla kunskaperna från elektroniken i plugget...

Fast med tanke på att den dist-pedal jag gjorde då fick gitarren att låta som en trombon 😛 kanske jag ska satsa på att köpa nåt istället...

Får prova den lilla behringern fram till nästa löning...

och hitta på en bra förklaring till tjejen att det är en sån sak som alla har och som VERKLIGEN behövs för att göra musik hemma... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Northan (oregistrerad)

Trombonisten

Näe, det är inge fel alls på trombonljudet.. bara att det inte riktigt var det jag var ute efter...

Så om jag skulle bygga mig en volymkontroll kanske jag skulle få hela ljudbilden att låta trombon... 😛

Kanska ska plocka fram det lilla bygget och chocka alla med att riva av ett gitarrsolo genom den.. Fast då skulle ju alla tro att det var playback iofs... 😠

okej, det är måndag.. lite trött tror jag...

Tackar för tipsen iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Kommer en med en fråga i den här gamla tråden jag med...

Vad ska man ha för typ av switch om man ska använda den som en stereo/mono-switch? Har planer på att bygga min egna lilla "M-patch" förstår ni 🙁

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder oxå en skruttig Behringer mixer iofs den sk mackie kopian som blev indragen senare (tror jag (att den blev indragen alltså) ).

Om den färgar ljudet så färgar den bara lyssningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder oxå en skruttig Behringer mixer iofs den sk mackie kopian som blev indragen senare (tror jag (att den blev indragen alltså) ).

Om den färgar ljudet så färgar den bara lyssningen.

...men det är inte så "bara". Det du får fram i lyssningen påverkar ju allt du gör genom hela processen, så egentligen är lyssningen bland det viktigaste...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder oxå en skruttig Behringer mixer iofs den sk mackie kopian som blev indragen senare (tror jag (att den blev indragen alltså) ).

Om den färgar ljudet så färgar den bara lyssningen.

...men det är inte så "bara". Det du får fram i lyssningen påverkar ju allt du gör genom hela processen, så egentligen är lyssningen bland det viktigaste...

Jo det är sant men jag är inte missnöjd med min Behringer.

Jag har inte ens kalibrerat mina monitorer ännu och ej heller fixat rummet de står i så det finns mycket jag kan förbättra innan mixern blir en "belastning".

(Har Event monitorer idag men skulle gärna äga ett Adam par som du 😛 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder oxå en skruttig Behringer mixer iofs den sk mackie kopian som blev indragen senare (tror jag (att den blev indragen alltså) ).

Om den färgar ljudet så färgar den bara lyssningen.

...men det är inte så "bara". Det du får fram i lyssningen påverkar ju allt du gör genom hela processen, så egentligen är lyssningen bland det viktigaste...

Jo det är sant men jag är inte missnöjd med min Behringer.

Jag har inte ens kalibrerat mina monitorer ännu och ej heller fixat rummet de står i så det finns mycket jag kan förbättra innan mixern blir en "belastning".

(Har Event monitorer idag men skulle gärna äga ett Adam par som du 😉 ).

Snart kommer annars den nya A7-modellen, som ligger i ett mycket trevligt prisläge. Annars har jag också demo-exemplar av två modeller som jag behöver bli av med för att ge plats till den nya... 😛

Nåja - Event är ganska ok också - och det primära för dig är troligen lite akustikbehandling, kan jag misstänka...?

Link to comment
Dela på andra sajter

m-patch 2 såg jag reklam om i nya MM! verkar stabilt, kommer också med rackmonteringsvinklar

Den är klart godkänd. Jag har själv en M-Patch - och skillnaden mellan min och version 2, är att 2:an har hörlursförstärkare också. Om man ska använda hörlursförstärkaren, så måste man koppla in nätdelen - men i övrigt är hela burken passiv, precis som den första M-Patch modellen. Listpriset på 1595:- är inte värre än vad vissa andra ligger på, som inte är annat än en enkel volymkontroll utan valbara utgångar etc, så det känns helt ok. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

m-patch 2 såg jag reklam om i nya MM! verkar stabilt, kommer också med rackmonteringsvinklar

Den är klart godkänd. Jag har själv en M-Patch - och skillnaden mellan min och version 2, är att 2:an har hörlursförstärkare också. Om man ska använda hörlursförstärkaren, så måste man koppla in nätdelen - men i övrigt är hela burken passiv, precis som den första M-Patch modellen. Listpriset på 1595:- är inte värre än vad vissa andra ligger på, som inte är annat än en enkel volymkontroll utan valbara utgångar etc, så det känns helt ok. 🙁

jag blir sugen, men jag har så det räcker...:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder oxå en skruttig Behringer mixer iofs den sk mackie kopian som blev indragen senare (tror jag (att den blev indragen alltså) ).

Om den färgar ljudet så färgar den bara lyssningen.

...men det är inte så "bara". Det du får fram i lyssningen påverkar ju allt du gör genom hela processen, så egentligen är lyssningen bland det viktigaste...

Jo det är sant men jag är inte missnöjd med min Behringer.

Jag har inte ens kalibrerat mina monitorer ännu och ej heller fixat rummet de står i så det finns mycket jag kan förbättra innan mixern blir en "belastning".

(Har Event monitorer idag men skulle gärna äga ett Adam par som du 🙁 ).

Snart kommer annars den nya A7-modellen, som ligger i ett mycket trevligt prisläge. Annars har jag också demo-exemplar av två modeller som jag behöver bli av med för att ge plats till den nya... :rolleyes:

Nåja - Event är ganska ok också - och det primära för dig är troligen lite akustikbehandling, kan jag misstänka...?

Jo det är akustiken jag bör fixa till och även lyssna in mig med mixar som jag vet hur de låter, har flyttat till annat rum men har inte gjort detta ännu!

Problemet är att även min vanliga Hi Fi anläggning har flyttats så jag måste lyssna in mig på den oxå innan jag kan avgöra hur mina mixar låter (stön, suck, tråkigt men det måste ju göras förr eller senare).

Vad innebär behöver bli av med i kronor räknat o vilka modeller är det?

Kanske bättre du mejlar mig carlsong@hotmail.com !?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder oxå en skruttig Behringer mixer iofs den sk mackie kopian som blev indragen senare (tror jag (att den blev indragen alltså) ).

Om den färgar ljudet så färgar den bara lyssningen.

...men det är inte så "bara". Det du får fram i lyssningen påverkar ju allt du gör genom hela processen, så egentligen är lyssningen bland det viktigaste...

Jo det är sant men jag är inte missnöjd med min Behringer.

Jag har inte ens kalibrerat mina monitorer ännu och ej heller fixat rummet de står i så det finns mycket jag kan förbättra innan mixern blir en "belastning".

(Har Event monitorer idag men skulle gärna äga ett Adam par som du 😄 ).

Snart kommer annars den nya A7-modellen, som ligger i ett mycket trevligt prisläge. Annars har jag också demo-exemplar av två modeller som jag behöver bli av med för att ge plats till den nya... 😉

Nåja - Event är ganska ok också - och det primära för dig är troligen lite akustikbehandling, kan jag misstänka...?

Jo det är akustiken jag bör fixa till och även lyssna in mig med mixar som jag vet hur de låter, har flyttat till annat rum men har inte gjort detta ännu!

Problemet är att även min vanliga Hi Fi anläggning har flyttats så jag måste lyssna in mig på den oxå innan jag kan avgöra hur mina mixar låter (stön, suck, tråkigt men det måste ju göras förr eller senare).

Vad innebär behöver bli av med i kronor räknat o vilka modeller är det?

Kanske bättre du mejlar mig carlsong@hotmail.com !?

Finns på hemsidan annars - på sidan med specialpriser... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd du inte har M-box2, där finns det en "monitor reglage" där du vrider volymen,

alltså koppla direkt från ljudkortet > monitorena.

Jag har nyss införskaffat M-box2 och funderade på samma problem, såg nu att jag sitter med ett mackiemixer som blivit över. Det jag kan använda mixern nu tlll är typ micpreampen till sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd du inte har M-box2, där finns det en "monitor reglage" där du vrider volymen,

alltså koppla direkt från ljudkortet > monitorena.

Det är lite olika hur volymkontrollen fungerar på ljudkort. I vissa fall ger det en minskning av upplösningen (antalet bitar) eftersom det är frågan om en digital volymkontroll - men i andra fall sitter volymregleringen i analogdelen - och då är det ingen fara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite olika hur volymkontrollen fungerar på ljudkort. I vissa fall ger det en minskning av upplösningen (antalet bitar) eftersom det är frågan om en digital volymkontroll - men i andra fall sitter volymregleringen i analogdelen - och då är det ingen fara...

Jag blev orolig och kollade upp i manualen till M-box2

Det står att monitorutgångarna ligger på analoga delen, 24bit D/A

så jag tror det ska fungera bra, jag har dock inte testat än.

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...