Jump to content
Annons

Varför Low cut direkt vid inspelning?


BluesBoy

Recommended Posts

Då vi är på väg att införskaffa nytt ljudkort + dator (Mackie Onyx 1640i + iMac) fick vi frågan om "Finns det en low cut switch, eller ännu bättre en low cut regel? Det måste finnas"

Nu är det så att 1640i faktiskt har en low cut switch, men varför "måste" en sådan finnas?

Vad är skillnaden att skära i mixen? Risken finns ju att man felaktigt trycker in den på kanaler som absolut inte borde skäras (men...ja jag vet, det ska väl inte behöva hända)

Jag kan bara inte förstå varför den "måste" finnas när man spelar in. Jag kan se vissa fördelar vid live för att kanske kunna undvika rundgång.....

Hur vanligt är det att skära direkt vid inspelning? Hur gör ni?

Jag föredrar att lämna allt helt orört och ta hand om det vid mixning istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Måste måste man väll ingenting 🙂

Själv föredrar jag att skära vid inspelning om jag vet att det är saker som inte behöver botten för då tycker jag man ibland får ett renare ljud för man slipper det bumliga som finns om man inte lägger på LC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr i tiden så spelade man ju in på band....

För att inte mätta bandet för hårt så skar man bort massa bas med ett highpassfilter.

Väldigt mycket energi i bommlandet så det fanns risk för läckage mellan spåren etc.

Efter digitala intågandet så hade man kvar tänket många ggr eftersom att livetekniker gjorde så.

Idag kan jag tycka att det är dumt att inte spela in all information...

Dock mättar vi ju det digitala omfånget (headroom) men har svårt att se att du ska kunna spela in bommelpeakar över 150 dB.

Piiiz!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är en fördel för efterföljande elektronik. Många mickar har lowcut så det kommer in tidigt. Det var av större betydelse förr med dåtidens sämre dynamik och problem som kan uppstå med starka lf signaler i allt från kompressorer till bandstationer. Idag kan man vara lite snällare mot AD:n med ett lowcut. Men ofta så är en digital lowcut efterhand att föredra. Har man tex en analogt lowcut vid 80 Hz så har den faspåverkan en bra bit upp över 80 Hz. Men vet man att

man kommer att strypa vid 200 Hz ändå så visst kan man köra med den analoga lowcut:en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr.crumar (oregistrerad)

För mig handlar det om jag föredrar att spela in ett så "färdigt" ljud som möjligt.

Att jobba med en renare ljudbild redan vid inspelning är många gånger mer avkopplande, lättare att urskilja instrumenten etc...

Jag kör ofta med analoga preampar & kompressorer innan ljudkortet, då är det ju många gånger av betydelse att skära innan!

Sedan struntar jag i om headroomet klarar av detta eller inte, det jag inte ska ha i mixen senare spelar jag heller inte in... 😄

Redigerat av Mr.crumar
Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare nämnts, det finns ingen teknisk anledning att behöva göra low cut vid digital inspelning, men ju färdigare ljud man har vid mixningen desto mindre arbete blir det. Sånt som man vet att man kommer att skära bort finns det ju ingen anledning att spela in. Sedan tror jag att det är bättre att inspelningen blir så bra som möjligt så att man slipper sitta och fixa till en massa i mixen som kunde ha ordnats redan vid inspelningen, men det är ju jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...